Teologia małżeństwa i rodziny WSR-NR-1-TMR
Punktem wyjścia są teologiczne podstawy badań nad małżeństwem i rodziną. Teologia małżeństwa obejmuje trzy płaszczyzny:
biblijną, która zajmuje się ukazaniem zamysłu Bożego względem małżeństwa i rodziny;
historyczną, badającą rozwój małżeństwa od początku istnienia Kościoła aż do współczesności;
oraz systematyczną, podejmującą zagadnienia eklezjologiczne i ujmujące małżeństwo jako sakrament.
Zajęcia poświęcone są przedstawieniu nauczania Kościoła katolickiego o małżeństwie i rodzinie. Przed ich rozpoczęciem student powinien zdobyć podstawową wiedzę z zakresu teologii małżeństwa i rodziny , zwłaszcza na zajęciach z "Wprowadzenia do teologii" oraz z "Teologii dogmatycznej".
W cyklu 2022/23_Z:
1. Godność i powołanie człowieka w świetle Biblii |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Godność i powołanie człowieka w świetle Biblii |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Godność i powołanie człowieka w świetle Biblii |
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2023/24_Z: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2023/24_Z: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_Z: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student
1. NRL_W03,
ma podstawową wiedzę z zakresu teologii katolickiej; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą
2. NRL_W09,
ma wiedzę na temat prawdy objawionej i zasad oraz norm etycznych w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego
3. NRL_U05,
potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych
4. NRL_K02
posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych
Kryteria oceniania
Wiedza
Ocena 2 (ndst) - student nie zna elementarnej terminologii używanej w Teologii małżeństwa i rodziny i rozumie jej źródła
Ocena 3 (dst) - student zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z Teologii małżeństwa i rodziny ; ma miernie uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących teologii
Ocena 4 (db) - student dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z Teologii małżeństwa i rodziny ; ma średnio uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii
Ocena 5 (bdb) - student potrafi poprawnie stosować adekwatną terminologię z aksjologii; ma bardzo dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi analizować, streszczać ani przedstawiać zagadnień z zakresu Teologii małżeństwa i rodziny
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu Teologii małżeństwa i rodziny .
Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresuTeologii małżeństwa i rodziny .
Ocena 5 (bdb) - student trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnień z zakresu Teologii małżeństwa i rodziny .
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst) - student nie potrafi zaplanować i podjąć działań samokształcących celem nabycia wiedzy z Teologii małżeństwa i rodziny, nie wykazuje zainteresowania dyskusją podejmowaną w tych obszarach.
Ocena 3 (dst) - student potrafi w ograniczonym stopniu podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie Teologii małżeństwa i rodziny .
Ocena 4 (db) - student potrafi właściwie zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie nad samokształceniem w dziedzinie Teologii małżeństwa i rodziny , bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Ocena 5 (bdb) - student bardzo dobrze planuje i podejmuje pracę nad samokształceniem w dziedzinie Teologii małżeństwa i rodziny , często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są:
1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5.
Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane w Teamsie
2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie.
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Egzamin z przedmiotu na ocenę.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Do zaliczenia przedmiotu oprócz obecności wymagane są:
1. Przygotowanie do zajęć - przeczytanie zadanej literatury oraz przygotowanie merytoryczne, opracowanie i zaprezentowanie zadanego zagadnienia w formie zadań i prezentacji. Ocenianie w skali 1-5.
Zadania wykonane w ramach zajęć wzmacnianych częściowo w formie kontaktu asynchronicznego i prezentacje w formacie PDF/PowerPoint są realizowane i archiwizowane w Teamsie
2. Aktywny udział w zajęciach oceniany na podstawie obserwacji ciągłej. Ocenianie w skali: 1-3 gdzie: (1) brak aktywności lub aktywność na niskim poziomie; (2) aktywność na średnim poziomie; (3) aktywność na wyróżniającym się poziomie.
Punktacja i odpowiadająca jej ocena końcowa:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: opracowanie zadania, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, nr 47-52;
2. Paweł VI, Encyklika o zasadach moralnych w dziedzinie przekazywania życia ludzkiego Humanae vitae, w: Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, red. K. Lubowiecki, t. I, Kraków 1999, s. 21-42;
3. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym Familiaris consortio, Watykan 1981;
4. Jan Paweł II, Mężczyzną i Niewiastą stworzył ich, Watykan 1986;
5. Franciszek, Adhortacja apostolska o miłości w rodzinie Amoris laetitia, Kraków 2016.
6. Sarmiento, Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002;
Lektury uzupełniające:
1. J. Grześkowiak, Misterium małżeństwa. Sakrament małżeństwa jako symbol przymierza Boga z ludźmi, Poznań 1993;
2. G. Łęcicki, Małżeństwo i rodzina w nauczaniu oraz doświadczeniu Kościoła, Sandomierz 2011;
3. K. Majdański, Teologia małżeństwa i rodziny, Warszawa 1990, t. II;
4. E. Ozorowski, Małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, „Rocznik teologii katolickiej” 2003, t. 2, s. 7-25;
5. A. Skreczko, Teologia małżeństwa i rodziny w Wielkiej Nowennie Tysiąclecia, „Studia Prymasowskie” 2(2008), s. 45-57;
6. A. L. Szafrański, Małżeństwo i rodzina w świetle nauki Kościoła i współczesnej teologii, Lublin 1985.
W cyklu 2022/23_Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2023/24_Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2024/25_Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: