Rozwój psychoseksualny człowieka WSR-NR-1-RPC
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aea350d98464e4001b450f54287da40a6%40thread.tacv2/conversations?groupId=e97b59d6-d644-4caa-bf6e-292827e564ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aea350d98464e4001b450f54287da40a6%40thread.tacv2/conversations?groupId=e97b59d6-d644-4caa-bf6e-292827e564ed&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2024/25_Z)
Tematy szczegółowe:
1. Faza oralna, analna, falliczna
2. Faza matczyna - budowanie więzi
3. Zachowania orientacyjne, interakcyjne, twórcze
4. Tożsamość płciowa
5. Etapy rozwoju wg Freuda vs etapy rozwoju wg Eriksona
6. Wychowanie seksualne - wskazówki dla rodziców
7. Faza latencji
8. Identyfikacja z płcią
9. Faza homofilna
10. Adolescencja - charakterystyka psychologiczna fazy rozwojowej.
11. Adolescencja - charakterystyka rozwoju seksualnego w tej fazie.
12. Adolescenci - różnice w rozwoju psychoseksualnym chłopców i dziewcząt
13. Trudności w rozwoju - wskazówki dla rodziców
14. Cel rozwoju psychoseksualnego
15. Studia przypadków.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA Student posiada wiedzę o rozwoju psychoseksualnym człowieka, potrafi określić typowy przebieg tegoż rozwoju (stadia rozwoju). Zna problematykę dotyczącą wyzwań rozwojowych w rozwoju psychoseksualnym od dzieciństwa do dorosłości.
UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi identyfikować etapy rozwoju psychoseksualnego, przeanalizować główne wątki treści tekstów źródłowych w obszarze poruszanych zagadnień, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki stadiów rozwoju psychoseksualnego, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych z rozwojem psychoseksualnym człowieka, identyfikując jego prawidłowy i nieprawidłowy przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy proponowanych form pomocy w obszarze trudności w rozwoju psychoseksualnym, potrafi zaproponować odpowiednie formy pomocy.
KOMPETENCJE/POSTAWY: Student krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie rozwoju psychoseksualnego. Formułuje problemy i rozróżnia etapy rozwoju psychoseksualnego, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie rozwoju psychoseksualnego, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką stadiów rozwoju psychoseksualnego, diagnozą trudności w tym obszarze oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS - 3
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących rozwoju psychoseksualnego, potrafi przeanalizować etapy i prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących rozwoju psychoseksualnego, potrafi wskazać etapy i omówić prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać etapy oraz prawidłowości rozwoju psychoseksualnego, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące rozwoju psychoseksualnego człowieka
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przeanalizować problematyki rozwoju psychoseksualnego, nie potrafi wskazać etapów oraz prawidłowości rozwoju psychoseksualnego człowieka
Oceną końcową jest ocena z egzaminu testowego.
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja
weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych :
metody dydaktyczne – dyskusja
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r
Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka "Edukacja seksualna" Wyd. Świat Książki. 2006r
W cyklu 2021/22_Z:
M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r |
W cyklu 2022/23_Z:
M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r |
W cyklu 2023/24_Z:
M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r |
W cyklu 2024/25_Z:
M. Beisert "Seksualność w cyklu życia człowieka" Warszawa: PWN. 2007r |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Zajęcia prowadzone hybrydowo - część w formie wykładów online przez Teams. |
W cyklu 2024/25_Z:
Zajęcia prowadzone hybrydowo - część w formie wykładów online przez Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: