Teoretyczne podstawy wychowania WSR-NR-1-TPWcw
• PEDAGOGIKA JAKO NAUKA: rozwój pedagogiki, przedmiot pedagogiki, podstawowe pojęcia i działy. Dyscypliny pedagogiczne, główne kierunki i prądy współczesnej pedagogiki. Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna.
• POJECIE WYCHOWANIA: definiowanie i rozumienie wychowania – perspektywy, podejścia, możliwości. Wychowanie a socjalizacja, opieka, inkulturacja. Cechy wychowania, cele wychowania, proces wychowania.
• WYCHOWANIE WEDŁUG KONCEPCJI BEHAWIORYSTYCZNEJ. Charakterystyka behawioryzmu – podstawowe rozróżnienia, podejścia, założenia. Wychowanie w koncepcji behawiorystycznej. Krytyka.
• WYCHOWANIE W KONCEPCJI HUMANISTYCZNEJ. Założenia, przedstawiciele, kierunki myślenia. Ocena i krytyka.
• PEDAGOGICZNE KONCEPCJE WYCHOWANIA: wybrane podejścia, przedstawiciele, kierunki.
• WARTOŚCI W WYCHOWANIU: rozumienie wartości, klasyfikacje wartości, wartości a wychowania, wartości a cele wychowania.
• ZALICZENIE: przegląd zagadnień, dyskusja podsumowująca, ocena pracy
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_1 - zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
EK_2 - ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów w kontekście wybranych teorii i orientacji teoretycznych
UMIEJĘTNOSCI
EK_3
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o wychowaniu w celu rozpoznawania analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych
EK_4
potrafi projektować przebieg procesu dydaktycznego i poddać go krytycznej ocenie, mając na uwadze jego uwarunkowania związane z sytuacją edukacyjną, z wykorzystaniem wybranych orientacji teoretycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK_5
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
EK_6
docenia znaczenie teorii wychowania w kontekście nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny, ma pozytywne nastawienie do ustawicznego nabywania wiedzy z zakresu nauk o rodzinie i budowania warsztatu pracy specjalisty ds. małżeństwa i rodziny
PUNKTY ECTS - 2
Zajęcia z prowadzącym - 15 godzin
Praca własna (przygotowanie do zajęć, prace domowe, literatura) - 35 godzin
Kryteria oceniania
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – miniwykład informacyjny i konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: przygotowanie do kolejnych wykładów oraz aktywny w nich udział, dyskusja, przygotowanie prezentacji
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja - obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, referat,/prezentacja, dyskusja
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja, lektura literatury przedmiotu
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie)
Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0)
(1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
(2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja)
Łączna ocena = średnia ocen (1), (2).
OCENY ŁĄCZNE na podstawie średniej ocen cząstkowych
3,00-3,25 = 3,0
3,26-3,65 = 3,5
3,66-4,10 = 4,0
4,11-4,50 = 4,5
> 4,50 = 5,0
Literatura
• Łobocki, M. (2009) Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków.
• Śliwerski, B. (2005) Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls, Kraków.
• Zarzecki, L. (2012) Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. KPSW, Jelenia Góra.
UZUPEŁNIAJĄCA
• Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Toruń 2005
• Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, pod red. J. Piekarskiego i in. Wydawnictwo UŁ, Łódź 2010. Część IV: Rodzina i więzi społeczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: