Budowanie potencjału zdrowotnego w rodzinie z elementami ziołolecznictwa – zajęcia praktyczne WSR-NR-2-BPZ
Zajęcia mają na celu poznanie metod budowania potencjału zdrowotnego w rodzinie z elementami ziołolecznictwa. Zajęcia obejmują: zajęcia praktyczne w terenie i możliwe zajęcia stacjonarne. Zajęcia mogą być wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
Przedmiot obejmuje treści dotyczące promocji zdrowia indywidualnego i rodzinnego i metod protekcji zdrowia, z uwzględnieniem podstawowych, wybranych elementów rozpoznawania ziół leczniczych i ziołolecznictwa
Treści obejmują wiedzę na temat zachowań pro- i antyzdrowotnych.
Celem przedmiotu jest nabycie umiejętności praktycznych ukierunkowanych na promocję zdrowia i profilaktykę zdrowotną w rodzinie.
Zagadnienia:
1-2. Zdrowie: definicje i koncepcje zdrowia człowieka. Holistyczne podejście do zdrowia człowieka i rodziny.
3-4. Budowanie potencjału zdrowotnego w rodzinie. Rola czynników behawioralnych i odżywiania na zdrowie człowieka.
5-6.Wprowadzenie do ziołolecznictwa.
7-8Poznawanie właściwości wybranych surowców roślinnych i ich zastosowań.
9-10. Rozpoznawanie surowców zielarskich.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P6S_WG-– zna i rozumie wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, a w przypadku studiów o profilu praktycznym – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem
P6U_U- potrafi innowacyjnie wykonywać zadania oraz rozwiązywać złożone i nietypowe problemy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach;
P6S_KK jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy; uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Udział w zajęciach - 20 godzin
Przygotowanie do zajęć - 40
lektura literatury przedmiotu - 30 godzin
ECTS: 3
Suma godzin: 90 = 3 ECTS [1ECTS=30(25) godz.]
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu wymagany jest aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej oraz ocena za wykonane zadanie.
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są:
(1). Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia. Ocenianie w skali 1-5.
Ew. badania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i ew. prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane na platformie Moodle.
Kryteria oceniania prac:
Ocenianie zadań w skali 1-5. Ocenie podlega warstwa merytoryczna opracowanego zagadnienia oraz zaprezentowanie tematyki podczas zajęć w następujących kategoriach:
*Zawartość merytoryczna prezentacji (zgodność z tematem, odpowiedni dobór informacji, obszerność merytoryczna prezentacji).
*Wykorzystanie źródeł literaturowych (literatura przedmiotu w tym recenzowane artykuły naukowe opublikowane w ostatnich 5 latach)
Ocenianie w skali 1-5 gdzie:
1: brak wykonanego zadania.
2: zadanie wykonane na słabym poziomie merytorycznym (wysoki stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia, błędy merytoryczne, źródła literaturowe ubogie, o znikomej wartości merytorycznej).
3: zadanie wykonane na dość dobrym poziomie merytorycznym, zaprezentowane na poziomie dość dobrym (średni stopień pobieżności w opracowaniu zagadnienia; wykorzystane źródła literaturowe ubogie, o średniej wartości merytorycznej; błędy ortograficzne i stylistyczne; prezentacja mało estetyczna, szablonowa, nieczytelna np. zły dobór czcionki, kolorów, uboga lub brak grafik, niespójna kompozycja).
4: zadanie wykonane na dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (informacje poprawne merytorycznie, ale nie wyczerpujące tematu; dobór literatury prawidłowy, o dobrej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie; dobry dobór czcionek, kolorystyki i grafiki; spójna kompozycja).
5: zadanie wykonane na bardzo dobrym poziomie merytorycznym oraz zaprezentowane w sposób przejrzysty i ciekawy (zadanie wykonane w pełni, informacje poprawne merytorycznie, właściwy dobór źródeł literaturowych, o wysokiej wartości merytorycznej; prezentacja wykonana estetycznie i starannie, oryginalna prezentacja treści; przemyślana i spójna kompozycja; prezentacja uporządkowana i zrozumiała dla słuchaczy zachęcająca do dyskusji).
(2). Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Literatura
Literatura podstawowa:
Karski J. B.: Praktyka i teoria promocji zdrowia. Wybrane zagadnienia. Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2007.
Materiały do zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego zamieszczone na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
Stępkowska, J., (2022), Miejsce ziołolecznictwa w społeczeństwie i we współczesnej medycynie, Studia Łomżyńskie, XXXIIa, 183-192.
Falzon CC, Balabanova A. Phytotherapy: An Introduction to Herbal Medicine. Prim Care. 2017 Jun;44(2):217-227. doi: 10.1016/j.pop.2017.02.001. PMID: 28501226.
Pauli GF. Fitoterapia. Editorial. Fitoterapia. 2011 Jan;82(1):1-4. doi: 10.1016/j.fitote.2010.11.019. Epub 2010 Nov 25. PMID: 21111793.
Antonio GD, Tesser CD, Moretti-Pires RO. Phytotherapy in primary health care. Rev Saude Publica. 2014 Jun;48(3):541-53. doi: 10.1590/S0102-311X2007000600021. PMID: 25119949; PMCID: PMC4203080.
Saller R, Melzer J, Meng G, von Mandach U, Fürer K, Schwabl H, Vennos C. Wirksamkeitsnachweis in der phytotherapie [Efficacy in phytotherapy]. Forsch Komplementmed. 2014;21 Suppl 1:19-28. German. doi: 10.1159/000362394. Epub 2014 Jul 4. PMID: 25012283.
Kraft K, Langhorst J. Phytotherapy - new developments and insights into practice. Forsch Komplementmed. 2014;21(6):345-6. doi: 10.1159/000370020. Epub 2014 Dec 1. PMID: 25592944.
Wold K. Herbal medicine. Kans Nurse. 2007 May;82(5):6-8. PMID: 17633503.
Literatura uzupełniająca:
Wojnarowska B.: Edukacja Zdrowotna. Podręcznik akademicki, Wyd. Lider. Warszawa 2007.
Stępkowska, J., Health safety in the perinatal period during the covid-19 pandemic – selected experience in Poland [w]: Health security in the area of the Poland-Belarus-Ukraine Cross-Border Cooperation Programme, 137-151.
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
Możliwość odbywania zajęć praktycznych w terenie z koniecznością swobodnego poruszania się pieszego po terenach leśnych, w okresie możliwego pylenia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: