Technologia informacyjna z elementami redakcji tekstów WSR-NR-1-TIERT
Są to zajęcia laboratoryjne, wymagające posiadania komputera, tabletu lub innego sprzętu komputerowego obsługującego programy do edycji tekstu.
Na zajęcia składać się będą następujące bloki tematyczne:
1. Całokształt zagadnień, metod, środków i działań związanych z przetwarzaniem informacji.
2. Poznanie urządzeń elektronicznych niezbędnych przy pisaniu pracy.
3. Prezentacja narzędzi (w tym oprogramowania), jak również innych technologii, które służą wszechstronnemu posługiwaniu się informacją.
4. Zapoznanie się z programem do edycji tekstów MS Word. Poznanie podstaw obsługi programu.
5. Podstawy redakcji tekstów naukowych: zachowanie właściwej gramatyki i ortografii danego języka.
6.Zapoznanie się z obowiązującymi normami i przepisami redakcji teksów.
7. Omówienie najważniejszych elementów pracy:
8. Wybór i redakcja tematu pracy dyplomowej
9. Podział części głównej pracy: strona tytułowa, spis treści, wykaz skrótów b wprowadzenie. treść pracy, zakończenie, bibliografia, aneksy.
10. Korekty i redakcja tekstów
11. Prawa autorskie i ich respektowanie.
12. Prace dyplomowe: prezentacja, praca licencjacka, praca magisterska
13. Skład tekstów w programach graficznych.
14. Programy antyplagiatowe i ich zastosowanie
15. Drukowanie tekstów. Charakterystyka urządzeń.
W cyklu 2021/22_L:
1. Podstawy prawne pracy naukowej |
W cyklu 2022/23_L:
1. Podstawy prawne pracy naukowej |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
1. Student poszerzył wiedzę o treści zawarte w Planie Przedmiotu.
2. Student posiadł umiejętności ogólnego redagowania: tematu pracy, prezentacji, eseju, pracy licencjackiej.
3. Student potrafi wyszukiwać tematyczne treści Przedmiotu w zasobach bibliotecznych i internetowych
Wiedza:
NRL_W02 -ma podstawową wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką,
NRL_W13 -ma podstawową wiedzę o etapach uczenia się i edukacji, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów,
NRL_W18 -ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju.
Umiejętności:
NRL_U03 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności,
NRL_U06 - posiada umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi porozumiewać się przy użyciu technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie nauk o rodzinie,
korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i
nowoczesnych technologii (ICT).
Kompetencje społeczne:
NRL_K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego),
NRL_K02 - posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ECTS:
Liczba ECTS: 2
udział w laboratorium: 30 godz.
przygotowanie zadań zaliczeniowych: 15 godz.
lektura literatury przedmiotu: 15 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 10 godz.
konsultacje: 10 godz.
SUMA GODZIN 70
LICZBA ECTS 70 godz./30 (25) godz. = 2
[1 ECTS = 30 (25) godz.]
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: ocenianie ciągłe.
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach: lista obecności będzie sprawdzana na każdych zajęciach; dopuszczalne są 2 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia,
- aktywność na zajęciach,
- wykonanie zadanych ćwiczeń i przesłanie ich w wyznaczonym terminie na platformę moodle lub w inny uzgodniony ze studentami sposób; zadania przesłane po terminie będą miały ocen obniżoną o 0,5 stopnia. Każde ćwiczenie będzie ewaluowane zgodnie z ocenami stosowanymi w Protokołach (2;3;3+;4;4+;5). Suma ocen będzie dzielona na ilość ćwiczeń (6).
Ewaluacja
1. Student zgodnie z tygodniowym rozkładem zajęć wykonuje określone zada-nie/ćwiczenie.
2. Ćwiczenia dotyczą podstawowych części redagowanych tekstów, takich jak: Strona tytułowa (z podanym tematem), Spis treści, Stosowane skróty. Automatyczny Spis treści, Bibliografia (pełna i skrócona), Aneksy.
3. Każde ćwiczenie będzie przesyłane (zgodnie z Programem) do Prowadzącego.
Literatura
Antczak M., Nowacka A., Przypisy. Powołania. Bibliografia załącznikowa, wyd. SBP, Warszawa 2008.
Antczak M., Przypisy. Powołania. Bibliografia załącznikowa, wyd. SBP, Warszawa 2009.
Apanowicz J., Metodologia ogólna, wyd. Diecezji Pelplińskiej , Bernardinum, Gdynia 2002.
Apanowicz J., Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, wyd. Difin, Warszawa 2005.
Bielecki J.E., Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, wyd. WAM, Kraków 1993.
Chwałowski R., Typografia typowej książki, wyd. Helion, Gliwice 2002.
Dudkiewicz W., Przewodnik metodyczny dla studentów pedagogiki, wyd. Strzelec, Kielce 1996.
Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, wyd. Gaudentinum, Gniezno 1995.
Ozorowski M., Przewodnik pisania pracy naukowej, wyd. Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1997.
Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, wyd. Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, wyd. Polskiej Akademii Nauk, Wrocław 1967.
Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1975.
Polski Komitet Normalizacyjny, Informacja i dokumentacja. Wytyczne opracowania przypisów bibliograficznych i powołań na zasoby informacji, PN-ISO 690:2012, wersja polska, Warszawa 2012.
Seweryniak H., Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych z teologii, Płocki Instytut Wydawniczy, Płock 1997.
Sirojć Z., Przygotowanie pracy dyplomowej. Poradnik dla studentów i promotorów, wyd. Wyższej Szkoły Działalności Gospodarczej w Warszawie, Warszawa 2009.
Struzik Z., Metodyka pismenych prac naukowych, wyd. IPJPII, Warszawa 2020.
Sydor M., Wskazówki dla piszących prace dyplomowe, wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2014.
Wasylczuk P., Prezentacje naukowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.
Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Wspólna deklaracja europejskich ministrów edukacji zebranych w Bolonii w dniu 19 czerwca 1999 r., w: Europejski obszar szkolnictwa wyższego. Antologia dokumentów i materiałów, red. E. Kula, M. Pękowska, wyd. Wszechnica Świętokrzyska, Kielce 2006, s. 129‑132.
Zenderowski R., Technika pisania prac licencjackich i magisterskich, wyd. X, Warszawa 2018.
W cyklu 2021/22_L:
1. Antczak M., Nowacka A., Przypisy, Powołania, bibliografia załącznikowa, Warszawa 2008, ISBN 978-83-61464-03-07. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Antczak M., Nowacka A., Przypisy, Powołania, bibliografia załącznikowa, Warszawa 2008, ISBN 978-83-61464-03-07. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
1. Student zna podstawowe programy ( Word, Excel) do zapisu elektronicznego określonego tekstu. ćwiczenia. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Student zna podstawowe programy ( Word, Excel) do zapisu elektronicznego określonego tekstu. ćwiczenia. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: