Etyka w mediacjach i negocjacjach WSR-NR-2-EMN
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=29556 (w cyklu 2021/22_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=37037 (w cyklu 2022/23_L)
Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium.
Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę.
W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie.
Studenci składają następnie pracę pisemną w oparciu o przygotowaną prezentację na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman 12 pkt, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów. W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji.
Zagadnienia kursoryczne:
1. ABC mediacji i negocjacji.
2. Etyka słowa a język negocjacji.
3. Negocjacje jako proces etyczny.
4. Standardy negocjacji.
5. Wykorzystanie dwuznacznych etycznie praktyk negocjacyjnych.
6. Negocjacje w świetle różnych etyk.
Zagadnienia do przygotowania przez studentów:
7. Negocjacje w świecie młodzieży - wyzwania etyczne.
8. Mediacje w małżeństwie - aspekty etyczne.
9. Mediacje w małżeństwach w separacji - problemy etyczne.
10. Negocjacje na uniwersytecie.
11. Mediacje i negocjacje w biznesie - czy jest miejsce na etykę?
12. Negocjacje w handlu - wyzwania moralne.
13. Mediacje i negocjacje w Kościele.
14. Negocjacje w świecie medycznym - między dobrem pacjenta a korzyściami materialnymi.
15. Negocjacje w pracy asystenta rodziny.
W cyklu 2021/22_L:
Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium. Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę. W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie. Studenci składają pracę pisemną w oparciu o przygotowaną prezentację na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman 12 pkt, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów. W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji. Zagadnienia kursoryczne: Zagadnienia do przygotowania przez studentów: |
W cyklu 2022/23_L:
Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium. Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę. W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie. Studenci składają prezentację lub pracę pisemną w oparciu o przygotowaną prezentację na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman 12 pkt, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów. W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji. Zagadnienia kursoryczne: Zagadnienia do przygotowania przez studentów: |
W cyklu 2023/24_L:
Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium. Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę. W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie. Studenci składają prezentację lub pracę pisemną w oparciu o przygotowaną prezentację na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman 12 pkt, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów. W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji. Zagadnienia kursoryczne: Zagadnienia do przygotowania przez studentów: |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2023/24_L: PO/H2 - obszar nauk humanistycznych - II stopień | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2019/20_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS
1 pkt – udział w zajęciach.
1 pkt – przygotowanie i przedstawienie prezentacji. | W cyklu 2023/24_L: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 15 godzin
przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej: 35 godzin
Razem: 50 godzin / 25 = 2 pkt ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK 1 - Student ma wiedzę na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego.
EK 2 - Student posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.
UMIEJĘTNOŚCI
EK 3 - Student analizuje źródła na temat mediacji i negocjacji, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji.
EK 4 - Student posiada pogłębioną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w czasie prezentacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK 5 - Student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego.
PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 15 godzin
przygotowanie prezentacji i pracy pisemnej: 35 godzin
Razem: 50 godzin / 25 = 2 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium.
Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę.
W drugiej części studenci wybierają w środkach społecznego przekazu, dziele artystycznym lub literackim sytuacje, w których mieliby do czynienia z mediacjami bądź negocjacjami, a następnie referują je, poddając krytycznej ocenie.
Studenci składają następnie pracę pisemną na 1 stronę A4, marginesy: 2,5 cm, czcionka Times New Roman, odstępy 1,0 do zakończenia wykładów. W pracy pisemnej należy zwrócić szczególną uwagę na wskazanie, jakie wartości, zasady etyczne zostały zastosowane lub nie w danym procesie mediacji albo negocjacji.
Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana jest za pomocą listy obecności.
Praca pisemna - ocena:
Ocena ndst (2) - student nie przygotował w terminie prezentacji.
Ocena dst (3) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dostateczny.
Ocena db (4) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dobry, logiczny.
Ocena bdb (5) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób wyczerpujący, logiczny, interesujący, zaktualizowany do problemów współczesnych.
Ocena końcowa: 50% ocena z prezentacji + 50% ocena z pracy pisemnej.
Efekty uczenia się:
WIEDZA (EK 1-2):
Ocena niedostateczna (2): student ma więcej niż trzy nieobecności na wykładach; student nie ma elementarnej wiedzy na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student nie posiada wystarczającej wiedzy dotyczącej psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.
Ocena dostateczna (3): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; student ma dostateczną wiedzę na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student posiada elementarną wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.
Ocena dobra (4): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; student ma dobrą wiedzę na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student posiada dobrą wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.
Ocena bardzo dobra (5): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; student ma bardzo dobrą, ugruntowaną wiedzę na temat mediacji i negocjacji w różnych aspektach życia społecznego; student posiada doskonałą wiedzę dotyczącą psychologicznych procesów i mechanizmów komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji, mediacji i coachingu w małżeństwie i rodzinie, ich prawidłowości i zakłóceń.
UMIEJĘTNOŚCI (EK 3-4):
Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi na poziomie podstawowym analizować źródeł na temat mediacji i negocjacji, nie weryfikuje przyczyn i skutków różnych procesów w tej sferze; w sposób dość nieprecyzyjny i niespójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student nie posiada elementarnej umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób chaotyczny i niewystarczający czasie prezentacji.
Ocena dostateczna (3): student na poziomie podstawowym analizuje źródła na temat mediacji i negocjacji, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; w sposób dość precyzyjny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student posiada elementarną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób wystarczający czasie prezentacji.
Ocena dobra (4): student na poziomie średnim analizuje źródła na temat mediacji i negocjacji, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; w sposób precyzyjny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student posiada dobrą umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób zadowalający czasie prezentacji.
Ocena bardzo dobra (5): student na poziomie bardzo dobrym analizuje źródła na temat mediacji i negocjacji, weryfikuje przyczyny i skutki różnych procesów w tej sferze; w sposób precyzyjny, logiczny i spójny wypowiada się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z mediacji i negocjacji; student posiada ugruntowaną umiejętność identyfikowania sytuacji konfliktowych i ich źródeł oraz proponowania rozwiązań konfliktów w procesie mediacji, przedstawia to w sposób pełny i wyczerpujący czasie prezentacji.
KOMEPTENCJE SPOŁECZNE (EK 5):
Ocena niedostateczna (2): student nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego.
Ocena dostateczna (3): student na poziomie podstawowym jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego.
Ocena dobra (4): student na poziomie średnim jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego.
Ocena bardzo dobra (5): student na poziomie bardzo dobrym jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, mediatora, coacha rodzinnego.
Literatura
Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000.
Carson T.L., Second thoughts about bluffing, „Bussiness Ethics Quarterly” 1993, nr 4, s. 283–289.
Jabłońska-Bonca J., Prawnik a sztuka negocjacji i retoryki, Warszawa 2002.
Kamiński J., "Negocjacje jako proces etyczny", w: "Biuletyn Informacyjny Zespołu Etyki Biznesu" 2002, nr 65, s. 2-31.
Koszowski M., "Prawno-etyczne aspekty wykonywania zawodu mediatora (zasady etyki mediatora) z uwzględnieniem standardów europejskich", w: "Studia Prawno-Ekonomiczne" 2008, nr 77, s. 29-47.
Kucharski J., Usprawiedliwione kłamstwo we współczesnej etyce stosowanej, Kraków 2014.
Kućko W., „Braterstwo w nauczaniu papieża Franciszka”, Collectanea Theologica 90 (2020) nr 3, s. 123-162. DOI: http://doi.org/10.21697/ct.2020.90.3.06.
Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.
Polskie Centrum Mediacji, Kodeks Etyki Mediatora, Warszawa 2006.
Puzynina J., Język wartości, Warszawa 1992.
Wierzbicka-Piotrowska E., "Etyka słowa a język negocjacji", w: "Media Biznes Kultura" 2018, nr 1, s. 11-24.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Zakłada się, że studenci poznali już podstawowe pojęcia moralne, mają ogólną zdolność krytycznego myślenia i podstawową orientację w wartościowaniu moralnym. |
W cyklu 2022/23_L:
Zakłada się, że studenci poznali już podstawowe pojęcia moralne, mają ogólną zdolność krytycznego myślenia i podstawową orientację w wartościowaniu moralnym. |
W cyklu 2023/24_L:
Zakłada się, że studenci poznali już podstawowe pojęcia moralne, mają ogólną zdolność krytycznego myślenia i podstawową orientację w wartościowaniu moralnym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: