Biblijne fundamenty teologicznej antropologii miłości WSR-NR-2-BFAMx
1. Podstawy antropologii biblijnej
2. Godność i powołanie człowieka w ujęciu biblijnym
3. Miłość w ujęciu biblijnym
4. Pieśń nad Pieśniami
5. Encyklika Benedykta XVI Deus caritas est
6. Hymn o miłości (1 Kor 13)
7. Biblijne historie miłosne
8. Trójkąty miłosne w Biblii
9. Perypetia miłosne w Biblii
10. Miłość a przemoc i polityka
11. Miłość rodzinna w Księdze Tobiasza
12. Jezus i miłość
13. Maryja Matka Pięknej Miłości
14. Przykazanie miłości
15. Małżeństwo obrazem miłości Bożej
W cyklu 2023/24_Z:
1. Podstawy antropologii biblijnej |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza_1 - student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teologii, zna biblijne fundamenty teologicznej antropologii miłości;
Umiejętności_2 - potrafi posługiwać się szczegółowymi zasadami i normami etycznymi w celu poszukiwania rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodziny;
kompetencje_3 - posiada pogłębione przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki;
udział w wykładach: 30 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
przygotowanie do egzaminu: 25 godz.
Suma godzin: 75
[75/30(25) godz. = 3 ECTS]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Efekty wiedzy [EW_1]:
Ocena bardzo dobra (5): student jest obecny na zajęciach, student w zakresie zaawansowanym opisuje i wyjaśnia zagadnienia etyczne dotyczące antropologii i teologii miłości; student potrafi biegle ukazać, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania w tej dziedzinie, odwołując się do licznych przykładów biblijnych
Ocena dobra (4): student jest obecny na zajęciach, student w zakresie średnio-zaawansowanym opisuje i wyjaśnia zagadnienia etyczne dotyczące antropologii i teologii miłości; student potrafi ukazać, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania w tej dziedzinie, odwołując się do podstawowych przykładów biblijnych
Ocena dostateczna (3): student jest obecny na zajęciach, student w zakresie podstawowym opisuje i wyjaśnia zagadnienia etyczne dotyczące antropologii i teologii miłości; student potrafi ukazać, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza nieuporządkowania w tej dziedzinie, odwołując się przynajmniej do nazw ksiąg lub historii biblijnych
Efekty umiejętności [EU_1]:
Ocena bardzo dobra (5): student biegle poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, w oparciu o poznane zasady antropologii i teologii miłości jest w stanie kompletnie i wyczerpująco odpowiedzieć na dylematy etyczne.
Ocena dobra (4): student poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, w oparciu o poznane zasady antropologii i teologii miłości jest w stanie na poziomie podstawowym odpowiedzieć na dylematy etyczne.
Ocena dostateczna (3): student wylicza współczesne problemy dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny, w oparciu o poznane zasady antropologii i teologii miłości jest w stanie prowadzić dyskusję związaną z dylematami etycznymi.
Efekty kompetencji [EK_1]:
ocena bardzo dobra (5): student potrafi biegle dyskutować na tematy dotyczące teologicznej antropologii miłości, angażuje się w pracę w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat aspektów etycznych powołania człowieka do miłości i założenia rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, w sposób twórczy i pomysłowy konstruuje argumentację dotycząca biblijnej wizji człowieka, jego powołania do małżeństwa i założenia rodziny, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi biegle udowodnić, student wskazuje na potencjalne zadania, które mógłby podjąć w przyszłości.
ocena dobra (4): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące teologicznej antropologii miłości, pracuje w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat aspektów etycznych powołania człowieka do miłości i założenia rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, konstruuje argumentację dotycząca biblijnej wizji człowieka, jego powołania do małżeństwa i założenia rodziny, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić, student wskazuje na potencjalne zadania, które mógłby podjąć w przyszłości.
ocena dostateczna (3): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące teologicznej antropologii miłości, jest obecny w zespole dyskusyjnym; student dąży do poszukiwania prawdy na temat aspektów etycznych powołania człowieka do miłości i założenia rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia, ma świadomość istnienia biblijnej wizji człowieka, jego powołania do małżeństwa i założenia rodziny oraz obiektywnej prawdy, student wskazuje na potencjalne zadania, które mógłby podjąć w przyszłości.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena z egzaminu;
2. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia;
3. aktywny udział w zajęciach.
Literatura
1. Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est
2. Franciszek, Adhortacja Apostolska Amoris Laetitia
3. Ravasi G., Czym jest człowiek? Uczucia i więzy ludzkie w Biblii, Kraków 2011.
4. Ravasi G., Pieśń nad pieśniami… jak pieczęć na twoim sercu, Kraków 2005.
5. Widła B., Słownik antropologii Nowego Testamentu, Warszawa 2003.
6. Langkammer H., Życie człowieka w świetle Biblii: antropologia biblijna Starego i Nowego Testamentu", Rzeszów 2004.
7. Fumagalli A., Historie miłosne w Biblii, Kraków 2003.
8. Gelin A., Pismo Święte o człowieku, Paris 1971.
9. Najda A. J., Oblicza miłości w Biblii, w: J. Kotowski – W. Nowacji (red.), Oblicza miłości. Wokół encykliki Benedykta XVI „Deus caritas est” [Episteme 67(2007)], Olecko – Warszawa 2007, s. 13-28.
10. Najda A. J., Bóg jako Ojciec w świetle Ewangelii, w: A. J. Najda (red.), Małżeństwo i rodzina – od Biblii po współczesność, Warszawa 2008, s. 217-224.
11. Najda A. J., Życie w rozumieniu biblijnym, w: A. Skreczko – J. Zabielski (red.), Życie człowieka jako zobowiązujący dar, Rozprawy Międzywydziałowej Katedry Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku 7, Białystok 2011, s. 96-109.
12. Najda A. J., Cielesność w kontekście wolności w świetle przekazu biblijnego, w: A. J. Najda – A. Regulska (red.), Dusza i ciało. Szkice o ludzkiej cielesności, wychowaniu i życiu, Warszawa 2017, s. 13-33.
13. Wojciechowski M., Księga Tobiasza czyli Tobita. Opowieść o miłości rodzinnej. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, NKB.ST XII, Częstochowa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: