Ochrona własności intelektualnej WSR-NR-1-OWI
Zakres tematów:
1. Prawo własności intelektualnej - informacje wprowadzające, źródła prawa
2. Prawo autorskie - źródła prawa, utwór - przesłanki uznania, twórca
3. Prawa majątkowe i osobiste
4. Dozwolony użytek prywatny i publiczny
5. Prawo cytatu, plagiat
6. Prawa pokrewne - pojęcie, katalog i charakter praw pokrewnych
7. Prawo własności przemysłowej
8. Odpowiedzialność prawna za naruszenia praw własności intelektualnej
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
Ek-1 - student charakteryzuje podstawową wiedzę dotyczącą prawa ochrony własności intelektualnej oraz wskazuje podstawowe akty prawne regulujące problematykę własności intelektualnej
Ek- 2 - zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej
Umiejętności:
Ek - 3 - posiada umiejętność przygotowania i przedstawienia projektów swojej
działalności twórczej z poszanowaniem praw wynikających z ochrony własności intelektualnej
Ek - 4 - potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi z zakresie korzystania z dorobku intelektualnego osób trzecich
Kompetencje społecznej:
Ek - 5 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Ek - 6 - posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny podczas wykonywania pracy. Jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i szacunku dla osiągnięć i rezultatów pracy innych osób.
ECTS:
Liczba ECTS: 2
udział w zajęciach: 15 godz.
przygotowanie do kolokwium pisemnego: 25 godz.
lektura literatury przedmiotu: 20 godz.
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
[1 ECTS = 30/25 godz.]
Kryteria oceniania
Metody:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział
Efekty umiejętności (EK 3-4):
metody dydaktyczne – praca z tekstem, praca grupowa
weryfikacja - kolokwium pisemne, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych (EK 5-6):
metody dydaktyczne – dyskusja, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas ćwiczeń, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność;
2. zaliczenie pisemne treści programowych - kolokwium pisemne w formie testu
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
Kryteria oceniania:
Ocena 2 (ndst)
– Wiedza (EK 1-2): student nie potrafi scharakteryzować podstawowej wiedzy dotyczącej ochrony własności intelektualnej, zarówno w odniesieniu do prawa autorskiego i praw pokrewnych, jak również w odniesieniu do prawa własności przemysłowej; student nie posiada podstawowej wiedzy na temat prawa plagiatu, ani nie posiada wiedzy na temat prawa cytatu, jak również nie potrafi wskazać żadnego aktu prawnego regulującego problematykę ochrony własności intelektualnej
- Umiejętności (EK 3-4): student nie potrafi wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu ochrony własności intelektualnej w celu przygotowania i przedstawienia projektów swojej działalności twórczej z poszanowaniem praw wynikających z ochrony własności intelektualnej, nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi z zakresie korzystania z dorobku intelektualnego osób trzecich
- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student nie posiada świadomości poziomu swojej wiedzy i umiejętności, nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście ochrony własności intelektualnej, student nie posiada przekonania o konieczności postępowania w sposób etyczny podczas wykonywania pracy, nie jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i szacunku dla osiągnięć i rezultatów pracy innych osób.
Ocena 3 (dst)
– Wiedza (EK 1-2): student w ograniczonym stopniu potrafi scharakteryzować podstawową wiedzę dotyczącą ochrony własności intelektualnej, zarówno w odniesieniu do prawa autorskiego i praw pokrewnych, jak również w odniesieniu do prawa własności przemysłowej; student w ograniczonym stopniu posiada wiedzę na temat prawa plagiatu, prawa cytatu; nie w pełni posiadł wiedzę z obszarzu źródeł prawa regulującego problematykę ochrony własności intelektualnej
- Umiejętności (EK 3-4): student w ograniczonym stopniu potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu ochrony własności intelektualnej w celu przygotowania i przedstawienia projektów swojej działalności twórczej z poszanowaniem praw wynikających z ochrony własności intelektualnej, częściowo potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi z zakresie korzystania z dorobku intelektualnego osób trzecich
- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student w niepełnym zakresie posiada świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ograniczonym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście ochrony własności intelektualnej, student w ograniczonym stopniu posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny podczas wykonywania pracy, w ograniczonym stopniu jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i szacunku dla osiągnięć i rezultatów pracy innych osób.
Ocena 4 (db)
– Wiedza (EK 1-2): student poprawnie potrafi scharakteryzować podstawową wiedzę dotyczącą ochrony własności intelektualnej, zarówno w odniesieniu do prawa autorskiego i praw pokrewnych, jak również w odniesieniu do prawa własności przemysłowej; student potrafi wskazać i przedstawić wiedzę na temat prawa plagiatu, prawa cytatu, jak również potrafi przedstawić wiedzę z obszaru źródeł prawa regulującego problematykę ochrony własności intelektualnej
- Umiejętności (EK 3-4): student poprawnie potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu ochrony własności intelektualnej w celu przygotowania i przedstawienia projektów swojej działalności twórczej z poszanowaniem praw wynikających z ochrony własności intelektualnej, poprawnie posługuje się ogólnymi zasadami i normami etycznymi z zakresie korzystania z dorobku intelektualnego osób trzecich
- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student posiada ogólną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w ogólnym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście ochrony własności intelektualnej, student w ogólnym zakresie posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny podczas wykonywania pracy, a także w stopniu ogólnym jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i szacunku dla osiągnięć i rezultatów pracy innych osób.
Ocena 5 (bdb)
– Wiedza (EK 1-2): student dokładnie potrafi scharakteryzować podstawową wiedzę dotyczącą ochrony własności intelektualnej, zarówno w odniesieniu do prawa autorskiego i praw pokrewnych, jak również w odniesieniu do prawa własności przemysłowej; student potrafi wskazać i szczegółowo przedstawić wiedzę na temat prawa plagiatu, prawa cytatu, jak również potrafi precyzyjnie przedstawić wiedzę z obszaru źródeł prawa regulującego problematykę ochrony własności intelektualnej
- Umiejętności (EK 3-4): student w sposób całkowicie poprawny potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu ochrony własności intelektualnej w celu przygotowania i przedstawienia projektów swojej działalności twórczej z poszanowaniem praw wynikających z ochrony własności intelektualnej, bardzo dobrze posługuje się ogólnymi zasadami i normami etycznymi z zakresie korzystania z dorobku intelektualnego osób trzecich
- Kompetencje społeczne (EK 5-6): student posiada pełną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, w pełnym stopniu rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, zwłaszcza w kontekście ochrony własności intelektualnej, student posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny podczas wykonywania pracy, a także jest całkowicie świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych i szacunku dla osiągnięć i rezultatów pracy innych osób.
Literatura
J. Sieńczyło-Chlabicz (red.), Prawo własności intelektualnej, Wyd. Wolters- Kluwer, Warszawa
E. Nowińska, U. Promińska, M. du Vall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2011, wyd. 5
M. du Vall, Prawo patentowe, Warszawa 2008
D. Flisak (red.), Prawo autorskie i prawa pokrewne- komentarz, Wyd. Wolters- Kluwer, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: