Zagrożenia współczesnej rodziny WSR-NR-1-ZWR
Przedmiot przybliża wiedzę na temat zagrożeń bezpieczeństwa współczesnej rodziny oraz stanu badań naukowych nad zagrożeniami rodziny prowadzonych w obszarze nauk o bezpieczeństwie i o rodzinie. Wskazuje główne zagrożenia współczesnego świata z ukierunkowaniem na obszar bezpieczeństwa rodziny. Zapoznaje z głównymi problemami społecznymi dzisiejszego świata i funkcjonowaniem systemu bezpieczeństwa. Szczegółowe zagadnienia przedmiotu dotyczą:
1. Pojęcie zagrożeń bezpieczeństwa i typologii zagrożeń bezpieczeństwa.
2. Miejsca rodziny w systemie bezpieczeństwa państwa.
3. Zagrożenia naturalne.
4. Awarie techniczne.
5. Przestępczość.
6. Zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
7. Przestępczość nieletnich.
8. Przemoc domowa.
9. Cyberzagrożenia.
10. Alkoholizm.
11. Narkomania.
12. Prostytucja.
13. Pornografia.
14. Subkultury społeczne.
15. Bezrobocie i inne zagrożenia rodziny.
W cyklu 2022/23_Z:
Przedmiot przybliża wiedzę na temat zagrożeń bezpieczeństwa współczesnej rodziny oraz stanu badań naukowych nad zagrożeniami rodziny prowadzonych w obszarze nauk o bezpieczeństwie i o rodzinie. Wskazuje główne zagrożenia współczesnego świata z ukierunkowaniem na obszar bezpieczeństwa rodziny. Zapoznaje z głównymi problemami społecznymi dzisiejszego świata i funkcjonowaniem systemu bezpieczeństwa. Szczegółowe zagadnienia przedmiotu dotyczą: |
W cyklu 2023/24_Z:
Przedmiot przybliża wiedzę na temat zagrożeń bezpieczeństwa współczesnej rodziny oraz stanu badań naukowych nad zagrożeniami rodziny prowadzonych w obszarze nauk o bezpieczeństwie i o rodzinie. Wskazuje główne zagrożenia współczesnego świata z ukierunkowaniem na obszar bezpieczeństwa rodziny. Zapoznaje z głównymi problemami społecznymi dzisiejszego świata i funkcjonowaniem systemu bezpieczeństwa. Szczegółowe zagadnienia przedmiotu dotyczą: |
W cyklu 2024/25_Z:
Przedmiot przybliża wiedzę na temat zagrożeń bezpieczeństwa współczesnej rodziny oraz stanu badań naukowych nad zagrożeniami rodziny prowadzonych w obszarze nauk o bezpieczeństwie i o rodzinie. Wskazuje główne zagrożenia współczesnego świata z ukierunkowaniem na obszar bezpieczeństwa rodziny. Zapoznaje z głównymi problemami społecznymi dzisiejszego świata i funkcjonowaniem systemu bezpieczeństwa. Szczegółowe zagadnienia przedmiotu dotyczą: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1. NRL_W04,
Student ma podstawową wiedzę na temat zagrożeń bezpieczeństwa rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności nauk o bezpieczeństwie
EU 2. NRL_W12,
Student zna podstawowe teorie dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa rodziny i zapewnienia bezpieczeństwa procesu wychowania, ma podstawową wiedzę o
różnych środowiskach zagrożeń, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3. NRL_U01,
Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie i nauk o bezpieczeństwie w celu rozpoznawania problemów rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
EK 4. NRL_U02
Student potrafi, pod kierunkiem opiekuna, po rozpoznawaniu zagrożenia rodziny, proponować działania profilaktyczne i pomocowe;
EK 5. NRL_U07
Student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do
realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz
bezpieczeństwa rodziny;
EK 6. NRL_U10
Student posiada umiejętność rozpoznawania zagrożeń rodziny, potrafi je sklasyfikować.
KOMPETENCJE:
EK 7. NRL_K01,
Student docenia znaczenie nauk o bezpieczeństwie i o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
EK 8. NRL_K03
Student docenia znaczenie nauk o bezpieczeństwie i o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
EK 9. NRL_K06
Student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji
działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa rodzinie; jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne i wykazuje zdolność do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
EK 10. NRL_K09
Student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego/ specjalisty pracy z rodziną/ pracownika poradni rodzinnych/ kuratora społecznego/ pracownika w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych.
ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:
udział w wykładzie: 30 godz.
konsultacje: 15 godz.
przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
suma godzin: [60/30(25)=3]
Liczba ECTS: 2
Opis efektów uczenia po zmianie w czerwcu 2023 r.:
WIEDZA:
EK nr 1. NRL_W07
Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu nauk o rodzinie, nauk społecznych, humanistycznych i teologicznych obejmujących problemy społeczno-pedagogiczne życia rodzinnego oraz drogi rozwiązań zorientowane na zastosowania praktyczne w obszarze zagrożeń bezpieczeństwa rodziny.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK nr 2. NRL_U04
Student potrafi w stopniu zaawansowanym diagnozować oraz interpretować problemy związane z głównymi zagrożeniami bezpieczeństwa dla rodziny (szczególnie w zakresie zagrożeń naturalnych, technicznych, przestępczości, przemocy domowej, alkoholizmu i cyberzagrożeń); potrafi w stopniu zaawansowanym wskazać rozwiązania prawne i instytucie wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń, prawidłowo prognozować ich dynamikę i skutki zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także dokonać oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań.
EK nr 3. NRL_U05
Student potrafi w stopniu zaawansowanym nazywać i interpretować zjawiska społeczne związane z zagrożeniami rodziny (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, zdrowotne) oraz identyfikować ich związek z problematyką życia małżeńskiego, rodzinnego i zapewnienia bezpieczeństwa rodzinie.
KOMPETENCJE:
EK nr 4. NRL_K02
Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa rodziny.
EK nr 5. NRL_K05
Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do profesjonalnego określania celów i priorytetów w pracy mającej za cel wsparcie rodziny oraz zaplanowania i zrealizowania działań na rzecz bezpieczeństwa rodziny; docenienia znaczenia i uwzględniania w przygotowywanych i realizowanych działaniach kontekstów: organizacyjnego, systemowego i indywidualnego bezpieczeństwa.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę - odpowiedź ustna lub praca zaliczeniowa.
Zakres wiedzy i kryteria oceniania:
Znajomość literatury przedmiotu.
Zasób nabytej wiedzy.
Jakość prezentacji.
Aktywność na zajęciach.
Obecność na zajęciach.
Poziom wiedzy i umiejętności określany jest jako bardzo dobry - 5; dobry - 4 i dostateczny - 3.
EK nr 1.
Bardzo dobry: Znajomość i rozumienie w stopniu zaawansowanym wszystkich pojęć i zagadnień dotyczących bezpieczeństwa, zagrożeń bezpieczeństwa oraz rodziny, a także rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo rodzinie.
Dobry: Znajomość i rozumienie większości pojęć i zagadnień dotyczących bezpieczeństwa, zagrożeń bezpieczeństwa oraz rodziny, a także rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo rodzinie.
Dostateczny: Znajomość podstawowych pojęć i zagadnień dotyczących bezpieczeństwa, zagrożeń bezpieczeństwa oraz rodziny, a także rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo rodzinie.
EK nr 2 i 3.
Bardzo dobry: Wysoki poziom umiejętności diagnozowania oraz interpretacji problemów związanych z głównymi zagrożeniami bezpieczeństwa dla rodziny (szczególnie w zakresie zagrożeń naturalnych, technicznych, przestępczości, przemocy domowej, alkoholizmu i cyberzagrożeń). Umiejętność w stopniu zaawansowanym wskazywania rozwiązań prawnych i instytucji wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń. Prawidłowe prognozowanie ich dynamiki i skutków zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także trafne dokonywanie oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań.
Dobry: Średni poziom umiejętności diagnozowania oraz interpretacji problemów związanych z głównymi zagrożeniami bezpieczeństwa dla rodziny (szczególnie w zakresie zagrożeń naturalnych, technicznych, przestępczości, przemocy domowej, alkoholizmu i cyberzagrożeń). Dobra umiejętność wskazywania rozwiązań prawnych i instytucji wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń. Prawidłowe prognozowanie ich dynamiki i skutków zastosowanych celowościowych rozwiązań, a także trafne dokonywanie oceny etycznej i ewaluacji podjętych działań.
Dostateczny: Umiejętność ogólnego diagnozowania problemów związanych z głównymi zagrożeniami bezpieczeństwa dla rodziny . Wskazywanie rozwiązań prawnych i instytucji wsparcia w sytuacjach kryzysu i zagrożeń.
EK nr 4 i 5.
Jako konieczne do osiągnięcia.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe według wymogów WSR.
Literatura
Mikołajczyk Z., Domestic Violence as a Phenomenon which Affects Family Safety. Seminare. Poszukiwania naukowe, 2022, vol. 43, nr 4, s.171-180.
Mikołajczyk Z., Wolność źle zagospodarowana – zjawiska patologiczne wśród młodzieży. W: Młodzież w przestrzeni wolności. W poszukiwaniu odpowiedzi na zmiany ustrojowe po roku 1989. Warszawa 2014, s. 109-152.
Mikołajczyk Z. i in., Bezpieczeństwo, zarządzanie, medycyna i kultura fizyczna a pandemia COVID-19. Warszawa 2022,
Balik M., Szkoła wobec subkultury pseudokibiców, Kraków 2010;
Urban A., Prewencja kryminalna. Szczytno 2008;
Ustawa z 9 czerwca 2022 o wsparciu i resocjalizacji nieletnich. Dz. U. 2022 poz. 1700.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny. DzU. z 1997 r. Nr 88, poz. 553 z późn. zm.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. DzU. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 z późn. zm.
Hołyst B., Kryminologia. Warszawa 2022;
Hołyst B., Kryminalistyka. Warszawa 2017;
Hołyst B., Policja na świecie. Warszawa 2011;
Hołyst B., Psychologia kryminalistyczna. Warszawa 2023;
Hołyst B., Socjologia kryminalistyczna. T. 1 i 2, Warszawa 2007;
Hołyst B., Wiktymologia, Warszawa 2011;
Hołyst B., Wiktymologia kryminalna, Warszawa 2021.
Hołyst B., Strategie zwalczania przestępczości internetowej, „Kryminalistyka na świecie” 2(2012)1, s. 25-50;
Wieczorek L., Przestępczość i demoralizacja nieletnich w Polsce w okresie transformacji ustrojowej. Katowice 2006.
UZUPEŁNIAJĄCA:
Bałandynowicz A., Zapobieganie przestępczości: studium prawno-porównawcze z zakresu polityki kryminalnej. Warszawa 1998;
Czapska J., Krupiarz W. (red.), Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych. Warszawa 1999;
Czapska J., Kury H. (red.), Mit represyjności albo o znaczeniu prewencji kryminalnej. Kraków 2002;
Drexler Z., Przepisy ruchu drogowego z ilustrowanym komentarzem. Warszawa 2012.
Filar M., Kodeks karny komentarz. Warszawa 2008;
Głowacki R., Europejska sieć prewencji kryminalnej. 2008;
Gulla B., Wysocka-Pleczyk M., Przestępczośc nieletnich. Kraków 2009;
Jastrzębski B., Podstawowe zasady demokratycznego państwa prawa
i administracji publicznej. Płock 1999;
Kelling G. L., Coles C. M., Wybite szyby – jak zwalczać przestępczość i przywracać ład w najbliższym otoczeniu. Poznań 2000;
Kołakowska H.-Przełomiec , Przestępczośc i nieprzystosowanie społeczne nieletnich w genezie przestępczości dorosłych. Wrocław 1977.
Koral J., Kulturowe aspekty polskiego bezrobocia, Warszawa 2009;
Kube E., Europa Zachodnia i USA wobec zjawiska narkomanii, „Zdrowie Psychiczne” (1992)3/4, s. 5-23; B. Hołyst, Kryminologia, Warszawa 2011;
Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii [dalej KBdsPN], Canabis – groźny!, Koszalin 2001;
Lasocik Z., Handel ludźmi – zapobieganie i ściganie. Warszawa 2006;
Lisiecki M., System bezpieczeństwa publicznego państwa. „Przegląd Policyjny”. R: 1995, nr 4;
Lipka M., Przestępczość nieletnich w Polsce, 1971;
Łojek K., Elementarz rozwiązywania lokalnych problemów bezpieczeństwa, 2008;
Michalska–Warias A., Przestępczość zorganizowana i prawno karne formy jej przeciwdziałania, Lublin 2006;
Misiuk A., Administracja porządku i bezpieczeństwa publicznego. Zagadnienia prawno – ustrojowe. Warszawa 2008;
Mikulski Glass, Polski transport lotniczy. Warszawa 1980;
Mikołejko A., Sekty zagłady u schyłku XX wieku, „Społeczeństwo Otwarte” (1997)4.
Markiewicz A., Halucynogeny. Wiem wszystko, Koszalin 2003.
Markiewicz A., Klejenie się. Koszalin 2004.
Markiewicz A., Opiaty, Koszalin 2001.
Nowak E., Zarządzanie kryzysowe w sytuacja zagrożeń niemilitarnych. Warszawa 2007;
Opora R. Resocjalizacja wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie. Kraków 2013;
Pawełczyńska A., Przestępczość grup nieletnich. Warszawa 1964;
Pecyna J., Bezpieczeństwo ruchu drogowego. „Technika w praktyce” R: 2013-10-01
Pikulski St., Karnomaterialne i kryminologiczne aspekty bezpieczeństwa państwa. Warszawa 1996;
Perez-Reverte A., Wielkie katastrofy XX wieku. Warszawa 2000;
Piotrowski P., Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne, Warszawa 2003;
Prejs B., Subkultury młodzieżowe, Katowice 2005;
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa 2011;
Rau Z., Przestępczość zorganizowana w Polsce i jej zwalczanie. Kraków 2002;
Siemaszko A., Przestępczość gospodarcza. Doświadczenia europejskie i amerykańskie, Oficyna Naukowa 1995;
Szewczyk M., Prawno-karne środki zwalczania przestępczości zorganizowanej (zagadnienia wybrane), [w:] Nauka wobec przestępczości. Księga ku czci Profesora Tadeusza Hanauska, red. A. Błachut, J. Szewczyk, J. Wójcikiewicz, Kraków 2001;
Starkowski D., Bleńczak K., Zwierzycki W., Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompendium wiedzy praktycznej. T. 4. 2011;
Taracha A., Czynności operacyjno-rozpoznawcze. Aspekty kryminalistyczne i prawno dowodowe. Lublin 2006;
Wicher J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. Warszawa 2012;
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Prowadzący: |
W cyklu 2023/24_Z:
Prowadzący: |
W cyklu 2024/25_Z:
Prowadzący: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: