Konwersatorium w języku włoskim „Il bisogno di famiglia in un mondo che cambia” WSR-NR-2-KjW
Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium.
Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę.
W drugiej części studenci wybierają jeden ze wskazanych tematów szczegółowych, przygotowują prezentację w oparciu o odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają go w umówionym terminie podczas konwersatorium w języku włoskim.
Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana na bieżąco podczas zajęć.
La parte della lezione
1-2. Il matrimonio e la famiglia nel mondo di oggi.
3-4. Il matrimonio e la famiglia alla luce della Sacra Scrittura.
5-6. I documenti del Magistero della Chiesa sulla famiglia - una rassegna dei testi.
La parte della conversazione
7. La famiglia umana (Pontificia Commissione Biblica, "Che cosa è l'uomo?" (Sal 8,5) Un itinerario di antropologia biblica, Città del Vaticano 2019, nr 150-157).
8. L'amore tra uomo e donna (Pontificia Commissione Biblica, "Che cosa è l'uomo?" (Sal 8,5) Un itinerario di antropologia biblica, Città del Vaticano 2019, nr 158-180).
9. L’unione sponsale nella storia umana: problemi, normative, trasgressioni (Pontificia Commissione Biblica, "Che cosa è l'uomo?" (Sal 8,5) Un itinerario di antropologia biblica, Città del Vaticano 2019, nr 171-195).
10. L’esempio e l’insegnamento di Gesù (Pontificia Commissione Biblica, "Che cosa è l'uomo?" (Sal 8,5) Un itinerario di antropologia biblica, Città del Vaticano 2019, nr 199-207).
11-12. L’amore tra genitori e figli (Pontificia Commissione Biblica, "Che cosa è l'uomo?" (Sal 8,5) Un itinerario di antropologia biblica, Città del Vaticano 2019, nr 208-221).
13-14. I compiti della famiglia cristiana – il servizio alla vita (Giovanni Paolo II, Esortazione apostolica "Familiaris consortio", nr 28-35).
15. L'educazione dei figli (Francesco, Esortazione apostolica "Amoris laetitia", nr 259-290).
W cyklu 2022/23_Z:
Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 - Student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; przeczytał wskazane teksty w języku włoskim dotyczące małżeństwa i rodziny.
EK 2 - Student używa pojęć i terminów dotyczących małżeństwa i rodziny w języku włoskim, rozumie je i właściwie stosuje.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 - Student posiada umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
EK 4 - Student potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację na tematy związane z naukami o rodzinie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 5 – Student potrafi prowadzić dyskusję na różne tematy etyczne.
PUNKTY ECTS:
udział w konwersatorium za pomocą aplikacji MS Teams: 15 godzin
przygotowanie pracy na wskazany temat: 30 godzin
przygotowanie do wykładów: 30 godzin
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Prezentacja tematu - ocena:
Ocena ndst (2) - student nie przygotował w terminie prezentacji.
Ocena dst (3) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dostateczny.
Ocena db (4) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dobry, logiczny.
Ocena bdb (5) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób wyczerpujący, logiczny, interesujący, zaktualizowany do problemów współczesnych.
WIEDZA:
Ocena ndst (2): Student nie zna rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; nie przeczytał wskazanych tekstów w języku włoskim dotyczących małżeństwa i rodziny. Student nie umie używać pojęć i terminów dotyczących małżeństwa i rodziny w języku włoskim, nie rozumie ich i niewłaściwie stosuje.
Ocena dst (3): Student zna podstawową terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; przeczytał wskazane teksty w języku włoskim dotyczące małżeństwa i rodziny. Student w stopniu podstawowym używa pojęć i terminów dotyczących małżeństwa i rodziny w języku włoskim, elementarnie rozumie je i stosuje.
Ocena db (4): Student zna dobrze terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; przeczytał wskazane teksty w języku włoskim dotyczące małżeństwa i rodziny. Student w stopniu dobrym używa pojęć i terminów dotyczących małżeństwa i rodziny w języku włoskim, rozumie je i stosuje.
Ocena bdb (5): Student zna bardzo dobrze podstawową terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; przeczytał wskazane teksty w języku włoskim dotyczące małżeństwa i rodziny. Student w stopniu zaawansowanym używa pojęć i terminów dotyczących małżeństwa i rodziny w języku włoskim, bardzo dobrze rozumie je i stosuje.
UMIEJĘTNOŚCI:
Ocena ndst (2): Student nie posiada umiejętności językowych zgodnych z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Student nie potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentacji na tematy związane z naukami o rodzinie.
Ocena dst (3): Student posiada elementarne umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Student potrafi w sposób podstawowy samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację na tematy związane z naukami o rodzinie.
Ocena db (4): Student posiada dobre umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Student potrafi w sposób fundamentalny samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację na tematy związane z naukami o rodzinie.
Ocena bdb (5): Student posiada zaawansowane umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Student potrafi w sposób zaawansowany samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację na tematy związane z naukami o rodzinie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Ocena ndst (2): Student nie potrafi prowadzić dyskusji na różne tematy etyczne.
Ocena dst (3): Student potrafi prowadzić proste dyskusje na różne tematy etyczne.
Ocena db (4): Student potrafi prowadzić dyskusje na różne tematy etyczne.
Ocena bdb (5): Student potrafi prowadzić i organizować dyskusje na różne tematy etyczne.
Literatura
Congregazione per l’Educazione Cattolica (degli Istituti di Studi), "Maschio e femmina li creò". Per una via di dialogo sulla questione del gender nell’educazione (2 febbraio 2019), http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_20190202_maschio-e-femmina_it.pdf.
Di Pietro M.L., Bioetica e famiglia, Città del Vaticano 2008.
Faggioni P., Sessualità, matrimonio, famiglia, Bologna 2017.
Franciszek, Esortazione apostolica "Amoris laetitia", Città del Vaticano 2016.
Jan Paweł II, Esortazione apostolica "Familiaris consortio", Città del Vaticano 1981, http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/it/apost_exhortations/documents/hf_jp-ii_exh_19811122_familiaris-consortio.html.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa, Città del Vaticano 1986.
Kućko W., „Il dono di un agire nuovo”, in J.J. Perez-Soba – O.M. Gotia (a cura di), Azione umana e salvezza divina. La dinamica operativa della grazia come superamento del neo-pelagianesimo, Cantagalli, Siena 2021, s. 199-214.
Melina L., Il discernimento nella morale coniugale, Siena 2019.
Mroczkowski I., Rodzina, gender i "nowy feminizm", Płock 2014.
Noriega J., Ecochard R. & I., Dizionario su sesso, amore e fecondità, Siena 2019.
Papieska Komisja Biblija, Czym jest człowiek? Zarys antropologii biblijnej, Lublin 2020.
Pontificia Commissione Biblica, "Che cosa è l'uomo?" (Sal 8,5) Un itinerario di antropologia biblica, Città del Vaticano 2019, http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/pcb_documents/rc_con_cfaith_doc_20190930_cosa-e-luomo_it.html.
W cyklu 2022/23_Z:
Congregazione per l’Educazione Cattolica (degli Istituti di Studi), "Maschio e femmina li creò". Per una via di dialogo sulla questione del gender nell’educazione (2 febbraio 2019), http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/ccatheduc/documents/rc_con_ccatheduc_doc_20190202_maschio-e-femmina_it.pdf. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: