Teoretyczne podstawy wychowania WSR-NR-1-TPW
(1) Zajęcia organizacyjne – zapoznanie z celami/założeniami zajęć oraz ich organizacją. Omówienie i przedstawienie szczegółowych treści zajęciowych oraz metod dydaktycznych. Prezentacja wymagań i warunków dotyczących zaliczenia oraz sposobów weryfikacji efektów kształcenia. Omówienie literatury przedmiotu.
(2) Wychowanie – zbliżenie definicyjne – pojęcie wychowania i jego rozumienia. Istota wychowania i właściwości oddziaływań wychowawczych.
(3) Teoria i teorie wychowania – teoretyczne orientacje w naukach o wychowaniu, naukowe podejścia do wychowania. Multidyscyplinarny charakter wiedzy o wychowaniu.
(4) Pedagogika jako nauka o wychowaniu – pedagogiczne koncepcje wychowania, pedagogika jako dyscyplina naukowa
(5) Teoria wychowania jako dyscyplina pedagogiczna – konteksty, rozumienia, granice i pogranicza
(6) Wybrane orientacje i nurty teoretyczne w naukach o wychowaniu I
(7) Wybrane orientacje i nurty teoretyczne w naukach o wychowaniu II
(8) Antropologiczne podstawy wychowania – teoretyczne koncepcje i wizje człowieka jako podstawa organizacji oddziaływań wychowawczych
(9) Teleologia wychowania – cele wychowania i ich źródła. Klasyfikacje celów wychowania.
(10) Wartości w wychowaniu – rola/funkcje wartości w wychowaniu, wartości a cele wychowania, wartości i wartościowanie w wychowaniu, wychowanie do wartości, moralność a wychowanie
(11) Metodyczne aspekty wychowania – pojęcie metod wychowawczych i możliwości ich definiowania. Klasyfikowanie metod wychowania. Metody a środki, techniki i formy wychowania
(12) Struktura procesu wychowawczego – wychowanie jako proces, wychowanek, wychowawca, sytuacja wychowawcza, oddziaływania wychowawcze
(13) Dziedziny wychowania – rozumienie dziedziny wychowania, klasyfikacje dziedzin wychowania, charakterystyka wybranych dziedzin wychowania
(14) Środowisko wychowawcze – pojęcie środowiska wychowawczego, charakterystyka podstawowych środowisk wychowawczych
(15) Podsumowanie materiału – powtórzenie, dyskusja podsumowująca, informacja zwrotna, przygotowanie do egzaminu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
W_1 Student posiada w stopniu zaawansowanym wiedzę na temat teoretycznych podstaw wychowania, socjalizacji i uspołeczniania, a także ich roli w kontekście pracy społeczno-wychowawczej z rodziną. Potrafi analizować związki między teorią a praktyką w obszarze wychowania, znać i nazywać podstawowe nurty teoretyczne w naukach o wychowaniu.
U_1 Student potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy wychowania i opieki w rodzinie i poza nią, wykorzystując terminologię naukową oraz współczesne teorie z zakresu pedagogiki.
K_1 Student jest gotów do poszukiwania i zgłębiania wiedzy na temat znaczenia teorii w opisywaniu i wyjaśnianiu sytuacji wychowawczych i opiekuńczych w rodzinie i poza nią
Kryteria oceniania
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Pozytywnej oceny egzaminu w formie testu wielokrotnego wyboru (min. 50% punktów)
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest
(1) Pozytywna ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
EGZAMIN (stacjonarnie, pisemny). Ocena na podstawie liczby punktów:
50% - 3,0
60% - 3,5
70% - 4,0
80% - 4,5
85% - 5,0
Literatura
PODSTAWOWA
• Nowak, M. (2008) Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa.
• Łobocki, M. (2009) Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków.
• Śliwerski, B. (2005) Współczesne teorie i nurty wychowania. Impuls, Kraków.
• Śliwerski, B. (2012) Pedagogika jako (nie-)gorsza inna nauka. Studia Edukacyjne, 28/2013.
• Zarzecki, L. (2012) Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie. KPSW, Jelenia Góra.
• De Tchórzewski, A. M. (2012) Wstęp do teorii wychowania. Ignatianum, Kraków.
UZUPEŁNIAJĄCA
Kwieciński Z., Śliwerski B.,(2005), Pedagogika – podręcznik akademicki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Okoń W., (2004), „Nowy Słownik Pedagogiczny” Wyd. Akademickie „ŻAK”, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: