Kurator ds. rodzinnych i nieletnich WSR-NR-2-KRN
1. Kurator sądowy w systemie prawnym
(ustawia Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawia o kuratorach sądowych, Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Kodeks cywilny, ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi)
2. Organizacja i zadania kuratorskiej służby publicznej.
3. Zadania kuratorów rodzinnych,
4. Prawa i obowiązki kuratorów sądowych
5. Organizacja kuratorskiej służby sądowej (kurator okręgowy, zespół kuratorskiej służby sądowej).
6. Kuratorzy społeczni
7. Odpowiedzialność porządkowa i dyscyplinarna kuratora sądowego
8. Samorząd kuratorski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek 1 Student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności:
Ek 2 Student potrafi nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; angażuje się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego
Kompetencje społeczne:
Ek 3 Student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
ECTS:
Liczba ECTS: 1
udział w wykładach: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 5 godz.
lektura literatury przedmiotu: 5 godz.
Suma godzin: 25 godz. = 1 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 2):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 3):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Ocena 2 (ndst)
Wiedza:
Student nie ma uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności:
Student nie potrafi nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; nie angażuje się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego
Kompetencje społeczne:
Student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 3 (dst)
Wiedza:
Student nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy prawnej o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności:
Student nie potrafi w pełni nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; nie angażuje się w pełnym zakresie w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego
Kompetencje społeczne:
Student nie docenia w pełni znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 4 (db)
Wiedza:
Student ma uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności:
Student potrafi nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; angażuje się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego
Kompetencje społeczne:
Student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Ocena 5 (bdb)
Wiedza:
Student ma w pełni uporządkowaną wiedzę prawną o pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, w tym szczególnie o bezpieczeństwie i higienie pracy
Umiejętności:
Student potrafi w pełni nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny; angażuje się w pełnym zakresie w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego
Kompetencje społeczne:
Student docenia w pełni znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
Literatura
N. Górska, J. Haak, T. Jedynak,M Piber - Kokorzecka, Ł. Kwadrans, W. Liszke, A. Martuszewicz, Z. Ostrihańska, A. Rzepniewski, K. Stasiak, T. Szymanowski, Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2018.
S. Sagan (red.), V. Serzhanova (red.), Organy i korporacje ochrony prawa, Warszawa 2014.
K. Jadach, Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań 2011
M. Konopczyński, Ł. Kwadrans, K. Stasiak, Polska kuratela sądowa na przełomie wieków, Kraków 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: