Adopcja i system pieczy zastępczej WSR-NR-2-APZ
Zakres tematów:
1. Piecza zastępcza - wprowadzenie, pojęcie
2. Źródła prawa krajowego i międzynarodowego
3. Rodzinne formy pieczy zastępczej
4. Instytucjonalne formy pieczy zastępczej
5. Rodzina pomocowa
6. Ośrodki adopcyjno – opiekuńcze
7. Przysposobienie - przesłanki
8. Przysposobienie pełne
9. Przysposobienie niepełne
10. Przysposobienie całkowite
11. Adopcja zagraniczna
12. Rozwiązanie adopcji
13. Procedura adopcji krajowej
14. Procedura adopcji zagranicznej
15. Zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
W cyklu 2021/22_L:
1. Dziecko poza rodziną naturalną. |
W cyklu 2022/23_L:
Zakres tematów: 1. Piecza zastępcza - wprowadzenie, pojęcie |
W cyklu 2023/24_L:
Zakres tematów: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2024/25_L: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy | W cyklu 2019/20_L: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2024/25_L: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_L: obowiązkowy | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących;
Umiejętności:
- potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji;
Kompetencje społeczne:
- docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
ECTS:
Liczba ECTS: 2
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 15 godz.
lektura literatury przedmiotu: 15 godz.
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy:
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności:
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst)
Wiedza:
– nie ma uporządkowanej wiedzy dotyczącej adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących;
Umiejętności:
– nie potrafi nawiązać i utrzymywać współpracy z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji;
Kompetencje społeczne:
– nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; nie ma pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Ocena 3 (dst)
Wiedza:
– nie ma w pełni uporządkowanej wiedzy dotyczącej adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących;
Umiejętności:
– nie w pełnym zakresie potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji;
Kompetencje społeczne:
– nie w pełni docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; nie ma w pełni pozytywnego nastawienia do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Ocena 4 (db)
Wiedza:
– ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących;
Umiejętności:
- potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji;
Kompetencje społeczne:
– docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Ocena 5 (bdb)
Wiedza:
– ma w pełni uporządkowanej wiedzę dotyczącą adopcji i systemu pieczy zastępczej, wychowania w różnych środowiskach wychowawczych, specyfiki i procesów w nich zachodzących;
Umiejętności:
– bardzo dobrze potrafi nawiązać i utrzymywać współpracę z różnymi podmiotami działalności społecznej zwłaszcza z obszaru systemu pieczy zastępczej i adopcji;
Kompetencje społeczne:
– w pełni docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, a także systemu pieczy zastępczej i adopcji; ma w pełni pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny.
Literatura
Literatura podstawowa:
- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości. Analiza dyskursu retoryki
politycznej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2018.
- A. Regulska, Adopcja – w kierunku dobra dziecka i spełnionego rodzicielstwa, „Studia Gdańskie” 2019, tom XLV, s.
211-224.
Literatura uzupełniająca:
- A. Regulska, Rodziny zastępcze – historyczna perspektywa rozwoju opieki nad dzieckiem pozbawionym rodziny
naturalnej, „Studia nad Rodziną” 2016, nr (4) 41, s. 35-48.
- A. Regulska, Współczesne wyzwania wobec organizacji i funkcjonowania rodzin zastępczych, w: Rodzina przestrzenią
rozwoju osoby. Perspektywa pedagogiczna, red. M. Jeziorański, D. Opozda, A. Rynio, TN KUL, Lublin 2012, s. 243-251.
- Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea, Problemy, Analizy, Kompetencje, Wydawnictwo Uniwersytetu
Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.
- Andrzejewski M, Gąsiorek P., Ławrynowicz P., Synoradzka M. (red.), Rodziny zastępcze. Problematyka prawna,
Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń 2006.
W cyklu 2023/24_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
- |
W cyklu 2022/23_L:
- |
W cyklu 2023/24_L:
- |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: