Etyka rodzicielstwa wg aksjologii Jana Pawła II WSR-NR-2-ERJP
Wykład realizowany w formie konwersatoryjnej, omawia podstawowe pojęcia, normy oraz problemy etyczne pojawiające się w kontekście realizacji powołania rodzicielskiego. Chodzi o światopogląd chrześcijański, tzn. aby pomóc studentowi uzyskać intelektualne przekonanie, umiejętności oraz kompetencje, że całość działań rodzicielskich powinna być oświetlona zasadą etyczną, która wynika z godnościowego, personalistycznego, a następnie z teologicznego czyli sakramentalnego powołania małżeńskiego i rodzicielskiego.
Niniejszym, celem przedmiotu jest ukształtowanie świadomości studenta tak, aby uwolnić go od stereotypów zacieśnienia subiektywistycznego, indywidualistycznego, pragmatycznego, nihilistyczne (agnostycznego) i od innych tego typu zafałszowań na temat rodzicielstwa (tj. od redukcjonizmu antropologicznego i etycznego), obecnych w zróżnicowanych kulturowo dziś społeczeństwach. Mamy na myśli intelektualną formację do odpowiedzialnej postawy społecznej, kogoś kto żyje w różnicowanym kulturowo społeczeństwie, w którym nihilizm moralny oraz roszczeniowość materialna są na co dzień obecne.
Tematy do realizowania są następujące:
1. Bóg źródłem życia.
a). Uniwersalna wartość ojcostwa.
2. Studium macierzyństwa; kryzys.
a). Rodzicielstwo jako przekazywanie życia (miłość płodna).
3. Godność aktu małżeńskiego - jego walor etyczny.
a). Rodzina mikroświatem dziecka.
4. Rodzicielstwo i jego godność a wychowanie dziecka.
a). Problematyka adopcji dziecka.
5. Rodzicielstwo a wychowanie do wartości, rola dziadków.
a). Odpowiedzialność rodzicielska za tożsamość seksualną dziecka.
6. Przemoc w rodzinie a odpowiedzialność instytucji.
a. Samotność dziecka w rodzinie.
7. Emocje w ciąży - odpowiedzialność za dziecko - zdrowie, życie.
a). Matka zastępcza.
8. Zjawisko bezdzietności - kolokwium.
W cyklu 2021/22_Z:
Wykład realizowany w formie konwersatoryjnej, omawia podstawowe pojęcia, normy oraz problemy etyczne pojawiające się w kontekście realizacji powołania rodzicielskiego. |
W cyklu 2022/23_Z:
Zagadnienia: Tematy do wyboru: |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
NRM_W03; Absolwent ma uporządkowaną wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w
zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą.
nrm_W09: Absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w życiu małżeńsko-rodzinnym i społecznym.
Umiejętności:
NRM_U05. Absolwent potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
NRM_U01. Potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i
rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także motywów i
wzorów ludzkich zachowań.
Kompetencje społeczne:
NRM_K02. Absolwent posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ECTS: 2 PUNKTY.
15 godzin - zajęć (online) 1 p.
20 godzin (Moodle - esej) 1/2 p.
20 godzin - przygotowanie się do kolokwium - 1/2 p.
Kryteria oceniania
Kryteria weryfikacji efektów kształcenia:
Stopniowania oceny:
Ocena niedostateczna (2): Nieobecność na zajęciach (synchronicznie, online: Microsoft Taems Office 365); brak przedmiotowej wiedzy (kolokwium ustne; online); brak opublikowanego eseju (praca cząstkowa) na platformie MOODLE.
Ocena dostateczna (3): Obecność na zajęciach (online), wykazanie przedmiotowej wiedzy (określonej efektami kształcenia) na kolokwium końcowym (online); wykazanie wrażliwości etycznej w zakresie problematyki powołania rodzicielskiego (na bazie eseju) MOODLE.
Ocena dobry (4): Aktywna obecność na wykładach, zaprezentowanie na wysokim poziomie wiedzy z etyki powołania rodzicielskiego (kolokwium jw.), wykazanie umiejętności co do aplikacji nauki dokumentów Magisterium Kościoła katolickiego w konkretnych sytuacjach, tj. w ramach oceny poszczególnych czynów rodzicielskich (eseje na e-learningu).
Ocena bardzo dobry (5): Aktywna obecność na wykładach, bardzo dobra znajomość kryteriów i zasad powołania do rodzicielstwa (antropologia teologiczna), kolokwium (online); biegłość i wrażliwość w analizie teologicznomoralnej postaw rodzicielskich - esej na MOODLE.
Formy zaliczenia przedmiotu:
1) Aktywność na zajęciach (online).
2) Opublikowanie eseju na platformie MOODLE.
3) Zaliczenie kolokwium końcowego - online (M. Taems).
Kryterium procentowe oceny końcowej:
40 % - kolokwium.
30% - zaangażowanie się w zajęcia wykładowe.
30% - esej.
Minimum zaliczeniowe - <65 % itp.
Literatura
1. Paweł VI, Encyklika Humanae Vitae.
2. Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris consortio.
3. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986.
4. Papieska Rada ds. Rodziny, Rodzina a ludzka prokreacja, Warszawa 2008.
5. Naturalne planowanie rodziny w ujęciu wybranych dyscyplin naukowych (praca zborowa), Lublin 2008.
6. K. Wojtyła, Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 1994.
7. J. Pulikowski, Warto żyć zgodnie z naturą, Wrocław 1994.
8. J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, T. 1-3, Lublin 2014.
9. Z. Dąbrowska, Ojcostwo jako wartość: studium empiryczne, "Małżeństwo i Rodzina ", 4 (2003), s. 3-13.
10. A. Maciarz, Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych. Warszawa 2004.
11. Franciszek, Encyklika Laudato si.
12. Franciszek, Encyklika Lumen fidei.
13. Dzisiejsi rodzice. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Tarnów 2009.
14. S. Biały, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: Jana Pawła II i Franciszka, "Studia nad Rodziną" 42 (2017), s. 85-100.
15. S. Biały, Macierzyństwo zastępcze jako plan subrogacji praw do dziecka wbrew zasadom sprawiedliwości i miłości, "Studia nad Rodziną. 42 (2017), s. 65-84.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Paweł VI, Encyklika Humanae Vitae. |
W cyklu 2022/23_Z:
Biały Stanisław, Cielesność i jej wpływ na seksualność w świetle nauki papieży: Jana Pawła II i Franciszka, „Studia nad Rodziną” 42 (2017), s. 85-100. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: