Przemoc seksualna - sprawcy i ofiary WSR-NR-1-PSS
Przedmiot ukazuje zjawisko przemocy seksualnej w ujęciu interdyscyplinarnym, ze szczególnym uwzględnieniem relacji rodzinnych i partnerskich. Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy teoretycznej oraz rozwinięcie praktycznych umiejętności diagnozowania, interpretowania i przeciwdziałania przemocy seksualnej, a także wspierania osób dotkniętych tym problemem. W ramach kursu analizowane są mechanizmy przemocy, uwarunkowania społeczne i indywidualne, konsekwencje dla ofiar oraz działania pomocowe – prawne, psychologiczne i instytucjonalne. Studenci uczą się oceniać skuteczność i etyczny wymiar podejmowanych interwencji oraz rozwijają kompetencje w zakresie odpowiedzialnego i profesjonalnego reagowania na przemoc seksualną.
|
W cyklu 2023/24_Z:
Tematy szczegółowe: |
W cyklu 2024/25_Z:
Tematy szczegółowe: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2023/24_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy | W cyklu 2025/26_Z: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS – 3 | W cyklu 2024/25_Z: ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS – 3 | W cyklu 2025/26_Z: ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS – 3 | W cyklu 2022/23_Z: ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS – 3 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
Wiedza
Student zna i rozumie na poziomie zaawansowanym problemy społeczno-pedagogiczne związane z przemocą seksualną w rodzinie. Posiada wiedzę z zakresu nauk o rodzinie i nauk społecznych, pozwalającą na identyfikowanie mechanizmów przemocy, rozpoznawanie uwarunkowań tego zjawiska oraz znajomość praktycznych sposobów przeciwdziałania mu.
Umiejętności
Student potrafi trafnie diagnozować i interpretować problemy przemocy seksualnej w relacjach rodzinnych i partnerskich. Umie wskazywać odpowiednie rozwiązania prawne, instytucjonalne i terapeutyczne, adekwatne do sytuacji kryzysowej. Potrafi prognozować skutki podjętych działań, ocenić ich etyczny wymiar oraz dokonać ich ewaluacji.
Kompetencje społeczne
Student jest świadomy potrzeby ciągłego pogłębiania wiedzy na temat przemocy seksualnej i problemów rodzinnych. Wykazuje gotowość do krytycznej oceny posiadanych informacji, korzystania z opinii ekspertów oraz samodzielnego poszukiwania rzetelnych źródeł wiedzy w celu skutecznego i odpowiedzialnego rozwiązywania problemów w obszarze życia rodzinnego.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS – 3
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących przemocy seksualnej, potrafi przeanalizować problematykę dotyczącą funkcjonowania ofiar i sprawców przestępstw seksualnych, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące przemocy seksualnej;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących przemocy seksualnej, potrafi zdefiniować podstawowe cechy sprawców i ofiar przemocy seksualnej, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące przemocy seksualnej
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać typy przemocy seksualnej, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące przemocy seksualnej
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przeanalizować problematyki przemocy seksualnej, nie potrafi wskazać typów sprawców i ofiar przemocy seksualnej oraz sposobów pracy z nimi
Oceną końcową jest ocena z egzaminu testowego.
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja
weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych :
metody dydaktyczne – dyskusja
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Z Lew – Starowicz "Seksuologia Sądowa". Warszawa 2000
M Beisert "Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców". Wyd. nauk. Scholar. Warszawa 2008.
K. Pospiszyl "Przestępstwa seksualne". PWN. Warszwa 2006
C. Madanes "Przemoc w rodzinie. Psychoterapia sprawców i ofiar." GWP. Gdańsk 2003
Literatura dodatkowa:
Ackerman, M.J. Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005r
Hołyst, B. Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Lexisnexis. 2006r
Hołyst, B. Wiktymologia. Warszawa: Lexisnexis. 2000r
Memon, A.; Vrij, A.; Bull, R. Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP. 2003r
Sajkowska, M. (red). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Teoria badania praktyka. Warszawa: Fundacja „Dzieci Niczyje”. 2004r
Badura-Madej, W.; Dobrzyńska-Mesterhazy, A. Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2000r
James, R.K. (2009). Strategie interwencji kryzysowej. Parpamedia
|
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Z Lew – Starowicz "Seksuologia Sądowa". Warszawa 2000 Literatura dodatkowa: Ackerman, M.J. Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005r Hołyst, B. Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Lexisnexis. 2006r Hołyst, B. Wiktymologia. Warszawa: Lexisnexis. 2000r Memon, A.; Vrij, A.; Bull, R. Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP. 2003r Sajkowska, M. (red). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Teoria badania praktyka. Warszawa: Fundacja „Dzieci Niczyje”. 2004r Badura-Madej, W.; Dobrzyńska-Mesterhazy, A. Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2000r |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura obowiązkowa: Z Lew – Starowicz "Seksuologia Sądowa". Warszawa 2000 Literatura dodatkowa: Ackerman, M.J. Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005r Hołyst, B. Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Lexisnexis. 2006r Hołyst, B. Wiktymologia. Warszawa: Lexisnexis. 2000r Memon, A.; Vrij, A.; Bull, R. Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP. 2003r Sajkowska, M. (red). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Teoria badania praktyka. Warszawa: Fundacja „Dzieci Niczyje”. 2004r Badura-Madej, W.; Dobrzyńska-Mesterhazy, A. Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2000r James, R.K. (2009). Strategie interwencji kryzysowej. Parpamedia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: