Rodzina w popkulturze WSR-NR-1-RwP
1. Pojęcie i rodzaje kultury (2 godz.)
2. Kultura w życiu człowieka i rodziny (3 godz.)
3. Pojęcie kultury popularnej (2 godz.)
4. Kultura popularna, kultura masowa, kultura globalna. (4 godz.)
5. Rodzina a przemysł kulturalny (2 godz.)
6. Rodzina, Mity i kultura popularna (2 godz.)
7. Rodzina, Feminizm i kultura popularna (2 godz.)
8. Rodzina, Ideologie i kultura popularna (5 godz.)
9. Rodzina, Postmodernizm i kultura popularna (2 godz.)
10. Rodzina, Kultura popularna i media (2 godz.)
11. Wyzwania edukacyjne wobec kultury popularnej (2 godz.)
12. Wychowanie w rodzinie i kultura popularna (2 godz.)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: student zna podstawową terminologię używaną w naukach o kulturze i pokrewnych dziedzinach naukowych;
- student posiada uporządkowaną wiedzę na temat małżeństwa i rodziny, ich podstaw historycznych i społeczno-kulturowych.
UMIEJETNOŚCI: student potrafi dokonywać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; potrafi dokonać analizy ich powiązań z różnymi obszarami działalności z zakresu nauk o rodzinie;
- posiada umiejetność w sposób precyzyjny i spójny wypowiadania się w mowie i w piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu nauk o rodzinie, z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali swoje umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
- student ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
udział w wykładzie 30
udział w ćwiczeniach, przygotowanie do wykładu 30
konsultacje 5
czas na napisanie referatu/eseju/pracy 15
przygotowanie do egzaminu 10
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
- na ocenę 2 (ndst..): nie wie czym jest dyscyplina kultura popularna, ani jakie są jej wytwory, nie wie jakie zagrożenia i możliwości prezentuje kultura popularna dla rodziny.
- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest dyscyplina kultura i jakie są jej wytwory, ale nie wie jakie zagrożenia i możliwości dla rodziny prezentuje kultura popularna.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje czym kultura popularna i jakie są jej wytwory i wie jakie zagrożenia i możliwości dla rodziny prezentuje kultura popularna.
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się nie tylko czym kultura popularna, ludowa i masowa i jakie są jej wytwory, lecz także potrafi obszernie ukazać jakie zagrożenia i możliwości dla rodziny prezentuje kultura popularna.
Umiejętności:
- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty dotyczące kultury popularnej.
na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty dotyczące kultury popularnej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty dotyczące kultury popularnej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów, potrafi ocenić ich wartość poznawczą.
- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty z zakresu historii kultury, zna argumenty filozoficzne i społeczne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność prezentowanych w piśmie lub słowie argumentacji.
Kompetencje:
Jest otwarty na dyskusję w kwestii charakterystyki, zagrożeń i możliwości prezentowanych przez kulturę popularną i roli i zadań rodziny w kulturze popularnej.
Na ocenę końcową składają się:
1. obecność na zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności; każda ponad dopuszczalna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o pół stopnia
2. ocena z kolokwium pisemnego;
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura
S. Czarnowski, Kultura, Warszawa 2005.
J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
M. Jeziorański, M. Wincławska, B. Brodzińska (red.), Konteksty kultury popularnej, Toruń 2010.
D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: