Rodzina w kanonicznym systemie prawnym WSR-NR-1-RKSP
Wykład obejmuje analizę szczegółową małżeństwa i rodziny w systemie prawa kanonicznego. Omówione zostaną regulacje zawarte w Kodeksie Prawa Kanonicznego, Karcie Praw Rodziny i innych źródłach prawa – co do instytucji małżeństwa i rodziny (ich praw i obowiązków). W ramach wykładu student opanuje umiejętności analizy tekstów prawnych, słownictwa prawniczego, instytucji prawnych w zakresie prawa kanonicznego, rodzinnego i obszaru prawno-historycznego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_L: E-Learning | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1 – student zna podstawową terminologię stosowaną w zakresie prawa kanonicznego oraz dyscyplin pokrewnych;
EK 2 – student ma uporządkowaną wiedzę odnośnie prawnych podstaw małżeństwa i rodziny;
EK 3 – student posiada elementarną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinno-opiekuńczego; zna instytucje prawne wspierające małżeństwo i rodzinę;
Umiejętności:
EK 4 – student potrafi samodzielnie analizować i wykorzystywać zasady i normy etyczne w działalności na rzecz rodziny; analizuje dylematy etyczno-prawne i ich wpływ na problematykę małżeństwa i rodziny;
EK 5 – student szuka samodzielnie i wykorzystuje dostępne źródła z zakresu prawa w celu pomocy małżeństwu i rodzinie; potrafi stosować prawo w zakresie pomocy społecznej i opieki zastępczej;
EK 6 – student potrafi rozwiązywać proste kazusy z zakresu prawa kanonicznego;
Kompetencje społeczne:
EK 7 – student potrafi przyswoić określony zakres wiedzy z prawa kanonicznego oraz ma potrzebę zdobywania wiedzy i dokształcania się;
EK 8 – student dostrzega znaczenie prawa rodzinnego dla przyszłych projektów zawodowych;
EK 9 – student angażuje się w przebieg zajęć, konstruuje uwagi krytyczne; ma świadomość i poczucie dużej odpowiedzialności za promocję i pomoc małżeństwu i rodzinie.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny końcowej w czasie egzaminu będzie wynik testu zaliczeniowego.
Wiedza:
- Na ocenę bardzo dobrą student zna bardzo dobrze terminologię stosowaną w zakresie prawa kanonicznego oraz dyscyplin pokrewnych; ma wszechstronną wiedzę odnośnie prawnych podstaw małżeństwa i rodziny (w systemie kanonicznym); posiada bardzo dobrą wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinno-opiekuńczego; zna instytucje prawne wspierające małżeństwo i rodzinę.
- Na ocenę dobrą student zna podstawową terminologię stosowaną w zakresie prawa kanonicznego oraz dyscyplin pokrewnych; ma dobrą wiedzę odnośnie prawnych podstaw małżeństwa i rodziny (w systemie kanonicznym); posiada dobrą wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinno-opiekuńczego; zna dobrze instytucje prawne wspierające małżeństwo i rodzinę.
- Na ocenę dostateczną student zna w stopniu dostatecznym - minimalnym terminologię stosowaną w zakresie prawa kanonicznego oraz dyscyplin pokrewnych; ma dostateczną wiedzę odnośnie prawnych podstaw małżeństwa i rodziny (w systemie kanonicznym); posiada dostateczną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rodzinno-opiekuńczego; zna niektóre instytucje prawne wspierające małżeństwo i rodzinę.
Umiejętności:
– Na ocenę bardzo dobrą student potrafi w sposób biegły samodzielnie analizować i wykorzystywać zasady i normy etyczne w działalności na rzecz rodziny; bardzo dobrze analizuje dylematy etyczno-prawne i ich wpływ na problematykę małżeństwa i rodziny; umiejętnie szuka samodzielnie i wykorzystuje dostępne źródła z zakresu prawa w celu pomocy małżeństwu i rodzinie; biegle potrafi stosować prawo w zakresie pomocy społecznej i opieki zastępczej; potrafi bardzo dobrze i owocnie rozwiązywać proste kazusy z zakresu prawa kanonicznego;
- Na ocenę dobrą student potrafi w miarę możliwości samodzielnie analizować i wykorzystywać zasady i normy etyczne w działalności na rzecz rodziny; dobrze analizuje dylematy etyczno-prawne i ich wpływ na problematykę małżeństwa i rodziny; szuka samodzielnie i wykorzystuje dostępne źródła z zakresu prawa w celu pomocy małżeństwu i rodzinie; dobrze potrafi stosować prawo w zakresie pomocy społecznej i opieki zastępczej; potrafi dobrze rozwiązywać proste kazusy z zakresu prawa kanonicznego;
- Na ocenę dostateczną student potrafi w sposób dostateczny analizować i wykorzystywać zasady i normy etyczne w działalności na rzecz rodziny; wystarczająco analizuje dylematy etyczno-prawne i ich wpływ na problematykę małżeństwa i rodziny; szuka i wykorzystuje dostępne źródła z zakresu prawa w celu pomocy małżeństwu i rodzinie; w stopniu wystarczającym potrafi stosować prawo w zakresie pomocy społecznej i opieki zastępczej; potrafi w sposób dostateczny rozwiązywać proste kazusy z zakresu prawa kanonicznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: