Socjologia młodzieży WSR-NR-1-SM
1. Młodzież – mapa myśli – mocne i słabe strony
2. Młodzież jako przedmiot zainteresowania socjologii
3. Młodzież jako kategoria badawcza -metody i techniki badań
4. Młodzież – definicje, między grupą a kategorią
5. Aadolescenci, dorosły normals - różnice w koncepcjach opisu młodzieży
6. Wartości w życiu młodych
7. Socjalizacja a edukacja młodzieży
8. Młodzież w społeczeństwie otwartym i konsumpcyjnym
9. Młodzież w mikro i makrospołeczeństwie: grupa rówieśnicza, rodzina, społeczność lokalna, społeczeństwo
10. Młodzież w trendach demograficznych
11. Młodzież na rynku pracy
12. Religijność młodych
13. Rodzina miejscem kształtowania postaw, aspiracji młodych
14. Młodzież a migracja
15. Młodzież a konflikt pokoleniowy
16. Młodzież na rynku pracy
17. Uzależnienia i patologie związane z młodzieżą
18. Młodzież w teatrze życia społecznego od nauki do polityki
19. Opinie młodzieży na wybrane tematy: samodzielne prace studentów
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2019/20_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2021/22_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy | W cyklu 2019/20_L: nie dotyczy |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2019/20_Z: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2021/22_Z: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_Z: obowiązkowy | W cyklu 2022/23_Z: obowiązkowy | W cyklu 2024/25_Z: obowiązkowy | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student posiada usystematyzowaną wiedzę o socjologii młodzieży , o różnych rodzajach, instytucjach życia społecznego
Umiejętności
Student posiada pogłębioną umiejętność obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów młodzieży
posiada umiejętność rozumienia tendencji zmian zachowań kulturowych młodych, poznał analizę danych i narzędzi służących do wykonania badań w socjologii młodzieży.
Kształcenie
Student aktywnie uczestniczy w poznaniu wiedzy z zakresu socjologii rodziny i potrafi ja zastosować w kontekście życia rodzinnego, poznał zachowania kulturowe i aksjologiczny świat
Kryteria oceniania
Metody: ogólnie
wykład, konwersatorium, dyskusja
WIEDZA (EK 1-3)
OCENA 2 (NDST) – student nie opanował podstawowych wiadomości z socjologii młodzieży. Nie opanował wiedzy w zakresie teorii badawczych. . Nie potrafi określić ani przedstawić w ujęciu teoretyczno-badawczym opisanych problemów młodzieży. Nie potrafi ukazać opinii młodzieży na wybrany temat i nie posiada własnego poglądu w odniesieniu do innych opinii o młodzieży: samodzielne prace studentów. Przedstawiona opinia nie stanowi 50% zebranego materiału
OCENA 3 (DST) – student w części (50 %) opanował teorie z zakresu socjologii młodzieży oraz opanował wiedzę w zakresie teorii badawczych. Potrafi określić i przedstawić w ujęciu teoretyczno-badawczym analizę problemów młodzieży. W 50% ukazać opinię młodzieży na wybrany temat i posiada obiektywny poglądu w odniesieniu do innych opinii o młodzieży: . Przedstawiona opinia jako praca zaliczeniowa stanowi 50% zebranego materiału
OCENA 4 (DB) – student w części (75 %) opanował teorie z zakresu socjologii młodzieży oraz opanował wiedzę w zakresie teorii badawczych. Potrafi określić i przedstawić w ujęciu teoretyczno-badawczym analizę problemów młodzieży. W 75% ukazać opinię młodzieży na wybrany temat i posiada obiektywny poglądu w odniesieniu do innych opinii o młodzieży: . Przedstawiona opinia jako praca zaliczeniowa stanowi 80% zebranego materiału
OCENA 5 (BDB) - student bardzo dobrze opanował teorie z zakresu socjologii młodzieży oraz opanował wiedzę w zakresie teorii badawczych. Potrafi określić i przedstawić w ujęciu teoretyczno-badawczym analizę problemów młodzieży. W 95% analizuje i przedstawia opinię młodzieży na wybrany temat i posiada obiektywny poglądu w odniesieniu do innych opinii o młodzieży: . Przedstawiona opinia jako praca zaliczeniowa stanowi 85%-93% zebranego materiału
UMIEJĘTNOŚCI (EK 4-6)
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi zastosować zdobytej wiedzy oraz posługiwać się podstawowymi pojęciami, w odniesieniu do podstawowych zagadnień socjologii młodzieży. Nie potrafi zastosować teoretycznych jej podstaw w przestrzeni społecznej. Nie pozyskał umiejętności korzystania z wiedzy by przygotować i przeprowadzić za pomocą narzędzi badawczych opinii na temat wypranego zagadnienia o młodzieży. Ponadto nie rozumie wartości instytucji i agend socjalizujących młodzież w przestrzeni społecznej.
OCENA 3 (DST) -student w ograniczonym stopniu potrafi zastosować zdobytą wiedzę w odniesieniu do podstawowych pojęć i zagadnień socjologii młodzieży. Potrafi w minimalnym stopniu zastosować teoretyczne podstawy socjologii młodzieży w przestrzeni społecznej. Pozyskał minimalne umiejętności korzystania z wiedzy by przygotować i przeprowadzić różne rodzaje badań społecznych.
OCENA 4 (DB) – student właściwie posługuje się podstawową wiedzą w zakresie definicyjnym oraz naukowego spojrzenia na socjologię młodzieży. Potrafi właściwe zaimplementować teoretyczne podstawy socjologii młodzieży w przestrzeni społecznej. Potrafi dokonać i analizy opinii młodzieży na wybrany temat .
OCENA 5 (BDB) – student bardzo dobrze posługuje się podstawową wiedzą w zakresie pojęciowania oraz naukowego spojrzenia na socjologię młodzieży. Właściwe ujmuje i stosuje teoretyczne podstawy socjologii młodzieży w przestrzeni społecznej. Potrafi zastosować teorie do rozwiązywania problemów młodzieżowych oraz właściwie przygotował narzędzie badawcze, przeprowadził badanie i dokonał analizy opinii młodzieży w wybranym przez siebie temacie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 7-9)
OCENA 2 (NDST) – student nie potrafi zastosować wiedzy w zakresie socjologii młodzieży i wykorzystać jej w warunkach opisu jej w społeczeństwie. Nie potrafi zastosować uzyskanych informacji w dyskusji z innymi studentami oraz oraz nie wykazuje kompetencji w zakresie zorganizowania i przeprowadzenia badań, przy użyciu właściwej metody oraz nie wykonał opinii na temat młodzieży.
OCENA 3 (DST) – student w ograniczonym stopniu potrafi zastosować wiedzę oraz wykorzystać ją w warunkach poglądów społecznych. W ograniczonym stopniu potrafi zastosować uzyskane informacje w dyskusji z innymi studentami oraz w społeczeństwie oraz wykazuje minimalne kompetencji w zakresie zorganizowania i przeprowadzenia badań, przy użyciu właściwej metody. Nie potrafi prowadzić dyskusji i w ograniczonym stopniu wykonał wskazane zadanie dotyczące opinii młodzieży na wybrany temat.
OCENA 4 (DB) – student potrafi zastosować wiedzę oraz wykorzystać ją w warunkach poglądów społecznych. W relatywnym stopniu potrafi zastosować uzyskane informacje w dyskusji z innymi studentami oraz w społeczeństwie oraz wykazuje względne kompetencje w zakresie zorganizowania i przeprowadzenia badań, przy użyciu właściwej metody. Potrafi dyskutować i brać udział w dyskusji i pozytywnie wykonał wskazane zadanie dotyczące opinii młodzieży na wybrany temat.
OCENA 5 (BDB) – student wykazuje wysoki stopień zastosowania wiedzy na temat socjologii młodzieży i potrafi ja zasymilować w warunkach poglądów społecznych. Właściwie stosuje uzyskane informacje w dyskusji z innymi studentami oraz w społeczeństwie oraz wykazuje wysokie kompetencje w zakresie zorganizowania i przeprowadzenia badań, przy użyciu właściwej metody. Prezentuje właściwy poziom intelektualny w dyskusji i pozytywnie wykonał wskazane zadanie dotyczące opinii młodzieży na wybrany temat. Potrafi być krytyczny, ale nie kontestacyjny.
METODY DYDAKTYCZNE I SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW KSZTAŁCENIA
EFEKTY WIEDZY (1-3)
metoda dydaktyczna - wykład informacyjny, wykład problemowy, dyskusja konwersatorium.
EFEKTY UMIEJĘTNOŚCI (4-6)
metoda dydaktyczna - wykład problemowy, konwersatorium, stosowanie metod dyskusji oraz oceny sytuacji, weryfikacja za pomocą oceny pracy semestralnej (prezentacja)oraz przygotowanie i udział w ćwiczeniach
EFEKTY KOMPETENCJI (7-9)
metoda dydaktyczna - samodzielny rozwój za pomocą lektury przedmiotu, ocena przygotowanej ankiety lub dokonanie innego badania, np. studium obserwacji lub wywiadu, wykład konwersacyjny, opis problemów i sytuacji społecznych
weryfikacja za pomocą oceny pracy semestralnej oraz udział w ćwiczeniach
Na ocenę końcową składają się:
1. Obecność na zajęciach – dopuszczalne jedynie 1 nieobecność z przypadków losowych (czyli 90 min), pozostałe nieobecności muszą być usprawiedliwione (L-4)
2. Czynny udział w dyskusji
4.Aktywny udział na zajęciach (konwersatorium)
5. Wykonanie prezentacji
5. Zaliczenie - obecność, czynny udział w zajedziach i konwersatoriach, przedstawienie prezentacji
Literatura
Kowaliowa A., Łuków W., Socjologia młodzieży, Szczecin 2003.
Świda-Ziemba H., Młodzi w nowym świecie, Kraków. 2005.
Niezgoda M., Młodzież jako przedmiot zainteresowania socjologii, ROCZNIK LUBUSKI Tom 40, cz. 2a, 2014
Młyński J. W kręgu aksjologii abiturientów Tarnowa, Tarnów 2008.
Młyński j, Szewczyk W., Rodzina wobec dylematów migracji zarobkowej, Warszawa 2012.
Niedzwiedzki D., Migracje i tożsamość. Od teorii do analizy przypadku, Kraków 2010.
Mariański J., Młodzież między tradycja a ponowoczesnością, Lublin 1995.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom Lublin - Kielce 2006
Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: