Seminarium licencjackie WSR-NR-1-SLice
1. Zasady poprawnego pisania pracy naukowej.
2. Sformułowanie tematów prac.
3. Konstrukcja struktury pracy.
4. Dobór i wykorzystanie literatury.
5. Rodzaje cytatów i przypisów, zasady zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych.
6. Układ bibliografii.
7. Elementy wstępu i zakończenia pracy .
8. Indywidualna pomoc oraz kontrola nad tokiem pisania pracy naukowej.
9. Rodzaje badań pedagogicznych.
10. Zasady opracowania koncepcji badań własnych.
11. Przedmiot i cel badań, hipotezy i problemy badawcze.
12. Główne metody badań pedagogicznych.
13. Indywidualna pomoc oraz kontrola nad opracowaniem i realizacją badań własnych.
14. Analiza wyników badań własnych.
15. Wnioski, uogólnienia i postulaty pedagogiczne.
W cyklu 2023/24_L:
1. Zasady poprawnego pisania pracy naukowej. 2. Sformułowanie tematów prac. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Zasady poprawnego pisania pracy naukowej. 2. Sformułowanie tematów prac. |
W cyklu 2024/25_L:
1. Zasady poprawnego pisania pracy naukowej. 2. Sformułowanie tematów prac. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_L: ECTS: 6 pkt
udział w seminarium - 30 godz.
przygotowanie do seminarium i prezentacja tekstów – 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 30 godz.
praca nad koncepcją własnych badań: 60 godz.
Łącznie: 150 godz. LICZBA ECTS: 6 pkt | W cyklu 2024/25_Z: ECTS: 6 pkt
udział w seminarium - 30 godz.
przygotowanie do seminarium i prezentacja tekstów – 30 godz. lektura literatury przedmiotu: 30 godz.
praca nad koncepcją własnych badań: 60 godz.
Łącznie: 150 godz. LICZBA ECTS: 6 pkt | W cyklu 2024/25_L: ECTS: 8 pkt
udział w seminarium - 30 godz.
przygotowanie do seminarium i prezentacja tekstów – 30 godz.
lektura literatury przedmiotu: 30 godz.
praca nad analizą wyników własnych badań: 50 godz.
napisanie pracy lic.: 60 godz.
Łącznie: 200 godz.
LICZBA ECTS: 8 pkt |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK_1 - posiada usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
EK_2: interpretuje główne nurty pedagogiki małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
EK_3 - potrafi planować i realizować zadania badawcze dotyczące pedagogiki małżeństwa i rodziny; potrafi analizować i wyznaczać problemy badawcze; kalkuluje i konstruuje elementy organizacyjne badań.
Kompetencje społeczne:
EK_4 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; zachowuje krytycyzm w ocenie zjawisk;
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium jest na ocenę.
Warunki zaliczenia:
1. w I semestrze, zaliczenie jest gdy:
a. ustalony zostanie z promotorem projekt tematu pracy, zgromadzona zostanie literatura przedmiotu
c. przedstawiony zostanie wstępny plan pracy
2. w II semestrze, gdy przedstawiony zostanie jeden rozdział przyszłej pracy dyplomowej
3. w III semestrze, gdy praca jest gotowa (przynajmniej w wersji roboczej).
Ocena dotyczy pracy dyplomowej.
ocena 5.0 (bardzo dobry)
Wiedza
Student w pełni objaśnia systematykę w obrębie pedagogiki i nauk o rodzinie, ich przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Kompletnie opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań; w szczególności bardzo dobrze charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Bezbłędnie identyfikuje tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Bardzo dobrze definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań.
Umiejętności
Student wzorowo przygotowuje i prowadzi badania. Bezbłędnie: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych; dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań; przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej;
Kompetencje społeczne
Student w pełni wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zagadnień dotyczących rodziny. Kompletnie docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki i nauk o rodzinie oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w pełni świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ocena 4.0 (dobry)
Wiedza
Student zadowalająco objaśnia systematykę w obrębie pedagogiki i nauk o rodzinie, ich przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Odpowiednio opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań; w szczególności zadowalająco charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Odpowiednio identyfikuje tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Dość dobrze definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań.
Umiejętności
Student przygotowuje i prowadzi badania na poziomie zadowalającym. Odpowiednio: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych; dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań; przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej.
Kompetencje społeczne
Student odpowiednio wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zagadnień dotyczących rodziny. Zadowalająco docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki i nauk o rodzinie oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w zadowalającym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ocena 3.0 (dostateczny)
Wiedza
Student z błędami objaśnia systematykę w obrębie pedagogiki i nauk o rodzinie, ich przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Z trudem opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań; w szczególności z błędami charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Z trudnością identyfikuje tradycje paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się poszczególne metody. Z błędami definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań.
Umiejętności
Student z trudem przygotowuje i prowadzi badania na poziomie elementarnym.
Z trudem: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych; dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań; przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej.
Kompetencje społeczne
Student z trudem wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zagadnień dotyczących rodziny. Z trudem docenia tradycję i dorobek badań w zakresie pedagogiki i nauk o rodzinie oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w elementarnym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
- S. Kawula, J. Brągiel, A. Janke, Pedagogika rodziny, Toruń 2007.
- T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
- A. Regulska, Rodzina i piecza zastępcza nad dzieckiem w perspektywie zasady pomocniczości, Warszawa 2018. - Pedagogika rodziny. Wybrane zagadnienia, A. Regulska (red.), Warszawa 2010.
- Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 2006.
- Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: