Formacja chrześcijańskich rodziców WSR-NR-1-FCR
Treści programowe:
1.Informacja w procesie pedagogizacji rodziców.
2.Znajomość: psychologii dziecka, zainteresowań, potrzeb, temperamentu, historii życia; właściwości dziecka odziedziczone, właściwości wrodzone dziecka.
3.Psychologia rodziców; jedność, spójność i trwałość struktury rodzinnej.
4.Znajomość: cech osobowościowych rodziców, warunków bytowych rodziny, nawyków kulturowych.
5.Świadomość wychowawcza rodziców; odniesienia rodziców do dziecka; wychowanie w grupie rodzinnej.
6.Propedeutyka wychowania; świadomy proces; wzory i modele; metody i środki; zasady.
7.Technika informacji (przedmiot informacji; gdzie, kiedy i jak informować? podmiot informacji).
8.Wychowanie osobowości rodziców (czynniki wychowawcze).
9.Metody wychowania osobowego rodziców.
10.Poradnie dla rodziców (cel poradni; organizacja i struktura poradni).
11.Działalność i funkcjonowanie poradni.
E-Learning
W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2020/21_L: PO/H1 - obszar nauk humanistycznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
-zna elementarną terminologię używaną w Pedagogizacji rodziny
- ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym, moralnym i religijnym
= ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi rodzinnych, społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach
Umiejętności
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu Pedagogizacji rodziny w celu analizowania i interpretowania problemów małżeńskich i rodzinnych, wychowawczych i opiekuńczych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
- potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu Pedagogizacji rodziny
Kompetencje
- ma przekonanie o konieczności postępowania w sposób etyczny i profesjonalny
- ma świadomość odpowiedzialności za promocję i pomoc rodzinie jako podstawowej komórce społecznej która przyczynia się do zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
Opis ECTS: 3
Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu: 25 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia pisemnego i konsultacje: 25 godz.
Liczba godzin: 80 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody realizacji i weryfikacji:
Efekty wiedzy (EK 1-2): metoda dydaktyczna – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu weryfikacja: kolokwium pisemne, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny w nich udział Efekty umiejętności (EK 3-4): metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny, case study, praca z tekstem weryfikacja - kolokwium pisemne - obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych (EK 5): metody dydaktyczne – dyskusja, case study, analiza tekstów
weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna
Kryteria oceniania:
Do zaliczenia zajęć wymagane jest:
1. obecność i aktywny udział w zajęciach - dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności (10 pkt); 2. praca semestralna - esej (25 pkt);
3. zaliczenie pisemne treści programowych - test w Moodle (65 pkt).
Zaliczenie przedmiotu na ocenę.
100-95 pkt – ocena 5,0
94-84 pkt – ocena 4,5
83-73 pkt – ocena 4,0
72-62 pkt – ocena 3,5
61-52 pkt - ocena 3,0 51 pkt i poniżej – ocena 2,0
Literatura
Cudak H., Rola ośrodków nieszkolonych w kształtowaniu kultury pedagogicznej rodziców, Kielce 1997, s. 103-137
Dziekoński S., Chrześcijańskie wychowanie dziecka podstawową funkcją rodziny, „Studia nad Rodziną” 2000, nr 1, s. 77-90.
Owsik M., Dzieci i ich rodzinne środowisko wychowawcze, w: B. Kwiatkowski, C. Sikorski (red.), Ku małżeństwu i rodzinie. Materiały pomocnicze do katechizacji przedmałżeńskiej, Płock 2004, s. 37-44.
Parysiewicz B., Wychowanie rodzinne do roli matki, w: M. Chymuk, D. Topa (red.), Edukacja prorodzinna, Kraków 2000, s. 205-212.
Poręba P., Pedagogizacja rodziców, „Studia Warmińskie” 1969, nr 6, s. 423-487.
Rak Z., Odpowiedzialność rodziny za przygotowanie do życia w rodzinie, „Homo Dei” 54(1985), nr 197, s. 194-199.
Skreczko A., Formacja sumienia w rodzinie, StTBł 30(2012), s. 93-109
Skreczko A., Pedagogizacja rodziców w zakresie wychowania prorodzinnego dziecka, „Studia nad Rodziną” 5(2001) nr 1, s. 175-182.
Skreczko A., Pedagogizacja rodziców w zakresie wychowania prorodzinnego dziecka, „Studia nad Rodziną” 5(2001) nr 1, s. 175-182.
Skreczko A., Rodzina szkołą „bogatszego człowieczeństwa”, WKAB 10(2001) nr 2, s. 171- 177.
Skreczko A., Rodzinne wychowanie nastolatka, „Studia nad Rodziną” 32(2013), s. 39-54.
Skreczko A., Świadectwo wiary w rodzinie, w: W. Guzewicz, M. Radziłowicz, S. Strękowski (red.), Świadectwo wiary w rodzinie, Ełk 2013, s. 265-276.
Skreczko A., Znaczenie świadectwa wiary rodziców w wychowaniu religijnym ich dzieci, „Studia Pastoralne” 2013, nr 9, s. 33–48.
Sławiński H., Problemy wychowania prorodzinnego w rodzinie katolickiej na przełomie tysiącleci. „Studia Włocławskie” 2000, nr 3, s. 274-288.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: