Mediacje po rozpadzie związku:rozwód, podział majątku, opieka nad dziećmi WSR-NR-2-MPRZ
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abec147fb59b54144bbe3e18749c20eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8beffda5-21bf-4592-84e9-5af1a8d6b8e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abec147fb59b54144bbe3e18749c20eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8beffda5-21bf-4592-84e9-5af1a8d6b8e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abec147fb59b54144bbe3e18749c20eaa%40thread.tacv2/conversations?groupId=8beffda5-21bf-4592-84e9-5af1a8d6b8e1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
Zakres tematów:
1. Mediacja rodzinna: zakres spraw poddawanych mediacji, informacje proceduralne, mediator
2. Rozwód - przesłanki powodujące możliwość orzeczenia rozwodu, przesłanki wyłączające rozwód
3. Struktura wyroku rozwodowego - rozstrzygnięcia obligatoryjne oraz fakultatywne
4. Wina rozkładu pożycia
5. Sprawowanie władzy rodzicielskiej po rozwodzie
6. Kontakty rodziców z dzieckiem po rozwodzie
7. Zaspokajanie przez rodziców potrzeb związanych z utrzymaniem i wychowaniem dzieci oraz obowiązek alimentacyjny między byłymi małżonkami
8. Podział majątku wspólnego
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz zna przykłady jej zastosowania
EK 2 student posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką
EK 3 student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne
EK 4 student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym
EK 5 student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
EK 6 student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej.
EK 7 student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodne uwarunkowania tych procesów
Umiejętności:
EK 8 student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK 9 student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji
EK 10 student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się wiedzą w zakresie mediacji
EK 11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Kompetencje społeczne:
EK 12 student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
ECTS:
Liczba ECTS: 2
udział w zajęciach: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 50 godz. = 2 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-7):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 8-11):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 12):
metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Wiedza:
Ocena 2 (ndst)
(EK 1 – EK 7) student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz nie zna przykładów jej zastosowania, student nie posiada pogłębionej wiedzy o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student nie ma pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student nie posiada uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student nie ma uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student nie ma pogłębionej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie rozumie i nie potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów
Ocena 3 (dst)
(EK 1 – EK 7) student nie zna w pełnym zakresie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz nie zna w pełnym zakresie przykładów jej zastosowania, student nie posiada całkowicie pogłębionej wiedzy o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student nie ma pełnej, pogłębionej i uporządkowanej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student nie posiada w pełnym zakresie pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student nie posiada w pełnym zakresie uszczegółowionej wiedzy o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, nie posiada całkowicie pogłębionej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student nie ma w pełni pogłębionej wiedzy o etapach uczenia się i edukacji, nie w pełni rozumie i potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów
Ocena 4 (db)
(EK 1 – EK 7) student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz zna przykłady jej zastosowania, student posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student ma pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie i potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów
Ocena 5 (bdb)
(EK 1 – EK 7) student zna w pełnym zakresie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie i mediacji wykorzystywanej w rozwiązywaniu problemów rodzinnych oraz zna w pełnym zakresie przykłady jej zastosowania, student posiada całkowicie pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie i mediacji w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką, student ma pełną, pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności uwarunkowań pedagogicznych i psychologicznych, student posiada w pełnym zakresie pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym, student posiada w pełnym zakresie uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada całkowicie pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń, student ma w pełni uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesach w nich zachodzących, w szczególności w funkcjonowaniu w rzeczywistości rozwodu rodziców i sytuacji porozwodowej, student ma w pełni pogłębioną wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, w pełni rozumie i potrafi uwzględniać różnorodnych uwarunkowań tych procesów
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst)
(EK 8- EK 11) student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student nie potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, nie posiada pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Ocena 3 (dst)
(EK 8- EK 11) student nie potrafi w pełni integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student nie potrafi w pełni samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student nie potrafi w pełni wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, nie posiada w pełni pogłębionej umiejętności identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Ocena 4 (db)
(EK 8- EK 11) student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Ocena 5 (bdb)
(EK 8- EK 11) student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie i mediacji w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, student potrafi w pełni samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe, np. w formie mediacji, student potrafi w pełni wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, w szczególności posługując się umiejętnościami w obszarze zastosowania mediacji, posiada w pełni pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Kompetencje społeczne:
Ocena 2 (ndst)
EK 12 student nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
Ocena 3 (dst)
EK 12 student nie jest w pełni przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
Ocena 4 (db)
EK 12 student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
Ocena 5 (bdb)
EK 12 student jest w pełni przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
Literatura
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007.
Standardy prowadzenia mediacji rodzinnej Stowarzyszenia Mediatorów Rodzinnych – zakładka publikacje
A. Gójska, Mediacja w sprawach rodzinnych, Ministerstwo Sprawiedliwości, 2009
T. Sokołowski, Prawo rodzinne - zarys wykładu, wyd. 6, Poznań 2013.
W cyklu 2021/22_Z:
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007. |
W cyklu 2022/23_Z:
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007. |
W cyklu 2023/24_Z:
A. Gójska, V. Huryn, Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Wydawnictwo C.H.Beck, 2007. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: