Teologia ciała WSR-NR-1-TCx
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1. Wprowadzenie do teologi ciała ludzkiego.
2. T. ciała a tajemnica stworzenia.
3. Cielesność a miłość i komplementarność
4. Sakrament małżeństwa a sakramentalność cielosności ludzkiej
5. Ontologia miłości u K. Wojtyły i Jana Pawła II
6. Nadprzyrodzone przeznaczenie człowieka
7. Wyzwania czystości cielesnej
8. Człowiek jako dar dla drugiego
9. T. ciała u papieża Benedykta XVI (recepcja nauczania Jana Pawła II)
10. T. ciała u papieża Franciszka
11. Wykroczenia dotyczące cielesności
12. Wykroczenia i grzechy - cz. II.
13. Ekologia integralna a sprawa ciała ludzkiego
14. Czy kobiet są bardziej proekologiczne?
15. Cielesność człowieka - podsumowanie.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: |
W cyklu 2024/25_Z:
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: |
W cyklu 2025/26_Z:
Przedmiot dzieli się na następujące zagadnienia: 1. Wprowadzenie do teologi ciała ludzkiego. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie za pomocą aplikacji MS Teams: 30 godzin
przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat: 20 godzin
przygotowanie do zajęć: 25 godzin
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS | W cyklu 2024/25_Z: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie za pomocą aplikacji MS Teams: 30 godzin
przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat: 20 godzin
przygotowanie do zajęć: 25 godzin
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS | W cyklu 2025/26_Z: 1. ECTS - 30 GODZ. UCZESTNICTWO AKTYWNE W ZAJĘCIACH
1. ECTS - 25 GODZ. - PRZYGOTOWANIEESEJU LUB - PREZENTACJ I I DYSKUSJI
1 ECTS - 25 GODZ. - PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ODPOWIEDZI NA DWA PYTANIA.
Razem 3 ECTS - 80 godzin nakładu pracy. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
NRL_W02
Student: zna i rozumie znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny (pojęcie t. ciała ludzkiego).
NRL_U02
Student potrafi konceptualizować stan oraz problemy życia rodzinnego wykorzystując właściwą terminologię oraz poznane teorie z zakresu nauk o rodzinie (tutaj - odnoszące się to teologicznej godności ciała ludzkiego).
NRL_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a to znaczy -do
pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu pedagogiki w odniesieniu do
życia rodzinnego, rodzicielstwa i wychowania.
NRL_K02
Student - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, a to znaczy - do poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy.
Kryteria oceniania
Kryteria stopniowania oceny:
Ocena dostateczna (3): Wiiedza: student był obecny na zajęciach (2 nieobecności mogą zostać usprawiedliwione). Student odpowiedział w czasie wykładów na dwa pytania (samodzielnie zgłaszając się lub zgłosił się w tym celu na kolokwium końcowe).
Umiejętności: Student przygotował esej lub przedstawił prezentację multimedialną z teologii ciała (na podstawie materiałów dostarczonych przez prof. na MOODLE)
Kompetencje: student wypowiadał się w grupie na wskazany temat.
Ocena dobra (4): Podobnie jak wyżej. Dodatkowo - student z eseju lub prezentacji multymedialnej i poprowadzonej dyskusji - otrzymał ocenę dobry.
Student wystarczająco poprawnie odpowiedział na zadane pytania (formuła jak powyżej).
Ocena bardzo dobra (5): Podobnie jak powyżej. Nadto - student otrzymał z eseju lub prezentacji multimedialnej i poprowadzonej dyskusji ocenę b. dobry.
Nadto student błyskotliwie odpowiedział na dwa zadane pytania (czy to podczas zajęć, czy to na kolokwium końcowym - do wyboru) - za co otrzymał o cenę b. dobry.
kryteria procentowe
do 30% oceny finalnej student otrzymuje z aktywnego uczestnictwa w zajęciach (udział w dyskusji)
do 40 % oceny finalnej student otrzymuje z eseju lub przygotowanej prezentacji
do 30% oceny finalnej student otrzymuje z odpowiedzi na zadane pytania z t. ciała Jana Pawła II.
Literatura
1. K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2001.
2. Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est (25 grudnia 2005 r.), wyd. pol. Kraków 2006.
3. Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska "Amoris laetitia" o miłości w rodzinie (19 marca 2016 r.), wyd. pol. Kraków 2016.
4. Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Familiaris consortio” (22 listopada 1981 r.), wyd. pol. Częstochowa 1982.
5. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. O Jana Pawła II teologii ciała, t. 1-4, Lublin 1998.
6. M. Chaberek, „Przedmiotowe uzasadnienie teologii ciała w kontekście nauki o pochodzeniu człowieka”, w: „Teologia i Człowiek” 35 (2019) 1, s. 31-48.
7. P. Kopycki, Elementarz teologii ciała według Jana Pawła II, b.m.w. 2013.
8. G. Kuby, Globalna rewolucja seksualna, Kraków 2013.
9. W. Kućko, Przemiany religijności młodzieży i dorosłych w Polsce – próba diagnozy na podstawie wybranych badań sondażowych Pew Research Center oraz CBOS, "Studia Teologiczne Białystok – Drohiczyn – Łomża" 37 (2019), s. 195-213.
10. J. Kupczak, Dar i komunia. Teologia ciała w ujęciu Jana Pawła II, Kraków 2006.
11. Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes, w: Sobór Watykański II. Konstytucje – Dekrety – Deklaracje, Poznań 2002, s. 526-606.
12. S. Biały, Magisterium Kościoła a transeksualizm. Implikacje kanoniczno-etyczne, "Studia nad Rodziną" 27/1 (2023), s. 9-24.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est o miłości chrześcijańskiej (25 grudnia 2005 r.), wyd. pol. Kraków 2006. |
W cyklu 2024/25_Z:
Benedykt XVI, Encyklika Deus caritas est o miłości chrześcijańskiej (25 grudnia 2005 r.), wyd. pol. Kraków 2006. |
W cyklu 2025/26_Z:
1. K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 2001. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: