Seminarium licencjackie WSR-NR-1-SL
Seminarium służy przygotowaniu przez studentów prac licencjackich. Mają one charakter empiryczny i dotyczą problematyki psychologii małżeństwa i rodziny.
Przedmiotem zainteresowania są zwłaszcza takie tematy jak:
- systemowe rozumienie rodziny
- style przywiązania w dzieciństwie i dorosłości (teoria przywiązania)
- cele małżeńskie
- satysfakcja z małżeństwa
- style rodzicielstwa
Student nabywa
- umiejętność robienia warsztatu naukowego
- korzystanie z literatury naukowej, poszukiwanie źródeł
- omówienie struktury pracy naukowej
W cyklu 2021/22_Z:
Seminarium służy przygotowaniu przez studentów prac magisterskich. Mają one charakter empiryczny lub teoretyczny i dotyczą problematyki psychologii małżeństwa i rodziny. Przedmiotem zainteresowania są zwłaszcza takie tematy jak: Student nabywa |
W cyklu 2021/22_L:
Seminarium służy przygotowaniu przez studentów prac magisterskich. Mają one charakter empiryczny lub teoretyczny i dotyczą problematyki psychologii małżeństwa i rodziny. Student nabywa |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w psychologii, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych. Ma uporządkowana wiedzę na temat zasad i norm etycznych. Potrafi dokonać obserwacji interpretacji zjawisk psychologicznych. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazywać kierunki dalszych działań. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii.
Wiedza:
EK_1 - definiuje i objaśnia usystematyzowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w naukach o rodzinie, a w szczególności o formułowaniu problemów badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych.
Umiejętności:
EK_2 - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji zadań badawczych w służbie małżeństwu i rodzinie; potrafi analizować i wyznaczać zadania; kalkuluje i konstruuje elementy organizacyjne.
Kompetencje społeczne:
EK_3 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; zachowuje krytycyzm w ocenie zjawisk;
EK_4 - jest wrażliwy na potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego oraz rozwoju osobistego (intelektualnego i duchowego).
ECTS:
udział w seminarium/konsultacje- 25 godz
przygotowanie do seminarium i lektura tekstów – 30 godz
przeprowadzenie własnych badań: 30 godz
pisanie pracy - 50 godz
LICZBA ECTS - 4/6
Kryteria oceniania
Metodą dydaktyczną jest: wykład konwersatoryjny, ale przede wszystkim dialog ze studentem na bazie postępów (etapów) w pisaniu przez niego pracy dyplomowej. Stawiane jest przed studentem zadanie (tj. projekt), który on sam, a następnie z pomocą wykładowcy - realizuje.
Weryfikacja efektów kształcenia dokonuje się natomiast na bazie oceny ciągłej, wykładowca spotykając na seminarium studenta (przy pomocy metod dydaktycznych) ma pełną świadomość tego, co zostało przez niego dokonane.
ZADANIA DO WYKONANIA
Uzyskanie zaliczenia każdego semestru odbywa się OSOBIŚCIE na konsultacji z gotowym materiałem napisanym i wydrukowanym, a wcześniej wysłanym drogą mailową. Zadania do wykonania przez studenta przedstawiają się następująco:
Semestr 2: TEMAT i PLAN
- temat pracy
- plan pracy (w tym planowane w temacie badane zmienne, grupa badawcza, narzędzia)
Sugestia: warto temat i plan rozważyć pod względem tego czy jest dostęp do takiej grupy badawczej.
- min. 80 osób badanych - zmienne związane z psychologią rodziny
- bibliografia (pierwszy przegląd literatury na ten temat – zadaniem jest wypisać książki i artykuły naukowe po angielsku z bazy artykułów naukowych)
Semestr 3: BADANIE
- mając narzędzia
- zdobyć grupę badaną, przeprowadzić i zakończyć badanie
- wpisać badania do SPSSa lub EXCELa
- obliczyć i opisać wyniki (ukończyć cz. statystyczną)
Semestr 4: PISANIE PRACY:
- część teoretyczna
- część „metoda” (opis procedury badania, grupy osób badanych, użytych narzędzi)
- dyskusja (wnioski, na tle badań innych osób)
- nanieść poprawki promotora tak długo aż uzna on pracę za zakończoną
Literatura
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bowlby, J. (2007). Przywiązanie. PWN.
Gałkowska, A. (2002). Zasięg oddziaływania jakości małżeństwa rodziców na dzieci w ich dorosłym życiu. Małżeństwo i Rodzina, 1, 38-42.
Goldenberg, H., Goldenberg, I. (2006). Terapia rodzin. Kraków: Wyd. UJ.
Grzesiuk, L.; Jakubowska, U. W: Grzesiuk, L. (2005). Terapia systemowa (Rozdział 4, s. 189-199) W: Psychoterapia. Teoria. Warszawa: ENETEIA.
Górniak L., Józefik B. (red.) (2003). Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin. Kraków : Wydawnictwo UJ.
Gójska, A., Huryn V. (2007). Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych. Warszawa: Wydadnictwo CH Beck
Gottman, J.M. (1994a). What predicts divorce? The relationship between marital processes and marital outcomes. Hillsdale, New York: Erlbaum.
Gottman, J.M. (1994b). Why marriages succed or fail. New York: Simon, Schuster.
Janicka, I., Niebrzydowski L. (1994). Psychologia małżeństwa. Łódź: UŁ.
Janicka, I. Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.
Kratochvil, S. (2006). Terapia małżeńska. Gdańsk: Via Medica.
Leiblum, S.; Rosen, R. (2005). Terapia zaburzeń seksualnych. Gdańsk: GWP.
Lew-Starowicz, Z., Skrzypulec, V. (2010) Podstawy seksuologii, Warszawa: PZWL.
McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy, Poznań: Zysk i S-ka
Namysłowska, I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: IPiN.
Napier, A.Y. (2008). Małżeństwo: krucha więź. Wyd. Znak.
Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Warszawa: Impuls.
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Warszawa: Impuls.
Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Rostowski, J. (1987). Zarys psychologii małżeństwa. Warszawa: PWN.
Ryś M. (1994). Konflikty w rodzinie. Niszczą czy budują? Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś, M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP.
Satir, V.; Bandler, R.; Grinder, J. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP.
Satir, V. (2002). Rodzina. Tu powstaje człowiek. Gdańsk: GWP.
Tryjarska, B. (red) (2010). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Wydawnictwo Naukowe Scholar
Wojciszke, B. (2005). Psychologia miłości. Gdańsk: GWP.
Ziemska, M. (1986). Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka. W: M.
Ziemska (red.), Rodzina i dziecko (s. 155-196). Warszawa: PWN.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania: Możliwość czytania i analizowania literatury przedmiotu w języku angielskim |
W cyklu 2021/22_L:
Wymagania: Możliwość czytania i analizowania literatury przedmiotu w języku angielskim |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: