Pedagogika specjalna WSR-NR-1-PeS
1. Przedmiot, cele i zadania pedagogiki specjalnej.
2. Niepełnosprawność - ustalenia terminologiczne.
3. Orzekanie o niepełnosprawności.
4. Oligofrenopedagogika - pedagogika osób z upośledzeniem umysłowym.
5. Osoby z zaburzeniami psychicznymi.
6. Surdopedagogika - pedagogika osób niesłyszących i słabosłyszących.
7. Tyflopedagogika - pedagogika osób niewidomych i słabowidzących.
8. Logopedia - pedagogika osób z zaburzeniami mowy i języka.
9. Osoby z deficytem uwagi i nadaktywnością (ADHD) oraz z zaburzeniami emocjonalnymi.
10. Całościowe zaburzenia rozwojowe - osoby z autystycznym spektrum zaburzeń.
11. Osoby z niepełnosprawnością fizyczno-ruchową.
12. Instytucje wsparcia osób z niepełnosprawnością.
13. Świadczenia dla osób z niepełnosprawnością.
14. Edukacja osób z niepełnosprawnością.
15. Problemy rodzin z osobą z niepełnosprawnością.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. i 2. - NRL_W12; Efekt przedmiotowy 3. i 4. - NRL_W13
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. i 6. - NRL_U10
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:
Efekt przedmiotowy 1. Student posiada elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę.
Efekt przedmiotowy 2. Student posiada podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych.
Efekt przedmiotowy 3. Student zna i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii.
Efekt przedmiotowy 4. Student zna i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:
Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
ECTS [1 ECTS = 25(30) godz.]:
Udział w wykładzie - 30 godz.
Konsultacje - 5 godz.
Przygotowanie do wykładu - 5 godz.
Czytanie literatury - 20 godz.
Przygotowanie do egzaminu - 30 godz.
Suma godzin - 90 [90/25(30) = 3]
Liczba ECTS: 3
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - egzamin.
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
100-95 pkt – ocena 5,0
94-84 pkt – ocena 4,5
83-73 pkt – ocena 4,0
72-62 pkt – ocena 3,5
61-52 pkt - ocena 3,0
51 pkt i poniżej – ocena 2,0
Kryteria ocen:
ocena 3,0 (dst):
Wiedza
Student z trudem operuje elementarną, uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student z błędami prezentuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Student z trudem opisuje i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii. Student z błędami opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student z trudem potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student z błędami potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
ocena 3,5 (dst plus):
Wiedza
Student dostatecznie operuje elementarną, uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student na poziomie dostatecznym prezentuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Student dostatecznie opisuje i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii. Student dostatecznie opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student dostatecznie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student dostatecznie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
ocena 4,0 (db):
Wiedza
Student poprawnie operuje elementarną, uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student na poziomie wystarczającym prezentuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Student dość dobrze opisuje i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii. Student wystarczająco opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student poprawnie potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student dość dobrze potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
ocena 4,5 (db plus):
Wiedza
Student zadowalająco operuje elementarną, uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student na poziomie dobrym prezentuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Student dobrze opisuje i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii. Student zadowalająco opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student zadowalająco potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student dobrze potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
ocena 5,0 (bdb):
Wiedza
Student w pełni operuje elementarną, uporządkowaną wiedzą na temat pedagogiki specjalnej, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student na poziomie bardzo dobrym prezentuje podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji specjalnej; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych działających na rzecz osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i rozwojowych. Student kompletnie opisuje i rozumie zachowania uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, terapeutycznej oraz zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania placówek dotyczące adaptacji organizacji procesu kształcenia, wychowania i terapii. Student w pełni opisuje i rozumie zagadnienia edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasad inkluzji społecznej dzieci z niepełnosprawnościami, problemami i zaburzeniami, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
Student w pełni potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, terapeutycznych, opiekuńczych i kulturalnych osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Student kompletnie potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do planowania i realizacji zadań wspierających i pomocowych na rzecz osób z trudnościami rozwoju i adaptacji społecznej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Chrzanowska Iwona, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, Kraków 2018.
2. Dykcik Władysław (red.), Pedagogika specjalna, Wydawn. UAM, Poznań 1997 i n.
3. Sękowska Zofia, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Wydawn. WSPS, Warszawa 1998 i n.
4. Regulska Agnieszka, Praca socjalna jako element wsparcia rodziny dotkniętej terminalną chorobą lub niepełnosprawnością, „Studia Nad Rodziną” 2013, nr 33.
5. Regulska Agnieszka, Pomoc społeczna wobec zjawiska wykluczenia społecznego osób chorych psychicznie, „Forum Pedagogiczne” 2015, nr 1.
W cyklu 2022/23_L:
1. Chrzanowska Iwona, Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności, IMPULS, Kraków 2018. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: