System świadczeń pomocy społecznej WSR-NR-1-SSPS
Celem zajęć jest przedstawienie rozważań teoretycznych z zakresu pomocy społecznej oraz dokonanie analizy świadczeń, które pozwolą przybliżyć studentom podstawowe pojęcia omawianej dyscypliny, ocenić miejsce i znaczenie pomocy społecznej w systemie prawnym oraz wyposażyć studentów w wiedzę z zakresu socjalnej problematyki wsparcia rodziny w kryzysie. W ramach pomocy społecznej przyznaje się i wypłaca świadczenia, wykonuje pracę socjalną, prowadzi instytucje i ośrodki pomocy społecznej, ocenia i analizuje zjawiska skutkujące sytuacjami wymagającymi wsparcia oraz rozwija nowe formy pomocy.
|
W cyklu 2024/25_L:
Celem zajęć jest przedstawienie rozważań teoretycznych z zakresu pomocy społecznej oraz dokonanie analizy świadczeń, które pozwolą przybliżyć studentom podstawowe pojęcia omawianej dyscypliny, ocenić miejsce i znaczenie pomocy społecznej w systemie prawnym oraz wyposażyć studentów w wiedzę z zakresu socjalnej problematyki ochrony rodzinnej. W ramach pomocy społecznej przyznaje się i wypłaca świadczenia, wykonuje pracę socjalną, prowadzi instytucje i ośrodki pomocy społecznej, ocenia i analizuje zjawiska skutkujące sytuacjami wymagającymi wsparcia oraz rozwija nowe formy pomocy. |
W cyklu 2025/26_Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemem świadczeń pomocy społecznej w Polsce, jego podstawami prawnymi i organizacyjnymi. Omawiane są rodzaje świadczeń – pieniężne, niepieniężne oraz specjalistyczne – ich adresaci, warunki przyznawania i procedury administracyjne. Szczególną uwagę poświęca się roli ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz innych podmiotów systemu w zapewnianiu wsparcia osobom i rodzinom w trudnej sytuacji życiowej. Analizowane są również wyzwania i problemy praktyczne w zakresie realizacji świadczeń, w tym koordynacja działań z innymi elementami polityki społecznej, współpraca międzyinstytucjonalna, rola pracownika socjalnego oraz perspektywa praw i godności beneficjenta. Przedmiot kształtuje umiejętność oceny sytuacji klienta i doboru odpowiednich form pomocy, a także rozwija wrażliwość społeczną i świadomość znaczenia pomocy instytucjonalnej dla przeciwdziałania wykluczeniu. |
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_L: ECTS:
Liczba ECTS: 3
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie prezentacji: 25 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 75 godz. = 3 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.] | W cyklu 2025/26_Z: ECTS:
Liczba ECTS: 3
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 25 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 75 godz. = 3 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.] |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
NRL_W15 – Student posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą instytucjonalnych i prawnych podstaw funkcjonowania systemu pomocy społecznej, w tym świadczeń i form wsparcia rodziny oraz osób w trudnej sytuacji życiowej. Rozumie znaczenie działań państwa i samorządów dla zapewnienia bezpieczeństwa socjalnego.
Umiejętności
NRL_U07 – Student potrafi analizować sytuację osób i rodzin w kontekście społecznym i prawnym, identyfikować ich potrzeby i dobierać adekwatne formy wsparcia.
NRL_U12 – Student potrafi stosować w praktyce przepisy prawa dotyczące pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i ochrony praw dziecka, posługując się właściwymi procedurami administracyjnymi.
NRL_U13 – Student umie pozyskiwać i interpretować dane dotyczące zjawisk społecznych i problemów rodzinnych, a następnie wykorzystać je do planowania działań profilaktycznych i pomocowych.
Kompetencje społeczne
NRL_K03 – Student jest wrażliwy na potrzeby osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej, dostrzega konieczność podejmowania działań na rzecz dobra wspólnego, zachowuje postawę etyczną i odpowiedzialną w pracy z jednostką i rodziną.
ECTS:
Liczba ECTS: 3
udział w zajęciach: 30 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 25 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 75 godz. = 3 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst (2) - student nie posiadał wiedzy, umiejętności oraz kompetencji zawartych w minimalnym zakresie 50%.
Na ocenę dst (3)/ dst+ (3+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 51%-70%.
Na ocenę db (4)/ db+ (4+) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 71%-90%.
Na ocenę bdb (5) - student posiadał wiedzę, umiejętności oraz kompetencje zawarte w przedziale 91%-100%.
Zaliczenie z oceną - Na ocenę końcową z przedmiotu składa się aktywny udziału i przygotowanie studenta do zajęć - 20%, obecność na zajęciach - 20%, ocena z zaliczenia w postaci przygotowania prezentacji 60%.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
S. Nitecki, Prawo do pomocy społecznej w polskim systemie prawnym, Warszawa 2008.
S. Nitecki, Pomoc społeczna. Procedury i tryb przyznawania świadczeń. Wrocław 2010.
I. Sierpowska, Prawo pomocy społecznej, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca:
I. Sierpowska, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Warszawa 2017.
B. Kołaczkowski, M. Ratajczak, Pomoc społeczna. Wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku, Warszawa 2013.
R. Krajewski, A. Mielczarek, Polskie prawo pomocy społecznej. Zarys problematyki, Kutno 2006.
W. Maciejko, Instytucje pomocy społecznej, Warszawa 2009
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 175, poz. 1362 z późn. zm.).
|
W cyklu 2024/25_L:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2025/26_Z:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25_L:
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). |
W cyklu 2025/26_Z:
Obecność obowiązkowa (dopuszcza się dwie nieobecności). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: