Metodologia badań psychologicznych WSR-NR-1-MBPx
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodologią badań psychologicznych, z uwzględnieniem ich w badaniach społecznych. Ponadto celem badań jest wykształcenie u studentów umiejętności posługiwania się wybranymi metodami psychologicznymi w badaniach. Szczególna uwaga w ramach zajęć zwracana będzie na kształtowanie u studentów umiejętności posługiwania się metodą genogramu.
Tematyka zajęć:
1. Wprowadzenie do metodologii badań, powtórzenie podstawowych zagadnień. Omówienie zasad i warunków prowadzenia badań psychologicznych.
2. Podstawowe metody badań - obserwacja i wywiad w psychologii.
3. Genogram.
4. Metody kwestionariuszowe.
5. Metody projekcyjne na podstawie testu projekcyjnego rysunkowego - Rysunek Rodziny
6. Studium przypadku – praca z artykułami naukowymi.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Metody weryfikacji efektów kształcenia:
1. Kolokwium pisemne obowiązuje materiał przedstawiony na zajęciach i znajomość literatury.
2. Ocenianie ciągłe (aktywności w trakcie zajęć).
Wiedza:
- na ocenę 5 (bdb): w bardzo dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych, bardzo dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości, sprawnie i poprawnie posługuje się symbolami niezbędnymi do stworzenia genogramu rodziny z zaznaczeniem relacji.
- na ocenę 4 (db): w dobrym stopniu opanował wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych, dobrze rozumie, opisuje i wyjaśnia poznane prawidłowości, poprawnie posługuje się symbolami niezbędnymi do stworzenia genogramu rodziny.
- na ocenę 3 (dst): w wystarczającym stopniu (w ponad 50%) opanował wiedzę z zakresu metodologii badań psychologicznych, rozumie, opisuje i wyjaśnia niektóre poznane prawidłowości, posługuje się symbolami niezbędnymi do stworzenia genogramu rodziny.
- na ocenę 2 (ndst): nie opanował w wystarczającym stopniu wiedzy z metodologii badań psychologicznych.
Umiejętności:
- na ocenę 5 (bdb): w stopniu dobrym ma elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie badań psychologicznych, potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki podstawowej analizy genogramu rodziny, posiada podstawowe umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny na podstawie genogramu i historii rodziny.
- na ocenę 4 (db): posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie badań psychologicznych, potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki podstawowej analizy genogramu rodziny w stopniu wystarczającym (dostatecznym), dobrze analizuje struktury rodziny na podstawie genogramu i historii rodziny.
- na ocenę 3 (dst): radzi sobie z zastosowaniem symboli niezbędnych do tworzenia genogramu na podstawie historii rodziny, w stopniu wystarczającym (dostatecznym) ma elementarne umiejętności pozwalające na analizowanie badań psychologicznych, potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki podstawowej analizy genogramu rodziny.
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi zastosować właściwych symboli niezbędnych do tworzenia genogramu na podstawie historii rodziny, nietrafnie analizuje badania psychologiczne, nietrafnie formułuje wnioski, nie potrafi samodzielnie opracować wyników podstawowej analizy genogramu rodziny.
Wiedza:
NRL_W04 - zna i rozumie w stopniu zaawansowanym logikę postępowania badawczego w
pedagogice i innych naukach społecznych, których przedmiotem badań jest życie rodzinne; zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zasady określania celów badań, formułowania problemów badawczych, metody ilościowe i jakościowe, techniki i narzędzia badawcze, zasady prezentowania i krytycznej analizy wyników badań
Umiejętności:
NRL_U02 - potrafi w stopniu zaawansowanym konceptualizować stan oraz problemy życia rodzinnego wykorzystując właściwą terminologię oraz poznane teorie z zakresu nauk o rodzinie
Kompetencje:
NRL_K02 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy,
poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiązywania problemów rodzinnych
NRL_K06 - jest w stopniu zaawansowanym gotów do przestrzegania zasad etyki w projektowaniu i realizacji procedur badawczych oraz wymagania tego od innych w ramach utrzymywania jakości prowadzonej działalności badawczej oraz kultury współpracy
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
ocena z kolokwium treści zajęć (w tym ze znajomości symboli z genogramu)
ocena za prace semestralną (genogram i historia własnej rodziny)
Lista obecności sprawdzana będzie na każdych zajęciach.
Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwione nieobecności.
Każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Warszawa: 2004.
M. Braun-Gałkowska, Test Rysunku Rodziny. Lublin 1985, Wyd. KUL.
J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, Warszawa 1996, PWN.
A. Frydrychowicz, Test stosunków rodzinnych E. Bene, J. Anthony badania walidacyjne na populacji polskiej. Centralny Ośrodek Metodyczny Poradnictwa Wychowawczo - Zawodowego MEN.
Bene E., Anthony J., Warszawa 1993.
I. Kołbik, Wywiad rodzinny z użyciem genogramu, w: Bogdan de Barbaro, Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Kraków 1994, s. 97-109.
M. McGoldeick, R. Gerson, S. Shellenberger (2008). Genogramy - rozpoznawanie i interwencja. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
Siek, S. Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 1993, ATK.
Siek, S., Grochowska, A. Wybrane metody badania osobowości, Warszawa 2001, UKSW.
Yin, R.K. (2015). Studium przypadku w badaniach naukowych: projektowanie i metody (tł. J. Gilewicz). Wydawnictwo UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: