Seminarium licencjackie WSR-NR-1-SLMK
Student zapoznaje się z podstawowymi tekstami z zakresu teologii małżeństwa i rodziny. Ze szczególną uwagą zwraca się uwagę na teksty biblijne oraz dokumenty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła.
Student na seminarium nabiera świadomości, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie wszelkich możliwych zastosowań praktycznych - dla nowo zdobytej wiedzy.
1. Podanie zasad poprawnego pisania pracy dyplomowej.
2. Zasady tworzenia wstępu pracy, jej struktury i zakończenia.
3. Sformułowanie tematów prac.
4. Konstrukcja struktury pracy.
5. Dobór i wykorzystanie literatury.
6. Rodzaje cytatów i przypisów, zasady zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych.
7. Układ bibliografii.
8. Zasady opracowania koncepcji badań własnych.
9. Indywidualna pomoc w pisaniu pracy.
10. Kontrola nad tokiem redakcji pracy naukowej.
W cyklu 2024/25_L:
Student zapoznaje się z podstawowymi tekstami z zakresu teologii małżeństwa i rodziny. Ze szczególną uwagą zwraca się uwagę na teksty biblijne oraz dokumenty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła. Student na seminarium nabiera świadomości, że: problemy badawcze wyłaniają się w trakcie analizowania literatury, a celem pracy naukowej jest uzupełnienie lub poprawa teorii oraz przedstawienie wszelkich możliwych zastosowań praktycznych - dla nowo zdobytej wiedzy. 1. Podanie zasad poprawnego pisania pracy dyplomowej. 2. Zasady tworzenia wstępu pracy, jej struktury i zakończenia. 3. Sformułowanie tematów prac. 4. Konstrukcja struktury pracy. 5. Dobór i wykorzystanie literatury. 6. Rodzaje cytatów i przypisów, zasady zapisu bibliograficznego pozycji źródłowych. 7. Układ bibliografii. 8. Zasady opracowania koncepcji badań własnych. 9. Indywidualna pomoc w pisaniu pracy. 10. Kontrola nad tokiem redakcji pracy naukowej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK_1 - posiada usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu
problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
EK_2: interpretuje główne nurty pedagogiki małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
EK_3 - potrafi planować i realizować zadania badawcze dotyczące pedagogiki małżeństwa i rodziny; potrafi analizować i wyznaczać
problemy badawcze; kalkuluje i konstruuje elementy organizacyjne badań.
Kompetencje społeczne:
EK_4 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; zachowuje krytycyzm w ocenie zjawisk;
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium jest na ocenę.
Warunki zaliczenia:
1. w I semestrze, zaliczenie jest gdy:
a. ustalony zostanie z promotorem projekt tematu pracy, zgromadzona zostanie literatura przedmiotu
c. przedstawiony zostanie wstępny plan pracy
2. w II semestrze, gdy przedstawiony zostanie jeden rozdział przyszłej pracy dyplomowej
3. w III semestrze, gdy praca jest gotowa (przynajmniej w wersji roboczej).
Ocena dotyczy pracy dyplomowej.
ocena 5.0 (bardzo dobry)
Wiedza
Student w pełni objaśnia systematykę w obrębie nauk o rodzinie, ich przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Kompletnie opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań; w szczególności bardzo dobrze charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Bardzo dobrze definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań.
Umiejętności
Student wzorowo przygotowuje i prowadzi badania. Bezbłędnie: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych; dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań; przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej.
Kompetencje społeczne
Student w pełni wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zagadnień dotyczących rodziny. Kompletnie docenia tradycję i dorobek badań w zakresie nauk o rodzinie oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w pełni świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ocena 4.0 (dobry)
Wiedza
Student zadowalająco objaśnia systematykę w obrębie nauk o rodzinie, ich przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Odpowiednio opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań; w szczególności zadowalająco charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Dość dobrze definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań.
Umiejętności
Student przygotowuje i prowadzi badania na poziomie zadowalającym. Odpowiednio: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych; dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań; przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej.
Kompetencje społeczne
Student odpowiednio wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zagadnień dotyczących rodziny. Zadowalająco docenia tradycję i dorobek badań w zakresie nauk o rodzinie oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w zadowalającym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
ocena 3.0 (dostateczny)
Wiedza
Student z błędami objaśnia systematykę w obrębie nauk o rodzinie, ich przedmiotowych i metodologicznych relacji z innymi naukami. Z trudem opisuje procedurę projektowania i prowadzenia badań; w szczególności z błędami charakteryzuje założenia metodologiczne dotyczące problemów badawczych, metod, technik i narzędzi badań. Z błędami definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne dotyczące projektowania i realizacji badań.
Umiejętności
Student z trudem przygotowuje i prowadzi badania na poziomie elementarnym.
Z trudem: rozróżnia orientacje w metodologii badań społecznych; dokonuje przeglądu literatury opracowywanego problemu badawczego; tworzy wstępną bibliografię i sporządza projekt swoich badań; przygotowuje i opracowuje część teoretyczną i badawczą pracy, zgodną z wymogami pisania opracowań naukowych; przygotowuje i wykonuje całość pracy dyplomowej.
Kompetencje społeczne
Student z trudem wykazuje otwartą, krytyczną postawę wobec badania zagadnień dotyczących rodziny. Z trudem docenia tradycję i dorobek badań w zakresie nauk o rodzinie oraz potrzebę ich kontynuacji i poszerzania o nowe obszary i procedury badawcze. Jest w elementarnym stopniu świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Franciszek Drączkowski, ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000.
Jolanta Maćkiewicz, Jak pisać teksty naukowe?, Gdańsk 2001.
Karl R. Popper, Logika odkrycia naukowego, tł. z ang. Urszula Niklas, wyd. 2., Warszawa 2002.
Maria Węglińska, Jak pisać pracę magisterską, Warszawa 2000.
Krzysztof Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998.
Radosław Zenderowski, Praca magisterska: jak pisać i obronić? Wskazówki metodologiczne, Warszawa 2007.
J.E. Bielecki, Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne. Kraków 1993
S. Grzechowiak, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych. Gniezno 1995.
Uwagi
W cyklu 2024/25_L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: