Mediacje i negocjacje w sporach rodzinnych i sytuacjach kryzysowych - warsztaty WSR-NR-2-MNSR
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aenZpueLy1Vxrdh6GmBkddbPu8QDoulvdKRoA0lGT79E1%40thread.tacv2/conversations?groupId=a8206dd8-e06e-4ac8-b7fb-5db35a827a6b&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3abfab7f5ae9c1438c89e1bb025378bc80%40thread.tacv2/Mediacje%2520i%2520negocjacje%2520w%2520sporach%2520rodzinnych%2520i%2520sytua?groupId=9211ccdd-83e5-4729-b9ea-eb3ade956e8f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny.
2. Dynamika związku małżeńskiego (dynamika intymności, namiętności i zaangażowania).
3. Kryzysy w małżeństwie i zagadnienie zdrady.
4. Konflikty rodzinne.
5. Studia przypadków z praktyki psychologicznej.
6. Mediacja rodzinna.
W cyklu 2021/22_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_L:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (NRM_W01, NRM_04, NRM_W10, NRM_W20):
NRM_W01 zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania
NRM_W04 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne
NRM_W10 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
NRM_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu
Umiejętności (NRM_U02, NRM_U06, NRM_U11):
NRM_U02 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe
NRM_U06 potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych
NRM_U11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Kompetencje społeczne (NRM_K03, NRM_K09):
NRM_K03 docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
1 ECTS - 30 godzin pracy studenta
15 h zajęć
2 h udział w symulacji mediacji
1 h przygotowanie do symulacji mediacji
2 h udział w konsultacjach
10 h przygotowanie do kolokwium
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się następujące elementy:
- obecności (1 nb nie wpływa na zmianę oceny końcowej, każda kolejna obniża ocenę końcową o 0,5)
- ocena z kolokwium (jest podstawą dla oceny końcowej)
- udział w zajęciach i proponowanych ćwiczeniach, aktywność w trakcie dyskusji
- Udział w jednej symulacji mediacji w trakcie semestru poza terminem zjazdów. Aktywność ta nie jest oceniana, udział w mediacji jest jednak konieczny do uzyskania zaliczenia z przedmiotu.
Literatura
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wyd. UJ.
Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck.
Hodson, V. K., Hart, S. (2012). Szanujący rodzice. Szanujące dzieci. Jak zamienić rodzinne konflikty we współdziałanie? Wydawnictwo Mind.
Rosenberg, M.B. (2012). Wychowanie w duchu empatii. Rodzicielstwo według Porozumienia bez Przemocy. Wydawnictwo Mind.
Rosenberg, M.B. (2013). W świecie porozumienia bez przemocy. Wydawnictwo Mind.
W cyklu 2021/22_L:
Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. |
W cyklu 2022/23_L:
Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. |
W cyklu 2023/24_L:
Cybulko, A. (2018). Mediacja w sporach rodzinnych (Rozdz.17, str. 329- 348) W: Gmurzyńska E., Morek R. (red), Mediacje – teoria i praktyka. 3 wydanie rozszerzone, Warszawa: Wolters Kluwer. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji |
W cyklu 2022/23_L:
Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji |
W cyklu 2023/24_L:
Udział w zajęciach Psychospołeczne aspekty negocjacji i mediacji |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: