Budowanie potencjału zdrowotnego w rodzinie z elementami ziołolecznictwa – zajęcia praktyczne WSR-NR-2-BPZ
Zajęcia mają na celu poznanie metod budowania potencjału zdrowotnego w rodzinie z elementami ziołolecznictwa. Zajęcia obejmują: zajęcia praktyczne w terenie i możliwe zajęcia stacjonarne. Zajęcia mogą być wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
Przedmiot obejmuje treści dotyczące promocji zdrowia indywidualnego i rodzinnego i metod protekcji zdrowia, z uwzględnieniem podstawowych, wybranych elementów rozpoznawania ziół leczniczych i ziołolecznictwa
Treści obejmują wiedzę na temat zachowań pro- i antyzdrowotnych.
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności praktycznych ukierunkowanych na promocję zdrowia i profilaktykę zdrowotną w rodzinie.
Zagadnienia:
1-2. Zdrowie: definicje i koncepcje zdrowia człowieka. Holistyczne podejście do zdrowia człowieka i rodziny.
3-4. Budowanie potencjału zdrowotnego w rodzinie. Rola czynników behawioralnych i odżywiania na zdrowie człowieka.
5-6.Wprowadzenie do ziołolecznictwa.
7-8Poznawanie właściwości wybranych surowców roślinnych i ich zastosowań.
9-10. Rozpoznawanie surowców zielarskich.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P6S_WG-– zna i rozumie wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem
P6U_U- potrafi innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach;
P6S_KK jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Udział w zajęciach - 20 godzin
Przygotowanie do zajęć - 40
lektura literatury przedmiotu - 30 godzin
ECTS: 3
Suma godzin: 90 = 3 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu wymaganych jest 100% obecności oraz aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej oraz ocena za wykonane zadania.
Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności (wszystkie nieobecności muszą być usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych) wymagane są:
(1). Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia. Ocenianie w skali 1-5.
Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i ew. prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane na platformie Moodle.
Kryteria oceniania prac:
Ocenianie zadań w skali 1-5. Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach:
*Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji).
*Forma graficzna oraz ustna prezentacji (kompozycja, oryginalność, pomysłowość, czytelność, estetyka, stopień wizualizacji, zaprezentowanie materiału w sposób interesujący, staranne i twórcze omawianie slajdów a nie tylko ich odczytywanie).
*Wykorzystanie źródeł literaturowych (literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach)
Ocenianie w skali 1-5 gdzie:
1: brak wykonanego zadania.
2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej).
3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja).
4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja).
5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji).
(2). Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Literatura
Literatura podstawowa:
Karski J. B.: Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia. Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2007.
Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
Stępkowska, J., (2022), Miejsce ziołolecznictwa w społeczeństwie i we współczesnej medycynie, Studia Łomżyńskie, XXXIIa, 183-192.
Falzon CC, Balabanova A. Phytotherapy: An Introduction to Herbal Medicine. Prim Care. 2017 Jun;44(2):217-227. doi: 10.1016/j.pop.2017.02.001. PMID: 28501226.
Pauli GF. Fitoterapia. Editorial. Fitoterapia. 2011 Jan;82(1):1-4. doi: 10.1016/j.fitote.2010.11.019. Epub 2010 Nov 25. PMID: 21111793.
Antonio GD, Tesser CD, Moretti-Pires RO. Phytotherapy in primary health care. Rev Saude Publica. 2014 Jun;48(3):541-53. doi: 10.1590/S0102-311X2007000600021. PMID: 25119949; PMCID: PMC4203080.
Saller R, Melzer J, Meng G, von Mandach U, Fürer K, Schwabl H, Vennos C. Wirksamkeitsnachweis in der phytotherapie [Efficacy in phytotherapy]. Forsch Komplementmed. 2014;21 Suppl 1:19-28. German. doi: 10.1159/000362394. Epub 2014 Jul 4. PMID: 25012283.
Kraft K, Langhorst J. Phytotherapy - new developments and insights into practice. Forsch Komplementmed. 2014;21(6):345-6. doi: 10.1159/000370020. Epub 2014 Dec 1. PMID: 25592944.
Wold K. Herbal medicine. Kans Nurse. 2007 May;82(5):6-8. PMID: 17633503.
Literatura uzupełniająca:
Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wyd. Lider. Warszawa 2007.
Stępkowska, J., Health safety in the perinatal period during the covid-19 pandemic – selected experience in Poland [w]: Health security in the area of the Poland-Belarus-Ukraine Cross-Border Cooperation Programme, 137-151.
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Możliwość odbywania zajęć praktycznych w terenie z koniecznością swobodnego poruszania się pieszego po terenach leśnych, w okresie możliwego pylenia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: