Pedagogika społeczna WSR-NR-1-PS
Pedagogika społeczna opisuje środowiskowe uwarunkowania wychowania, wskazując jednocześnie na możliwości kształtowania środowiska sprzyjającego procesowi wychowawczemu. Celem przedmiotu jest wprowadzenie do tej subdyscypliny pedagogicznej, zarówno w obszarze teorii, jak również praktyki, ze szczególnym uwzględnieniem rodziny jako środowiska wychowawczego.
Treści programowe
1. Wprowadzenie do tematyki zajęć, społeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny i wychowania
2. Pedagogika społeczna jako subdyscyplina pedagogiczne, jej tradycje, przedmiot i zadania
3. Podstawowe pojęcia pedagogiki społecznej
4. Rodzina jako podstawowe środowisko wychowawcze
5. Środowisko wychowawcze szkoły
6. Współpraca między szkołą a rodziną oraz innymi instytucjami z otoczenia szkoły
7. Środowisko lokalne jako przedmiot zainteresowania pedagogiki społecznej
8. Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze
9. Znaczenie mediów społecznościowych i nowych technologii dla procesu socjalizacji i wychowania
10. Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, edukacja medialna a pedagogika społeczna
11. Rodzina zagrożona marginalizacją i wykluczeniem społecznym
12. Wprowadzenie do animacji społeczno-kulturalnej, rola i zadania animatora
13. Specyfika działania społecznego – wymiar profilaktyczny i kompensacyjny w pracy pedagoga społecznego
14. Etyczne aspekty pracy pedagoga społecznego
15. Podsumowanie, implikacje praktyczne dla pracy familiologa
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
NRL_W01 – student zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła
NRL_W04 – student ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, a w szczególności zna uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne
NRL_W12 – student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: prezentacja multimedialna, analiza tekstów z dyskusją, dyskusja, praca warsztatowa, E-learning
Warunki zaliczenia: na ocenę końcową składa się obecność na zajęciach, aktywność, przygotowanie do zajęć, terminowe wykonywanie zadań E-learningowych (50%) oraz ocena z prezentacji (50% oceny końcowej).
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
1. Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1993.
2. Pedagogika społeczna. Dokonania – aktualność – perspektywy, red. S. Kawula, Toruń 2002.
3. Pilch T., Lalak D., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Ciągłość i zmiana w teorii pedagogiki społecznej: wybrane zagadnienia, red. J. Piekarski , D. Urbaniak-Zając, Łódź 2011.
2. Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, red. J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając, Łódź 2010.
3. Kawula S., Pomocniczość i wsparcie – kategorie polityki społecznej, Olsztyn 2002.
4. Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 1-2, red. E. Marynowicz-Hetka, Warszawa 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: