Małżeństwo i rodzina w Biblii WSR-NR-1-MRB
Treści merytoryczne:
1. Godność i powołanie człowieka według Biblii
2. Typy rodzin i małżeństw w Piśmie Świętym
3. Narzeczeństwo w Biblii i zawieranie małżeństwa
4. Dzieci i ich wychowanie
5. Starość
6. Śmierć i zwyczaje pogrzebowe
7. Posiłki, wspólnota stołu i uczty
8. Ubiór
9. Dorosłość
10. Pozycja kobiety: żony, matki, wdowy
11. Podróże
12. Rodzina w Prawie żydowskim
13. Małżeństwo i rodzina w Nowym Testamencie
14. Zadania i obowiązki rodziny w Ewangelii
15. Teologia małżeństwa i rodziny
W cyklu 2021/22_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2022/23_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2023/24_Z:
Treści merytoryczne: |
W cyklu 2024/25_Z:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2024/25_Z: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_Z: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: udział w wykładzie: 30 godzin
lektura i analiza literatury przedmiotu: 15 godzin
przygotowanie do zajęć: 15 godzin
przygotowanie do egzaminu ustnego: 15 godzin
75 godz. = 3 ECTS | W cyklu 2024/25_Z: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 30 godzin
lektura i analiza literatury przedmiotu: 15 godzin
przygotowanie do zajęć: 15 godzin
przygotowanie do egzaminu ustnego: 15 godzin
75 godz. = 3 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EW 1 - student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny.
EW 2 - student zna zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny oraz jej odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego.
EW 3 - student ma podstawowa wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny.
Umiejętności:
EU 1 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczna z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżenskich i rodzinnych.
EU 2 - student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT).
EU 3 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii.
EU 4 - student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżenskich i rodzinnych.
Kompetencje:
EK 1 - student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym.
EK 2 - student ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
EK 3 - student rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami.
PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 30 godzin
lektura i analiza literatury przedmiotu: 15 godzin
przygotowanie do zajęć: 15 godzin
przygotowanie do egzaminu ustnego: 15 godzin
75 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza [EW 1, 2, 3]:
bardzo dobry (5): student zna bardzo dobrze terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny oraz jej odniesienie do życia małżeńskiego i rodzinnego; ma pogłębioną wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny.
dobry (4): student zna dobrze terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada wiedzę szczegółową o teologii małżeństwa i rodziny; ma dobrą wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny.
dostateczny (3): student zna elementarną terminologię używaną w biblistyce ze szczególnym odniesieniem do małżeństwa i rodziny; zna podstawy teoretyczne teologii ogólnej oraz posiada podstawową wiedzę o teologii małżeństwa i rodziny; ma podstawową wiedzę na temat stosowania i działania sakramentów w stosunku do małżeństwa i rodziny.
Umiejętności [EU 1, 2, 3, 4]:
bardzo dobry (5): student potrafi na poziomie zaawansowanym wykorzystać wiedzę teoretyczn z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT); umie w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem różnych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii; potrafi biegle posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
dobry (4): student potrafi na poziomie dobrym wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT); umie w sposób spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii, z wykorzystaniem głównych ujęć i współczesnych koncepcji teologicznych w zakresie sakramentologii; potrafi dobrze posługiwać się systemami normatywnymi, przepisami i regułami Kościoła dotyczącymi życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
dostateczny (3): student potrafi na poziomie podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu sakramentologii ogólnej i szczegółowej w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych; potrafi z pomocą nauczyciela zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie sakramentologii, korzystając z podstawowych źródeł; potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące sakramentologii; potrafi wskazać podstawowe systemy normatywne, przepisy i reguły Kościoła dotyczące życia sakramentalnego w celu rozwiązywania konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
Kompetencje społeczne [EK 1, 2, 3]:
bardzo dobry (5): student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym i odznacza się wysokim profesjonalizmem; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi w sposób profesjonalny i uporządkowany wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami.
dobry (4): student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania swoich umiejętności językowych oraz potrafi na poziomie dobrym wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami.
dostateczny (3): student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego), w zakresie związanym z życiem sakramentalnym; ma świadomość odpowiedzialności za pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej i kościelnej w zakresie praktyki sakramentalnej, która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy; potrafi na poziomie podstawowym wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła prawne, teologiczne i kulturowe związane z sakramentami.
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu
Weryfikacja: egzamin, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach
Efekty umiejętności:
Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny
Weryfikacja - egzamin pisemny, obserwacja aktywności studentów
Efekty kompetencji społecznych:
Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja
Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Vaux, R. de, Instytucje Starego i Nowego Testamentu, T. I i II, Poznań 2004, s. 29-71.
2. Filipiak, M., Problematyka społeczna w Biblii, Warszwa 1985, s. 102-193.
3. Najda, A. J., Życie w rozumieniu biblijnym, w: A. Skreczko – J. Zabielski (red.), Życie człowieka jako zobowiązujący dar, Rozprawy Międzywydziałowej Katedry Teologii Katolickiej Uniwersytetu w Białymstoku 7, Białystok 2011, s. 96-109.
4. Najda, A. J., Ciało w rozumieniu biblijnym, w: A. J. Najda (red.), Stworzeni do miłości. Wokół Jana Pawła II teologii ciała, Warszawa 2011, s. 11-22.
5. Witaszek, G. (Red.), Biblia o rodzinie, Lublin 1997.
6. Jelonek, T., Małżeństwo i rodzina w Piśmie świętym, Kraków 2007.
7. Bartnicki, R., Będą dwoje jednym ciałem. Małżeństwo w świetle Nowego Testamentu, Warszawa 2007.
8. Najda, A. J., Nauka o narzeczeństwie w Starym i Nowym Testamencie, w: Z. Struzik, Przewodnik dla narzeczonych i małżeństw. Narzeczeństwo jako przygotowanie do małżeństwa i rodziny w nauczaniu Jana Pawła II, Warszawa 2010, s. 189-204.
9. Najda, A. J., Małżonkowie w służbie ewangelizacji w pierwotnym Kościele, w: Studia nad Rodziną 37(2015), s. 27-47.
10. Sarmiento, A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002, s. 63-88.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Vaux, R. de, Instytucje Starego i Nowego Testamentu, T. I i II, Poznań 2004, s. 29-71. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Vaux, R. de, Instytucje Starego i Nowego Testamentu, T. I i II, Poznań 2004, s. 29-71. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Vaux, R. de, Instytucje Starego i Nowego Testamentu, T. I i II, Poznań 2004, s. 29-71. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
W cyklu 2022/23_Z:
brak |
W cyklu 2023/24_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: