Diagnoza i terapia problemów w rodzinie WSR-NR-2-DTPRx
Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do profesjonalnego rozpoznawania, analizy i wspierania rodzin doświadczających trudności psychospołecznych. Zajęcia obejmują przegląd głównych nurtów terapii rodzin oraz form i metod działań pomocowych i terapeutycznych. Studenci uczą się identyfikować objawy dysfunkcji rodzinnych, diagnozować problemy w świetle różnych teorii oraz proponować adekwatne formy wsparcia, uwzględniając dostępne zasoby i sieć instytucjonalną. Kształtowane są także kompetencje społeczne niezbędne do udziału w działaniach diagnostycznych i pomocowych, z poszanowaniem zasad etyki i wrażliwości na potrzeby rodziny.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS:
Liczba ECTS: 3
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20
Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20
Konsultacje - 5
W sumie:
Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin] | W cyklu 2024/25_Z: ECTS:
Liczba ECTS: 3
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20
Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20
Konsultacje - 5
W sumie:
Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin] | W cyklu 2025/26_Z: ECTS:
Liczba ECTS: 3
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20
Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20
Konsultacje - 5
W sumie:
Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin] |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat głównych nurtów terapii rodzin, ich podstaw teoretycznych oraz kluczowych założeń wyjaśniających mechanizmy zaburzeń w funkcjonowaniu systemu rodzinnego. Zna cele, metody i etapy procesu diagnozy oraz interwencji terapeutycznej w kontekście problemów rodzinnych. Potrafi scharakteryzować różnorodne formy i metody wsparcia psychologicznego, pedagogicznego i terapeutycznego stosowane w pracy z rodziną, adekwatnie do specyfiki jej trudności oraz etapu rozwoju.
Umiejętności
Student potrafi analizować złożone sytuacje problemowe w rodzinie, wykorzystując różnorodne wskaźniki dysfunkcjonalności życia rodzinnego oraz interpretować je w świetle wybranych teorii systemowych. Posiada umiejętność diagnozowania zaburzeń funkcjonowania rodziny oraz jej członków, formułowania wniosków diagnostycznych i proponowania adekwatnych działań pomocowych i terapeutycznych. Student potrafi wskazać właściwe instytucje i formy wsparcia dostępne w systemie pomocy rodzinie oraz zaplanować kierunki współpracy międzysektorowej w zakresie wsparcia rodziny.
Kompetencje społeczne
Student wykazuje gotowość do zaangażowania się w działania na rzecz wspierania rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Jest świadomy znaczenia interdyscyplinarnej współpracy w obszarze diagnozy i terapii problemów rodzinnych oraz rozumie potrzebę organizowania i koordynowania przedsięwzięć służących poprawie funkcjonowania systemu rodzinnego. Przejawia postawę odpowiedzialności, empatii i wrażliwości społecznej w odniesieniu do problemów w rodzinie, wymagającej wsparcia diagnostyczno-terapeutycznego.
ECTS:
Liczba ECTS: 3
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20
Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20
Konsultacje - 5
W sumie:
Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: