Facylitacja - grupowe rozwiązywanie problemów WSR-NR-2-FG
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a106d6b668a6b40589a202a4582e606d6%40thread.tacv2/conversations?groupId=06d83676-b127-460f-b9d2-e6abee70262f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a92da94a5b6514f6282b9fa50e437b49c%40thread.tacv2/Facylitacja%2520-%2520grupowe%2520rozwi%25C4%2585zywanie%2520problem%25C3%25B3w?groupId=9211ccdd-83e5-4729-b9ea-eb3ade956e8f&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Zakres tematyczny zajęć:
• Efektywna komunikacja
• Procesy grupowe, specyfika pracy z grupą, zarządzania zadaniami
• Facylitacja - Model Grupowy Iceberg.
• Zadanie i Proces - główne narzędzia facylitacji.
• Modele, narzędzia i techniki pracy grupowej.
• Najważniejsze role w Procesie: Lider Zadania, Facylitator, Trójkąt facylitacji.
• Różne typy osobowości w czasie Procesu grupowego - jak pogodzić.
• Dopasowanie modelu do potrzeb danej grupy.
• Zastosowanie procesu - ćwiczenia.
• Prezentacja wybranego modelu pracy grupowej na forum.
Prezentacja wybranego modelu pracy grupowej na forum - praca zaliczeniowa.
Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych.
W cyklu 2021/22_L:
Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych. |
W cyklu 2022/23_L:
Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych. |
W cyklu 2023/24_L:
Tematyka zajęć poświęcona jest facylitacyjnej metodzie pracy z grupą, która w sposób konsensusowy rozwiązuje problemy lub podejmuje decyzje. Zajęcia mają przygotować studentów do pełnienia roli facylitatora - czyli osoby, która prowadzi i koordynuje proces grupowy, nie ingerując przy tym w merytoryczne rozwiązania. Studenci zapoznają się z dynamiką procesu grupowego podejmowania decyzji - zwłaszcza czynnikami, które zmniejszają i zwiększają skuteczność grupy. Uczą się pełnienia roli facylitatora poznając zakres jego działań. Zapoznają się także z etapami pracy grupowej oraz technikami, których używać może facylitator w usprawnianiu procesu grupowego rozwiązywania problemów. Studenci mają okazję praktycznie ćwiczyć i obserwować proces facylitacji w grach symulacyjnych. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
Wiedza:
NRM_W01 zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania NRM_W02 posiada pogłębioną wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką
NRM_W04 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne
NRM_W10 posiada uszczegółowioną wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych i społecznych oraz o rządzących nimi prawidłowościach, posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń
NRM_W12 ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, różnych środowisk wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
NRM_W20 ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego i jego uwarunkowań indywidualnych i społecznych oraz podstaw psychoterapii, mediacji, coachingu
Umiejętności
NRM_U02 potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodziny oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe
NRM_U07 potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
NRM_U11 posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji
Kompetencje społeczne:
NRM_K01 ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego)
NRM_K06 potrafi korzystać ze współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą rodzinie; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
NRM_K09 jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, kuratora społecznego
ECTS:
Udział w zajęciach = 30 h
Pracy z lekturami pomiędzy zajęciami = 5 h
Udział w konsultacjach = 5 h
Przygotowanie do zaliczenia zajęć = 30 h
Przygotowanie prezentacji = 20 h
SUMA godzin: 90 (90:30=3)
LICZBA ECTS: 3
Kryteria oceniania
Do zaliczenia wymagane jest:
- obecność (3 nb, pozostałe 0,5 oceny obniżonej od końcowej)
- aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach (może podwyższyć ocenę maksymalnie o 1 ocenę)
- Przesyłanie zadań, które zostaną zadane w trakcie zajęć (30%)
- Prezentacja (30 %)
- Kolokwium – ( 40 %)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
T. Mann (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House
R. Brown, Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i międzygrupowa”, Gdańsk 2006
R. J. Fisher, r. 8 „Konflikt międzygrupowy”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 166 – 180
Rywalizacja i współpraca, M. Deutsch,, r. „Rywalizacja i współpraca”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 21 – 35
Komunikacja w konflikcie. R. M. Krauss, E. Morsella, „Konflikt a komunikacja”, w: red. M. Deutsch, P. T. Coleman, „Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka”, Kraków 2005, s. 131 – 143
Stewart, J. (2014). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.
W cyklu 2021/22_L:
Mann, T. (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House |
W cyklu 2022/23_L:
Mann, T. (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House |
W cyklu 2023/24_L:
Mann, T. (2015). Facylitacja - wiedza, umiejętności, sztuka czy magia. Warszawa: publishing House |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: