Moralność życia rodzinnego i seksualnego WSR-NR-1-MŻR
1. Sylabus i omówienie karty przedmiotu.
2. Rodzina w zmieniającym się świecie.
3. Odpowiedzialne macierzyństwo.
4. Odpowiedzialne ojcostwo.
5. Model etyki seksualnej na gruncie cywilizacji łacińskiej (cnota czystości, normy moralne, wykroczenia).
6. Płeć, płciowość i płodność.
7. Rozwój seksualny człowieka.
8. Zdrowie prokreacyjne: przygotowanie do prokreacji.
9. Ryzykowne zachowania seksualne, uzależnienie od zachowań seksualnych.
10. Globalna kontrola urodzeń (Global birth-control) – antykoncepcja, aborcja, metody rozrodu wspomaganego.
11. Eugenika.
12. Surogacja.
13. Rewolucja obyczajowa 1968 r.
14. Relacje pozamałżeńskie. Związki tzw. nieregularne.
15. Problem pedofilii.
Zajęcia są wzmacniane częściowo w formie kontaktu asynchronicznego na platformie Moodle. http://e.uksw.edu.pl/
|
W cyklu 2023/24_Z:
1. Człowiek w kulturze postmodernizmu. |
W cyklu 2024/25_Z:
1. Człowiek w kulturze postmodernizmu. |
W cyklu 2025/26_Z:
1. Sylabus i omówienie karty przedmiotu. |
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2023/24_Z: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_Z: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_Z: nie dotyczy | W cyklu 2022/23_Z: nie dotyczy | W cyklu 2024/25_Z: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2025/26_Z: nie dotyczy |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 30 godzin
przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat: 20 godzin
przygotowanie do egzaminu: 25 godzin
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS | W cyklu 2024/25_Z: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 30 godzin
przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat: 20 godzin
przygotowanie do egzaminu: 25 godzin
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS | W cyklu 2025/26_Z: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 30 godzin
przygotowanie do zajęć, przeczytanie literatury: 20 godzin
przygotowanie do egzaminu: 25 godzin
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
STUDENT:
NRL_W03, ma podstawową wiedzę z zakresu filozofii, teologii katolickiej, katolickiej nauki społecznej i prawa kanonicznego; na bazie w/w zakresów rozumie interakcje pomiędzy rozumem a wiarą;
NRL_W05, zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, teologiczne i społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności na rzecz małżeństwa i rodziny;
NRL_W09, ma wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym w odniesieniu do życia małżeńsko-rodzinnego i społecznego;
NRL_U01, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
NRL_U03, potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk o rodzinie w celu rozpoznawania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych, opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań;
NRL_K01, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego (intelektualnego i religijno-duchowego);
NRL_K02 posiada przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z pracą swoją i innych, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki; jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych.
PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 30 godzin
przygotowanie do zajęć, przeczytanie literatury: 20 godzin
przygotowanie do egzaminu: 25 godzin
Razem: 75 godzin / 25 = 3 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Wszystkie nieobecności muszą zostać usprawiedliwione na podstawie zwolnienia lekarskiego lub wyjaśnień dot. sytuacji losowych.
Stosowane metody dydaktyczne:
Efekty wiedzy (EK 1-2):
1. Wykład informacyjny i problemowy, ukazujący złożoność zagadnień życia rodzinnego i seksualnego człowieka.
2. Wykład konwersatoryjny, pobudzanie studentów do refleksji i krytycznej analizy opisywanych rzeczywistości.
Weryfikacja: egzamin końcowy, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu.
Efekty umiejętności (EK 3-5):
3. Studium przypadku - analiza niektórych kazusów.
4. Prezentacje do wybranych tematów.
Weryfikacja: egzamin końcowy, obserwacja aktywności studentów w czasie wykładu.
Efekty kompetencji społecznych (EK 6-8):
6. Dyskusja w grupie.
Weryfikacja: obserwacja pracy studentów w czasie zajęć, bieżąca informacja zwrotna.
Sposób weryfikacji efektów kształcenia:
1. Egzamin w formie ustnej (2 zagadnienia do omówienia). Zaliczenie przedmiotu: min. 60% punktów. Do egzaminu końcowego dopuszczeni są jedynie studenci, którzy spełnią łącznie następujące warunki: (1) uczęszczali na zajęcia; (2) ich nazwiska znajdują się na liście egzaminacyjnej, sporządzonej przez Dziekanat Wydziału Studiów nad Rodziną UKSW w Warszawie.
Punktacja:
60-70% - dst
71-75% - dst+
76-85% - db
86-94%- db+
95-100% - bdb
Kryteria oceniania
Wiedza (EK 1-2)
Ocena niedostateczna (2): nieobecność na wykładach, brak wiedzy z podstawowych zagadnień moralności życia rodzinnego i seksualnego.
Ocena dostateczna (3): student w stopniu elementarnym opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące moralności życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi bardzo fundamentalnie uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, w ograniczonym stopniu tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka, objaśnia podstawowe znaczenie różnych teorii gender oraz poddaje je krytycznej analizie.
Ocena dobra (4): student poprawnie opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące moralności życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi zasadniczo uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, w stopniu dobrym tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka, objaśnia znaczenie różnych teorii gender oraz poddaje je krytycznej analizie.
Ocena bardzo dobra (5): student doskonale opisuje i wyjaśnia podstawowe zagadnienia dotyczące moralności życia małżeńskiego i rodzinnego; student potrafi biegle uzasadnić, na czym polega małżeństwo jako związek mężczyzny i kobiety, wylicza i klasyfikuje nieuporządkowania moralne w tej dziedzinie, w stopniu bardzo dobrym tłumaczy, na czym polega dobro i zło w sferze życia seksualnego człowieka, objaśnia znaczenie różnych teorii gender oraz poddaje je krytycznej analizie.
Umiejętności (EK 3-5):
Ocena niedostateczna (2): student niepoprawnie analizuje źródła oceny moralnej seksualności człowieka, nie umie uporządkować wykroczeń moralnych; student nie ma podstawowej wiedzy na temat rewolucji seksualnej i współczesnych nurtów myślowych dotyczących rozumienia małżeństwa i rodziny; student nie zna podstawowych dokumentów Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej.
Ocena dostateczna (3): student poprawnie analizuje podstawowe źródła oceny moralnej seksualności człowieka, porządkuje i klasyfikuje wykroczenia moralne; w stopniu podstawowym weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej, poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny; student poprawnie posługuje się podstawowymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej; student był obecny na zajęciach, wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu moralności życia rodzinnego i seksualnego.
Ocena dobra (4): student dobrze analizuje podstawowe źródła oceny moralnej seksualności człowieka, porządkuje i klasyfikuje wykroczenia moralne; w stopniu dobrym weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej, poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny; student biegle posługuje się podstawowymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej; był obecny na zajęciach, wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu moralności życia rodzinnego i seksualnego.
Ocena bardzo dobra (5): student biegle analizuje podstawowe źródła oceny moralnej seksualności człowieka, porządkuje i klasyfikuje wykroczenia moralne; w stopniu zaawansowanym weryfikuje przyczyny i skutki rewolucji seksualnej, poddaje krytyce współczesne nurty myślowe dotyczące rozumienia małżeństwa i rodziny; student sprawnie posługuje się podstawowymi dokumentami Kościoła katolickiego w zakresie moralności rodzinnej i seksualnej; był obecny na zajęciach, wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu moralności życia rodzinnego i seksualnego.
Kompetencje społeczne (EK 6-8):
Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student nie umie pracować w zespole dyskusyjnym, nie dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, nie jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student nie potrafi w sposób twórczy i pomysłowy konstruować argumentacji na temat moralności katolickiej, nie ma świadomości istnienia obiektywnej prawdy, której także nie potrafi udowodnić.
Ocena dostateczna (3): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student w stopniu podstawowym pracuje w zespole dyskusyjnym, dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student w sposób podstawowy konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić.
Ocena dobra (4): student potrafi dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student w stopniu dobrym pracuje w zespole dyskusyjnym, dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student w sposób otwarty konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić.
Ocena bardzo dobra (5): student potrafi biegle dyskutować na tematy dotyczące moralności rodzinnej i seksualnej; student w stopniu zaawansowanym pracuje w zespole dyskusyjnym, dąży do poszukiwania prawdy na temat małżeństwa i rodziny, jest otwarty na słuchanie i dostrzeganie różnych punktów widzenia; student w sposób zaawansowany konstruuje argumentację na temat moralności katolickiej, ma świadomość istnienia obiektywnej prawdy, którą potrafi udowodnić.
Literatura
Literatura podstawowa:
Pius XI Papież, Encyklika Casti Connubii, 1930
Eijk W.J., Więź miłości. Katolicka moralność małżeńska i etyka seksualna, przeł. I. Ostrowska, Kraków 2023.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska "Familiaris consortio" (22 listopada 1981 r.), wyd. pol. Częstochowa 1982.
K. Meissner, Człowiek - istota płciowa. O psychologii współżycia małżeńskiego, Poznań 2004
K. Meissner, Płciowość i czystość. Z problematyki życia seksualnego, Poznań 2004
Stępkowska JK, Spojrzenie na współczesną bioetykę, Alma Mater 1(82), 2012, ISSN 1230-0497.
Ślipko T., Przedmałżeńska etyka seksualna, Kraków 2012.
Stępkowska J., Żurada E., 2020. Okresowa abstynencja seksualna mężczyzn żyjących w stałych związkach - wybrane aspekty, Kwartalnik Naukowy Fides Et Ratio Życie i Płodność. Ujęcie interdyscyplinarne. 3(43)2020, 152-164. ISSN 2082-7067
Literatura dodatkowa:
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986
K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986
J. Reisman, E. Eichel, Kinsey- seks i oszustwo, Warszawa 2002
M. A. Peeters, Globalizacja zachodniej rewolucji kulturowej, Warszawa 2010
G. Kuby, Globalna rewolucja seksualna, Kraków 2013
M. A. Peeters, Gender - światowa norma polityczna i kulturowa, Warszawa 2013
G. Kuby, Rewolucja genderowa. Nowa ideologia seksualności, Kraków 2009
P.Correa de Oliveira, Rewolucja i Kontrrewolucja, Kraków 2007
B. Wiker, Dziesięć książek, które zepsuły świat. Ponadto pięć innych, które temu dopomogły, Warszawa 2012
G.K. Chesterton, Eugenika i inne zło, Sandomierz 2011
M. Jones, Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, Wrocław 2013
M. von Gersdorff, Rewolucja seksualna zagraża dzieciom, Kraków 2008
H. Delassus, Duch rodzinny w domu, społeczeństwie i państwie, Kraków 2005
Speroff L., Darney P.D., Antykoncepcja. Wyd. Med Prakt. Kraków 2013
|
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: