System świadczeń pomocy społecznej WSR-NR-1-SSPS
1. Pomoc społeczna – geneza pomocy społecznej, definicja, miejsce pomocy społecznej w systemie prawa polskiego
2. Cele pomocy społecznej
3. Zasady pomocy społecznej
4. Zadania samorządu terytorialnego w zakresie pomocy społecznej
5. Zadania administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej oraz podmiotów niepublicznych
6. Pozycja prawna świadczeniobiorcy, kryteria ustalania uprawnień do świadczeń
7. Świadczenia pieniężne
8. Świadczenia niepieniężne
9. Postępowanie administracyjne w sprawie świadczeń z pomocy społecznej
10. Kryteria ustalania uprawnień do świadczenia
11. Zwrot świadczeń
12. Organizacja pomocy społecznej
13. Status zawodowy pracowników socjalnych
14. Opieka nad rodziną w systemie pomocy społecznej
15. Formy pomocy realizowane na podstawie przepisów odrębnych
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek 1 student ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej
Umiejętności:
Ek 2 student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny
Ek 3 student posiada umiejętność wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie
Ek 4 student potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracę z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne:
Ek 5 docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
ECTS:
Liczba ECTS: 3
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 25 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 75 godz. = 3 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-3):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 4-5):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 6-7):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne składające się z testu jednokrotnego wyboru oraz pytań otwartych.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Ocena 2 (ndst)
Wiedza:
student nie ma podstawowej wiedzy o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej
Umiejętności:
student nie potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, student nie potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne:
student nie docenia znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 3 (dst)
Wiedza:
student nie ma pełnej, podstawowej wiedzy o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej
Umiejętności:
student nie potrafi w pełni wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, student nie posiada pełnych umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, student nie potrafi w pełni pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne:
student nie docenia w pełni znaczenia nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i nie odnosi w pełni zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 4 (db)
Wiedza:
student ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej
Umiejętności:
student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, student posiada umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, student potrafi pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne:
student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi zdobytej wiedzy do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Ocena 5 (bdb)
Wiedza:
student ma pełną, podstawową wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, o normach i procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności promałżeńskiej i prorodzinnej
Umiejętności:
student potrafi w pełni wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności na rzecz małżeństwa i rodziny, student posiada pełne umiejętności wykorzystania form instytucjonalnej pomocy małżeństwu i rodzinie, identyfikowania placówek pomocy społecznej, rozumienia i stosowania prawa w zakresie opieki i pomocy rodzinie, student potrafi w pełni pod kierunkiem opiekuna nawiązać i utrzymać współpracy z różnymi podmiotami działalności prawnej, edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej, religijnej na rzecz małżeństwa i rodziny
Kompetencje społeczne:
student docenia w pełni znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny i odnosi w pełni zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych
Literatura
Wykaz literatury podstawowej
S. Nitecki, Prawo do pomocy społecznej w polskim systemie prawnym, Warszawa 2008.
S.Nitecki, Pomoc społeczna. Procedury i tryb przyznawania świadczeń. Wrocław 2010
I. Sierpowska, Prawo pomocy społecznej, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca
I. Sierpowska, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Warszawa 2017.
B. Kołaczkowski, M. Ratajczak, Pomoc społeczna. Wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku, Warszawa 2013.
R. Krajewski, A. Mielczarek, Polskie prawo pomocy społecznej. Zarys problematyki, Kutno 2006
W.Maciejko, Instytucje pomocy społecznej, Warszawa 2009
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.)
W cyklu 2021/22_Z:
Wykaz literatury podstawowej Literatura uzupełniająca |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zaliczenie w semestrze zimowym 2020/2021 odbywa się w formie dwóch cząstkowych kolokwiów. Pierwsze składa się z testu jednokrotnego wyboru, drugie kolokwium składa się z testu jednokrotnego wyboru połączonego z pytaniami otwartymi. Punkty z pierwszego i drugiego kolokwium są sumowane i decydują o ostatecznej punktacji zdobytej przez studenta w ramach zaliczenia przedmiotu. Na podstawie zsumowanych punktów z pierwszego i drugiego kolokwium wystawiana jest ocena końcowa z przedmiotu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: