Teoretyczne podstawy wychowania WSR-NR-1-TPWcwx
Ćwiczenia Teoretyczne Podstawy Wychowania stanowią uzupełnienie treści wykładowych; zajęcia skoncentrowane są na przybliżeniu i analizie podstawowych pojęć oraz koncepcji teorii wychowania. Celem zajęć jest umożliwienie studentom zrozumienia i przedyskutowania głównych nurtów myślowych, definicji i kierunków teoretycznych związanych z pedagogiką oraz wychowaniem.
W trakcie ćwiczeń podkreśla się rolę pedagogiki jako nauki oraz jej rozwój na przestrzeni czasu. Omawiane są wybrane pojęcia i działy pedagogiki, a także przedstawiane jej główne kierunki i prądy myśowe. Teoria wychowania jest prezentowana jako istotny obszar tej dyscypliny naukowej.
Kolejnym istotnym zagadnieniem jest pojęcie wychowania, które jest analizowane pod różnymi perspektywami, uwzględniając socjalizację, opiekę oraz inkulturację. Podczas zajęć poruszane są cechy wychowania, cele wychowania oraz proces wychowania.
W ramach ćwiczeń studentom prezentowane są dwie istotne koncepcje wychowania: behawiorystyczna i humanistyczna. Charakteryzowane są główne założenia, przedstawiciele oraz krytyka tych podejść. Następnie omawiane są różne pedagogiczne koncepcje wychowania, obejmujące wybrane podejścia, przedstawicieli i kierunki myślenia w tej dziedzinie.
Zajęcia skupiają się również na temacie wartości w wychowaniu. Analizowane są różne aspekty związane z pojęciem wartości, klasyfikacjami wartości oraz ich związkami z celami wychowania.
W ramach procesu zaliczeniowego przewidziane są zajęcia przeglądowe, podczas których studenci biorą udział w dyskusji podsumowującej. Ocena końcowa jest uzależniona od zaangażowania i aktywności studentów w trakcie ćwiczeń oraz ich umiejętności analizy i dyskusji nad poruszanymi zagadnieniami.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_1 Student posiada w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat teoretycznych podstaw wychowania, a także ich roli w kontekście pracy społeczno-wychowawczej z rodziną. Potrafi analizować związki między teorią a praktyką w obszarze wychowania.
U_1 Student potrafi konceptualizować problemy wychowania i opieki, wykorzystując terminologię naukową oraz teorie z zakresu pedagogiki.
U_2 student potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej. Prezentuje zróżnicowane stanowiska poznawcze, a także krytycznie je porównuje, co umożliwia mu pełniejsze zrozumienie zagadnień związanych z teoretycznymi podstawami wychowania.
K_1 Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu pedagogiki w odniesieniu do życia rodzinnego, rodzicielstwa i wychowania.
Kryteria oceniania
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – miniwykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział, dyskusja, przygotowanie prezentacji
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, referat,/prezentacja, dyskusja
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do moderowanej dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie) na podstawie tekstów pedagogicznych
Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0)
(1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
(2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja)
Łączna ocena = średnia ocen (1), (2).
OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych
3,00-3,25 = 3,0
3,26-3,65 = 3,5
3,66-4,10 = 4,0
4,11-4,50 = 4,5
> 4,50 = 5,0
Literatura
• Łobocki, M. (2009) Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków.
• Śliwerski, B. (2005) Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls, Kraków.
• Zarzecki, L. (2012) Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. KPSW, Jelenia Góra.
UZUPEŁNIAJĄCA
• Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005
• Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, pod red. J. Piekarskiego i in. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010. Część IV: Rodzina i więzi społeczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: