Przemoc seksualna - sprawcy i ofiary WSR-NR-1-PSS
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a124115b0d3b24a3fb1f9c378de6da188%40thread.tacv2/conversations?groupId=a76a32ec-6f43-499b-bd6e-3979b732bc17&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a124115b0d3b24a3fb1f9c378de6da188%40thread.tacv2/conversations?groupId=a76a32ec-6f43-499b-bd6e-3979b732bc17&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_Z)
Tematy szczegółowe:
1. Definicja przemocy seksualnej, rodzaje przemocy i rozpowszechnienie
2. Cykl dewiacyjny
3. Typy błędów poznawczych u sprawców przestępstw seksualnych
4. Przemoc seksualna w rodzinie
5. Typy rodzin kazirodczych
6. Kobiety jako sprawczynie kazirodztwa
7. Gwałt małżeński
8. Cechy charakterystyczne funkcjonowania psychologicznego ofiar przemocy seksualnej
9. Mity dotyczące gwałtu
10. PTSD u ofiar przemocy seksualnej
11. Syndrom sztokholmski
12. Wyuczona bezradność
13. Syndrom Ofiary vs syndrom Ocalałego
14. Terapia ofiar przemocy seksualnej - podstawowe założenia i specyficzne trudności.
15. Studia przypadków.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2023/24_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA Student posiada wiedzę o przemocy seksualnej, potrafi opisać cykl dewiacyjny, typy rodzin kazirodczych, objawy psychologiczne obecne u ofiar przemocy seksualnej. Zna problematykę dotyczącą: kazirodztwa, pedofilii, gwałtu, syndromu sztokholmskiego. Potrafi wskazać możliwości pomocy rodzinom z różnego typu kryzysami powiązanymi z przemocą seksualną.
UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi identyfikować typy przemocy seksualnej, przeanalizować główne wątki treści tekstów źródłowych w obszarze poruszanych zagadnień, potrafi interpretować zjawiska społeczne odnoszące się do problematyki przemocy seksualnej, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk związanych z przemocą seksualną, identyfikując ich przyczyny i przebieg, wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy proponowanych form pomocy w obszarze przemocy seksualnej, potrafi zaproponować odpowiednie formy pomocy rodzinom doświadczającym przemocy seksualnej.
KOMPETENCJE/POSTAWY: Student krytycznie i logicznie posługuje się zdobytą wiedzą w zakresie przemocy seksualnej. Formułuje problemy i rozróżnia rozmaite typy przemocy seksualnej w rodzinie, jest świadomy potrzeby stałego uaktualniania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie pracy z rodzinami, zachowuje krytycyzm i skłonność do weryfikowania pozyskiwanych informacji, jest skłonny do podjęcia dyskusji na tematy związane z problematyką przemocy seksualnej, ich diagnozą oraz metodami pomocy rodzinie, potrafi samodzielnie dokonywać rozpoznania problemu, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
ECTS:
udział w wykładzie - 30
przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 40
konsultacje - 5
przygotowanie do egzaminu - 15
SUMA GODZIN 90
LICZBA ECTS – 3
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących przemocy seksualnej, potrafi przeanalizować problematykę dotyczącą funkcjonowania ofiar i sprawców przestępstw seksualnych, potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe dotyczące przemocy seksualnej;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie orientuje się w zagadnieniach dotyczących przemocy seksualnej, potrafi zdefiniować podstawowe cechy sprawców i ofiar przemocy seksualnej, potrafi krytycznie omówić podejścia naukowe dotyczące przemocy seksualnej
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać typy przemocy seksualnej, potrafi omówić podejścia naukowe dotyczące przemocy seksualnej
- na ocenę 2 (ndst.): nie potrafi przeanalizować problematyki przemocy seksualnej, nie potrafi wskazać typów sprawców i ofiar przemocy seksualnej oraz sposobów pracy z nimi
Oceną końcową jest ocena z egzaminu testowego.
Metody:
Efekty wiedzy
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: Kolokwium pisemne, aktywne uczestnictwo w zajęciach
Efekty umiejętności
metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, dyskusja
weryfikacja - Kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych :
metody dydaktyczne – dyskusja
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Z Lew – Starowicz "Seksuologia Sądowa". Warszawa 2000
M Beisert "Kazirodztwo. Rodzice w roli sprawców". Wyd. nauk. Scholar. Warszawa 2008.
K. Pospiszyl "Przestępstwa seksualne". PWN. Warszwa 2006
C. Madanes "Przemoc w rodzinie. Psychoterapia sprawców i ofiar." GWP. Gdańsk 2003
Literatura dodatkowa:
Ackerman, M.J. Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005r
Hołyst, B. Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Lexisnexis. 2006r
Hołyst, B. Wiktymologia. Warszawa: Lexisnexis. 2000r
Memon, A.; Vrij, A.; Bull, R. Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP. 2003r
Sajkowska, M. (red). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Teoria badania praktyka. Warszawa: Fundacja „Dzieci Niczyje”. 2004r
Badura-Madej, W.; Dobrzyńska-Mesterhazy, A. Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2000r
James, R.K. (2009). Strategie interwencji kryzysowej. Parpamedia
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura obowiązkowa: Z Lew – Starowicz "Seksuologia Sądowa". Warszawa 2000 Literatura dodatkowa: Ackerman, M.J. Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005r Hołyst, B. Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Lexisnexis. 2006r Hołyst, B. Wiktymologia. Warszawa: Lexisnexis. 2000r Memon, A.; Vrij, A.; Bull, R. Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP. 2003r Sajkowska, M. (red). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Teoria badania praktyka. Warszawa: Fundacja „Dzieci Niczyje”. 2004r Badura-Madej, W.; Dobrzyńska-Mesterhazy, A. Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2000r |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: Z Lew – Starowicz "Seksuologia Sądowa". Warszawa 2000 Literatura dodatkowa: Ackerman, M.J. Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005r Hołyst, B. Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Lexisnexis. 2006r Hołyst, B. Wiktymologia. Warszawa: Lexisnexis. 2000r Memon, A.; Vrij, A.; Bull, R. Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP. 2003r Sajkowska, M. (red). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Teoria badania praktyka. Warszawa: Fundacja „Dzieci Niczyje”. 2004r Badura-Madej, W.; Dobrzyńska-Mesterhazy, A. Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2000r |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura obowiązkowa: Z Lew – Starowicz "Seksuologia Sądowa". Warszawa 2000 Literatura dodatkowa: Ackerman, M.J. Podstawy psychologii sądowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005r Hołyst, B. Psychologia kryminalistyczna. Warszawa: Lexisnexis. 2006r Hołyst, B. Wiktymologia. Warszawa: Lexisnexis. 2000r Memon, A.; Vrij, A.; Bull, R. Prawo i psychologia. Gdańsk: GWP. 2003r Sajkowska, M. (red). Wykorzystywanie seksualne dzieci. Teoria badania praktyka. Warszawa: Fundacja „Dzieci Niczyje”. 2004r Badura-Madej, W.; Dobrzyńska-Mesterhazy, A. Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 2000r |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
W cyklu 2022/23_Z:
E-learning: zajęcia synchroniczne, prowadzone zdalnie w aplikacji Microsoft Teams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: