Równowaga pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym WSR-NR-1-RPZR
(1) Zajęcia organizacyjne Przedstawienie założeń przedmiotu. Omówienie warunków zaliczenia. Prezentacja zalecanej literatury oraz sposobu pracy. Omówienie zakresu treści.
(2) Praca i życie zawodowe – zbliżenie definicyjne (1) Równowaga i równoważenie życia zawodowego i rodzinnego. Godzenie życia zawodowego i rodzinnego a równowaga. Równowaga w życiu osobistym a równowaga praca-rodzina.
(3) Praca i życie zawodowe – zbliżenie definicyjne (1) Rozumienie rodziny i pracy. Rodzina a życie rodzinne, praca a życie zawodowe. Perspektywy oraz możliwości (różnego) postrzegania relacji między życiem zawodowym i rodzinnym.
(4) Równowaga pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym – przegląd stanowisk teoretyczno-badawczych (1) Podejścia oraz perspektywy teoretyczno-badawcze do problematyki. Konflikt miedzy pracą i życiem zawodowym.
(5) Równowaga pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym – przegląd stanowisk teoretyczno-badawczych (2) Granice i zarządzanie granicami. Rodzina jako miejsce odpoczynku od pracy – możliwości i ograniczenia.
(6) Praca i życie zawodowe w perspektywie konfliktu Podstawy teoretyczne i koncepcyjne. Konflikty na linii rodzina – praca oraz ich znaczenie. Rodzaje konfliktów.
(7) Czy praca i rodzina mogą sobie pomagać? Przegląd pojęć, koncepcji i stanowisk teoretycznych. Możliwości, granice i kierunki pozytywnego oddziaływania obszarów pracy i rodziny.
(8) Równowaga pomiędzy pracą i życiem zawodowym w kontekście ról płciowych Postrzeganie ról płciowych a budowanie równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym. Równowaga rodzina praca w kontekście zmian w postrzeganiu ról płciowych. Praca zawodowa kobiet a równowaga między życiem rodzinnym i zawodowym.
(9) Granice między pracą i życiem rodzinnym Rodzaje i wyznaczniki granic. Granice i zarządzanie granicami jako strategia równowagi między pracą i życiem zawodowym. Czy zrównoważone życie rodzinne potrzebuje granic? Jakich granic potrzebuje obszar pracy i rodziny?
(10) Równowaga życia rodzinnego i zawodowego w perspektywie zmiany i rozwoju Rozwój kariery a życie rodzinne. Równowaga między pracą i życiem zawodowym a cykl życia rodziny. Równowaga między pracą i życiem rodzinnym a rozwój jednostki.
(11) Zasoby rodzinne w budowaniu równowagi między życiem zawodowym i rodzinnym. Czas pracy a problemy równowagi. Zasoby rodzinne – zarys koncepcji. Jakie zasoby posiada rodzina? Identyfikacja zasobów rodziny. Zasoby rodziny a możliwość równoważenia życia zawodowego i rodzinnego.
(12) Jak diagnozować równowagę między życiem zawodowym i rodzinnym – wybrane zagadnienia Jak stwierdzać jakość relacji między pracą i życiem rodzinnym. Perspektywy i podejścia diagnostyczne, trudności, ograniczenia, problemy.
(13) Coachingowe wsparcie budowania równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym – zarys problematyki Możliwości wspierania równowagi między pracą i życiem zawodowym. Czy można uczyć się równoważenia życia zawodowego i rodzinnego?
(14) Formy, propozycje i postulaty w obszarze równowagi między pracą i życiem zawodowym Perspektywa przedsiębiorcy. Rozwiązania organizacyjne i prawne. Elastyczny czas pracy, opieka nad dziećmi, zwiększanie zaangażowania mężczyzn w rolach zawodowych, równouprawnienie, aktualizacja kwalifikacji zawodowych etc.
(15) Zaliczenie
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK_1
Ma podstawową, interdyscyplinarną wiedzę na temat wyjaśniania funkcjonowania małżeństwa i rodziny w kontekście problematyki poszukiwania równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym
EK_2
Zna podstawowe wyjaśnienia teoretyczne dotyczące budowania równowagi między pracą i życiem rodzinnym w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego
EK_3
ma podstawową wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju, edukacji i ustawicznego rozwoju w kontekście budowania równowagi między pracą i życiem osobistym
UMIEJĘTNOŚCI
EK_4
Potrafi diagnozować sytuację rodziny pod kątem równowagi między pracą i życiem osobistym (rodzinnym)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK_5
Jest przygotowany do fachowego wsparcia rodzin w poszukiwaniu balansu (równowagi) między pracą i życiem rodzinnym
Kryteria oceniania
OCENA obejmuje
- obserwacje studenta podczas zajęć
- weryfikacje prac oraz sposobu przygotowania się do zajęć
- ocenę z kolokwium zaliczeniowego (min. 50% punktów)
WIEDZA (EK 1-3):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowej, interdyscyplinarnej wiedzy na temat możliwych sposobów wyjaśniania relacji między życiem rodzinnym i zawodowym, znaczenia problematyki równoważenia obu obszarów życia w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego oraz projektowania rozwoju zawodowego.
Ocena 3 (dst) – student w ograniczonym stopniu posiada interdyscyplinarną wiedzę na temat możliwych sposobów wyjaśniania relacji między życiem rodzinnym i zawodowym, znaczenia problematyki równoważenia obu obszarów życia w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego oraz projektowania rozwoju zawodowego.
Ocena 4 (db) – student posiada ugruntowaną, interdyscyplinarną wiedzę na temat możliwych sposobów wyjaśniania relacji między życiem rodzinnym i zawodowym, znaczenia problematyki równoważenia obu obszarów życia w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego oraz projektowania rozwoju zawodowego.
Ocena 5 (bdb) – student posiada szczegółową i pogłębioną, interdyscyplinarną wiedzę na temat możliwych sposobów wyjaśniania relacji między życiem rodzinnym i zawodowym, znaczenia problematyki równoważenia obu obszarów życia w kontekście funkcjonowania środowiska rodzinnego oraz projektowania rozwoju zawodowego.
UMIEJĘTNOŚCI (EK 4):
Ocena 2 (ndst) – student nie posiada podstawowych umiejętności analizowania różnych wymiarów funkcjonowania środowiska rodziny w kontekście równoważenia życia rodzinnego i zawodowego
Ocena 3 (dst) – student posiada podstawowe umiejętności analizowania różnych wymiarów funkcjonowania środowiska rodziny w kontekście równoważenia życia rodzinnego i zawodowego y.
Ocena 4 (db) – student posiada dobre umiejętności analizowania różnych wymiarów funkcjonowania środowiska rodziny w kontekście równoważenia życia rodzinnego i zawodowego.
Ocena 5 (bdb) – student posiada wyoskie umiejętności analizowania różnych wymiarów funkcjonowania środowiska rodziny w kontekście równoważenia życia rodzinnego i zawodowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (EK 5):
Ocena 2 (ndst) – student nie jest przygotowany do fachowego wspierania rodziny poszukującej równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym.
Ocena 3 (dst) – student jest w ograniczony sposób przygotowany do fachowego wspierania rodziny poszukującej równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym.
Ocena 4 (db) – student jest przygotowany do fachowego wspierania rodziny poszukującej równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym.
Ocena 5 (bdb) – student jest w wysokim stopniu przygotowany do fachowego wspierania rodziny poszukującej równowagi między życiem rodzinnym i zawodowym.
Zaliczenie wymaga:
1. Aktywnego uczestnictwa w zajęciach i przygotowania na zajęcia
2. Przygotowania prezentacji oraz wygłoszenia krótkiego referatu na wybrany temat jako impulsu do dyskusji grupowej (indywidualnie lub w małej grupie)
Na ocenę składa się oceny cząstkowe (skala 2,0-5,0)
(1) Ocena aktywności podczas zajęć (kryteria: obecność, przygotowanie się, częstość i trafność wypowiedzi, aktywność)
(2) Ocena prezentacji/wystąpienia (kryteria: a) jakość prezentacji - forma, treść, staranność, czytelność, wykorzystanie źródeł; b) sposób referowania - samodzielność, kontakt z grupą, emisja głosu, zainteresowanie grupy, zaangażowanie referenta, długość wystąpienia, dyskusja)
Łączna ocena = średnia (arytmetyczna) ocen (1) i (2)
3,00-3,25 = 3,0
3,26-3,65 = 3,5
3,66-4,10 = 4,0
4,11-4,50 = 4,5
> 4,50 = 5,0
Literatura
Literatura podstawowa
• M. Kulesza, M. Ozorowski, J. Surzykiewicz (2018) Family Balance Coaching. Psychospołeczne wsparcie rodzin poszukujących balansu między życiem zawodowym i rodzinnym. EDU Research.
• C. Sadowska-Snarska (2008). Równowaga Praca – Życie – Rodzina. Wydawnictwo WSE Białsystok.
• R. Tomaszewska-Lipiec (2014). Relacje praca–życie pozazawodowe. Drogą do zrównoważonego rozwoju jednostki. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
• Clutterbuck D., Równowaga między życiem zawodowym a osobistym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
Literatura uzupełaniająca
• Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2013). The spillover-crossover model. In J. G. Grzywacz, E. Demerouti, J. G. Grzywacz & E. Demerouti (Eds.), New frontiers in work and family research. (pp. 55-70). New York, NY, US: Psychology Press.
• Kulesza, M. (2017). Rodzinne zasoby w pedagogice społecznej i praktyce psychopedagogicznej. Difin. Warszawa
• Kulesza, M., Kulesza, M. (2015). Coaching rodzinny – zarys koncepcji. (w): Ozorowski, M., Najda, A. (red.) Coaching rodzinny. Innowacyjne podejście do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Łomża, 175–198.
• Kulesza, M., Kulesza, M. (2017). Wstęp. Studia nad Rodziną. 4 (45), 7–14.
• Pallasch W., Petersen, R. (2005). Coaching. Ausbildung– und Trainingskonzeption zum Coach in pädagogischen und sozialen Arbeitsfeldern. Weinheim – München, Juventa.
• Thomas, J. (2017). Zum Forschungsstand zur Erfassung der Balance von Arbeit und Familie im Forschungsprojekt „Family balance coaching - psychosocial support for families seeking a work-life balance“. Studia nad Rodziną. 4(45). 15–50.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: