Diagnoza i terapia problemów w rodzinie WSR-NR-2-DTP
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM3eEe-kj8AikXOPEjjiLQbPmriquOD34NKggEUfWCUw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=797b1de5-78d6-4525-bbb7-63d25984968d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aM3eEe-kj8AikXOPEjjiLQbPmriquOD34NKggEUfWCUw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=797b1de5-78d6-4525-bbb7-63d25984968d&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Treści merytoryczne:
1. Ogólna charakterystyka najważniejszych nurtów teoretycznych i szkół psychoterapii
2. Diagnoza terapeutyczna - definicja, rodzaje, metody
3. Pożądane cechy i predyspozycje w terapeutycznej pracy z rodziną
4. Terapia rodzin - wprowadzenie teoretyczne
5. Psychoanalityczna terapia rodzin: założenia teoretyczne, tezy wyjaśniające zaburzenia, cele oraz techniki terapii
6. Teoria analizy transakcyjnej jako klucz do zrozumienia problemów rodzinnych w zakresie komunikacji
7. Diagnoza, cel oraz metody terapii rodzinnej bazującej na doświadczeniu
8. Poznawczo-behawioralna terapia rodzin
9. Najczęstsze błędy popełniane przez terapeutów - analiza filmu "Praca z rodziną"
10. Terapia kontekstualna - etyka relacji i księga rodzinna
11. Etapy życia rodzinnego - kryzysy rozwojowe w rodzinie
12. Strukturalna terapia rodzinna
13. Komunikacyjna terapia rodzin
14. Podstawowe techniki usprawniające komunikację w rodzinie
15. Strategiczna terapia rodzin
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 - student zna rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania;
EK 2 - student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym;
EK 3 - student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii.
Umiejętności:
EK 4 - student potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
EK 5 - student potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe;
EK 6 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów;
EK 7 - student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
Kompetencje:
EK 8 - student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego;
EK 9 - student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny;
EK 10 - student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych.
ECTS:
Liczba ECTS: 3
Udział w zajęciach - 30
Przygotowanie do zajęć i lektura tekstów - 20
Przygotowanie pisemnej pracy zaliczeniowej (studium przypadku) - 20
Konsultacje - 5
W sumie:
Suma godzin: 75 godzin = 3 ECTS
[1 ECTS = 25 godzin]
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metody dydaktyczne - wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, lektura literatury przedmiotu
Efekty umiejętności (EK 4-7):
metody dydaktyczne - praca z tekstem, dyskusja panelowa, wykład konwersatoryjny, studium przypadku
Efekty kompetencji (EK 8-10):
metody dydaktyczne - studium przypadku, dyskusja, giełda pomysłów
Metody oceniania:
- efektów wiedzy: praca pisemna;
- efektów umiejętności: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć;
- efektów kompetencji: praca pisemna, obserwacja aktywności studentów w czasie zajęć.
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność (warunek przystąpienia do zaliczenia) - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. pisemna praca (studium przypadku);
3. aktywny udział w zajęciach.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę
Na ocenę końcową składają się:
- ocena z pracy pisemnej (80% oceny końcowej);
- ocena z aktywnego udziału w zajęciach (20% oceny końcowej).
Kryteria oceniania pisemnej pracy:
bdb - brak błędów merytorycznych
db+ - 1 błąd merytoryczny
db - 2 błędy merytoryczne
dst+ - 3 błędy merytoryczne
dst - 4 błędy merytoryczne
ndst - 5 i więcej błędów merytorycznych
Kryteria oceniania aktywności i przygotowania do zajęć:
bdb - 5 aktywności
db+ - 4 aktywności
db - 3 aktywności
dst+ - 2 aktywności
dst - 1 aktywność
ndst - 0 aktywności
Ocena końcowa:
bdb - 100-91%
db+ - 90-81%
db - 80-71%
dst+ - 70-61%
dst - 60-51%
ndst - 50% i poniżej
Kryteria oceniania:
Ocena 2 (ndst)
- Wiedza (EK 1-3): student nie zna i nie rozumie rozszerzonej terminologii używanej w naukach o rodzinie oraz jej zastosowań; student nie posiada pogłębionej wiedzy na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii.
- Umiejętności (EK 4-7): student nie potrafi integrować wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student nie potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działań profilaktycznych i pomocowych; student nie potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student nie potrafi wybrać i zastosować metod, procedur i praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
- Kompetencje (EK 8-10): student nie ma pogłębionej świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student nie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych.
Ocena 3 (dst)
- Wiedza (EK 1-3): student w ograniczonym stopniu zna i rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii.
- Umiejętności (EK 4-7): student częściowo potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student w ograniczonym stopniu potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student częściowo potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student w podstawowym stopniu potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
- Kompetencje (EK 8-10): student w ograniczonym stopniu posiada pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, częściowo rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student częściowo docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma przeciętnie pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student w ograniczonym stopniu jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych.
Ocena 4 (db)
-Wiedza (EK 1-3): student poprawnie rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada w znacznym stopniu (min. 70%) pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student w znacznym stopniu (min. 70%) ma wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii.
-Umiejętności (EK 4-7): student potrafi poprawnie integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student potrafi poprawnie (przy popełnieniu max. dwóch błędów merytorycznych) samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student potrafi w dobry sposób, tzn. precyzyjnie i spójnie porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student potrafi poprawnie (przy popełnieniu max. dwóch błędów merytorycznych) wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
-Kompetencje (EK 8-10): student ma w znacznym stopniu pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student w ogólnym zakresie docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student w ogólnym zakresie jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych.
Ocena 5 (bdb)
-Wiedza (EK 1-3): student doskonale zna i rozumie rozszerzoną terminologię używaną w naukach o rodzinie oraz jej zastosowania; student posiada pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym i rodzinnym; student ma podstawową wiedzę dotyczącą zdrowia psychicznego, jego indywidualnych uwarunkowań oraz podstaw terapii.
-Umiejętności (EK 4-7): student potrafi w pełni integrować wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania, analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań; student doskonale potrafi samodzielnie rozpoznać i dokonać oceny sytuacji rodzinnej oraz zaproponować działania profilaktyczne i pomocowe; student bardzo dobrze potrafi w sposób precyzyjny i spójny porozumiewać się przy użyciu różnych technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów; student bezbłędnie potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny.
- Kompetencje (EK 8-10): student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, bardzo dobrze rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma bardzo pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny; student jest przygotowany do pełnienia roli specjalisty do pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych.
Literatura
I. Podstawowa:
- Goldenberg H., Goldenberg I. (2006), Terapia rodzin, Kraków: Wydawnictwo UJ.
- Grzesiuk L. (2006), Psychoterapia - praktyka, Warszawa: ENETEIA.
II. Uzupełniająca:
- De Barbaro. (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków: Collegium Medicum UJ.
- Plopa M. (2007), Psychologia rodziny: teoria i badania, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Kozdroń A. (2018), Trudne doświadczenia rodzinne, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Difin.
- Plopa M. (2007b), Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
W cyklu 2022/23_Z:
I. Podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: