Pedagogika społeczna WSR-NR-1-PSx
Zakres tematów:
1. Główne kierunki pedagogiki społecznej. Pedagogika społeczna jako dyscyplina naukowa.
2. Charakterystyka metodologiczna pedagogiki społecznej Podstawowe pojęcia i kategorie dyscypliny: profilaktyka, kompensacja, wsparcie społeczne, praca w środowisku, siły społeczne i ich organizacja.
3. Rodzina, społeczność lokalna, grupy rówieśnicze - główne środowiska życia człowieka, ich funkcje, przemiany i zagrożenia.
4. Wybrane dziedziny aktywności człowieka: kultura, czas wolny, rekreacja, aktywność społeczna i obywatelska, organizacje pozarządowe, wolontariat.
5. Praca socjalna jako uruchamianie potencjalnych sil społecznych w środowisku.
6. Animacja społeczno-kulturalna oraz zagadnienie kształtowania zainteresowań w czasie wolnym.
7. Ruchy i inicjatywy społeczne na rzecz zapobiegania alkoholizmowi i narkomanii
8. Szkoła jako środowisko edukacyjno-kulturowe. Kierunki przemian współczesnej szkoły.
9. Środowisko społeczne jako przedmiot diagnozy. Środowisko człowieka jako biosfera, socjosfera i technosfera. Składniki środowiska społecznego: grupy i ich rodzaje, organizacje, społeczności lokalne, instytucje, kategorie osób itd.
10. Postawy wobec problemów społecznych, problemy społeczne w aktualnie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-ekonomicznej.
11. Zakres i przeznaczenie diagnoz. Instytucje diagnozujące środowisko: ośrodki pomocy społecznej, poradnie psychologiczno- pedagogiczne, rodzinne ośrodki diagnostyczno- konsultacyjne, kuratorzy sadowi, ośrodki interwencji kryzysowej, instytucje prowadzące działalność pedagogiczną.
12. Wybrane problemy pedagogiki społecznej.
13. Problematyka więzi społecznych i wartości.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- zna i rozumie w stopniu zaawansowanym historię pedagogiki jako dyscypliny naukowej, jej interdyscyplinarną i praktyczną specyfikę, subdyscypliny i
kluczowe paradygmaty oraz powiązania pedagogiki z innymi dyscyplinami i dziedzinami nauk: nauką o rodzinie, filozofią, psychologią, socjologią, naukami
prawnymi, teologią i medycyną;
- zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu teoretycznych podstaw wychowania, socjalizacji i uspołeczniania oraz pracy społeczno-wychowawczej z rodziną, a także ich miejsca wśród innych subdyscyplin pedagogicznych i relacji z innymi naukami
W zakresie umiejętności absolwent:
- potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować problemy rodzinne, sytuacje rodzicielskie i wychowawcze wykorzystując terminologię naukową i poznane teorie z zakresu pedagogiki;
- potrafi w stopniu zaawansowanym krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej oraz nauk o rodzinie, przedstawiać zróżnicowane poznawczo stanowiska i krytycznie je porównywać.
W zakresie kompetencji absolwent:
- jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu pedagogiki w odniesieniu do życia rodzinnego, rodzicielstwa i wychowania.
Literatura
Spis zalecanych lektur:
Błasiak A., Dybowska E., Pikuła N., (red.), Pedagog i pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
Cichosz M., Polska pedagogika społeczna w latach 1945 – 2003, T. 1-2; Toruń 2004.
Dudak A, Klimkowska K., Różański A., (red.), Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Fidelus A., Babicki Z. (red.), Prawa dziecka w wybranych kontekstach opiekuńczo-wychowawczych, Wydawnictwa Naukowe UKSW, Warszawa 2019.
Kawula S. (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2003.
Radlińska H., Pedagogika społeczna, Warszawa1961.
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
Ryś M., Poczucie własnej wartości i odporność psychiczna osób wzrastających w różnych systemach rodzinnych. Wydawnictwa Naukowe UKSW, Warszawa 2020.
Akty prawne:
1) Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 nr 78, poz. 483).
2) Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740).
3) Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2023, poz. 2809).
4) Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, (Dz.U. z 2021 r., poz. 2268).
5) Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, (Dz.U. z 2020 poz. 821).
6) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082).
7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2020 poz. 1280).
8) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r., poz.1449).
Literatura uzupełniająca:
Wierzbicki K., Problematyka aksjologiczno-wychowawcza w profilaktyce społecznej i resocjalizacji. Wprowadzenie do dyskusji, [w:] „The Prison Systems Review” nr 107, 2020, s. 135-142.
Wierzbicki K., Jaroszewska M., The resocializing value of prisoners' contacts with family, [w:] „ International Journal of Legal Studies”, № 1(13)2023, s. 347-359.
Wierzbicki K., Aksjologia wychowania – chrześcijańskie ujęcie prawa naturalnego, [w:] „Law • Education • Security”, Nr 120, 2023, s. 19-53.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: