Konwersatorium w języku niemieckim "“Die Sorge für Familie in historischer Sicht” WSR-NR-2-KjN
1. Die Sorge für Familie im Alten Testament.
2. Die Familie als Gegenstand der Sorge im Frühchristentum.
3. Fraternitas als Konzept personaler Bindung im Mittelalter.
4. Die Sorge für Familie im Mittelalter.
5. Die bürgerliche Familie im Wandel.
6. Familie und Pflege- und Sorgebedürftigkeit.
7. Familienassistenz als Dienst an der Familie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
Wiedza:
EK 1 – NRM_W05
Student zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię polską i obcojęzyczną dotyczącą rodziny i życia rodzinnego stosowaną w naukach o rodzinie;
Umiejętności:
EK 2 – NRM_U02
Student potrafi w stopniu zaawansowanym integrować wiedzę teoretyczną dotyczącą rodziny i życia rodzinnego stosowaną w naukach o rodzinie; analizować, diagnozować oraz projektować rozwiązania praktyczne na rzecz małżeństwa i rodziny;
ECTS:
Liczba ECTS: 3
udział w konwersatorium: 15 godz.
napisanie pracy semestralnej: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 25 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, praca semestralna, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 2):
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, praca z tekstem
weryfikacja - kolokwium pisemne, praca semestralna, obserwacja aktywności studentów
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. napisanie i prezentacja pracy semestralnej;
3. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Literatura
1. Prat E. H., Familie und Pflegebedürftigkeit, in: A. Büssing – J. Surzykiewicz – Z. Zimowski (Hgg.), Dem Gutes tun, der leidet. Hilfe kranker Menschen – interdisziplinär betrachtet, Berlin – Heidelberg 2015, s. 222-225.
2. Najda A. J., Familienassistenz als Dienst an der „kranken Familie” am Beispiel Polen, in: A. Büssing – J. Surzykiewicz – Z. Zimowski (Hgg.), Dem Gutes tun, der leidet. Hilfe kranker Menschen – interdisziplinär betrachtet, Berlin – Heidelberg 2015, s. 227-236.
3. Loichen T., Nur ein Augenblick, der über den Umgang mit Leid entscheidet – Gedanken zum Menschsein in der Begleitung von Eltern bei Fehl- und Totgeburt, in: A. Büssing – J. Surzykiewicz – Z. Zimowski (Hgg.), Dem Gutes tun, der leidet. Hilfe kranker Menschen – interdisziplinär betrachtet, Berlin – Heidelberg 2015, s. 237-242.
4. Neumann N., Die Überwindung sozialer Grenzen im Lukasevangelium, w: M. Geiger – M. Stracke-Bartholmai (Hgg.), Inklusion denken. Theologisch, biblisch, ökumenisch, praktisch (Behinderung - Theologie - Kirche 10), Stuttgart 2017, s. 141–156.
5. Eickels K. van, Ehe und Familie im Mittelalter, in: Geisteswissenschaften im Profil. Reden zum Dies Academicus 2000-2007, hg. v. Godehard Ruppert (Schriften der Otto-Friedrich-Universität Bamberg 1), Bamberg 2008, S. 43-65.
6. Eickels K. van, Der Bruder als Freund und Gefährte. Fraternitas als Konzept personaler Bindung im Mittelalter, in: Die Familie in der Gesellschaft des Mittelalters (Vorträge und Forschungen 71), hg. v. Karl-Heinz Spieß, Ostfildern 2009, S. 195-222.
7. Rösener W., Die bäuerliche Familie des Spätmittelalters Familienstruktur, Haushalt und Wirtschaftsverhältnisse, in: Die Familie in der Gesellschaft des Mittelalters (Vorträge und Forschungen 71), hg. v. Karl-Heinz Spieß, Ostfildern 2009, S. 137-169.
8. Nolte C., Die Familie im Adel Haushaltsstrukturen und Wohnverhältnisse im Spätmittelalter, in: Die Familie in der Gesellschaft des Mittelalters (Vorträge und Forschungen 71), hg. v. Karl-Heinz Spieß, Ostfildern 2009, S. 77-105
9. Kuster F., Von der Moderne zur Spätmoderne: Die bürgerliche Familie im Wandel, https://www.philosophie.uni-wuppertal.de/fileadmin/philosophie/PDFs_allg/Kuster/Kuster_Familie_im_Wandel.pdf
10. Kassel L., Familien in Beziehungsnetzen Wahrnehmung und langzeitliche Entwicklung (2020) https://phfr.bsz-bw.de/frontdoor/deliver/index/docId/856/file/Diss_Laura_Kassel.pdf
11. Inklusion und Grenzen. Soziale, politische und pädagogische Verhältnisse, Kathrin Blaha, Mai-Anh Boger, Jens Geldner-Belli, Nadja Körner, Vera Moser, Katharina Walgenbach (Hg.), Bielefeld 2024
https://www.fernuni-hagen.de/bildungswissenschaft/bildung-differenz/docs/inklusion_und_grenzen.pdf
12. Negwer J., Die Ehe und Familie in der Heiligen Schrift des Alten und Neuen Testaments, Düsseldorf 1957.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: