Etyka zawodowa doradcy i asystenta rodzinnego WSR-NR-1-ETZ
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=29524 (w cyklu 2021/22_L)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=37006 (w cyklu 2022/23_L)
Wymagania wstępne
Wiadomości: podstawowe pojęcia etyczne, podstawy antropologii personalistycznej;
Umiejętności: dialogu i słuchania, umiejętność stawiania sobie i innym celów, rozwiązywania konfliktów
Kompetencje: bycie godnym zaufania.
Treści merytoryczne - część kursoryczna:
1. Etyka jako nauka. Etyczna ocena aktu ludzkiego.
2. Aksjologia etyczna. Etyka a konflikt wartości.
3. Etyka zawodowa.
4. Odpowiedzialność moralna.
Część konwersatoryjna:
5. Przyczyny społeczne, gospodarcze i kulturowe kryzysu rodziny w Polsce.
6. Model rodziny w Ustawie z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
7. Moralne aspekty formacji asystenta rodziny: sumienie i tożsamość zawodowa.
8. Ethos asystenta rodziny a wymagania instytucji pomagających rodzinie.
9. Etyczne aspekty mediacji rodzinnych, metody i środki pojednania rodzinnego.
10. Etyczne obowiązki asystenta związane z dobrem osób starszych i dzieci w rodzinie.
11. Asystent rodziny a przemoc w rodzinie - problemy etyczne.
12. Doradca życia rodzinnego w strukturach duszpasterstwa rodzin - wyzwania etyczne.
W cyklu 2022/23_L:
Wymagania wstępne Treści merytoryczne - część kursoryczna: Część konwersatoryjna: |
W cyklu 2023/24_L:
Wymagania wstępne Treści merytoryczne - część kursoryczna: Część konwersatoryjna: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS
1 pkt - przygotowanie i przedstawienie prezentacji na wskazany temat podczas zajęć. | W cyklu 2023/24_L: PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 15 godzin
przygotowanie prezentacji na konwersatorium: 10 godzin
Razem: 25 godzin / 25 = 1 pkt ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
EK 1 - Student ma wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej.
EK 2 - Student posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego.
UMIEJĘTNOŚCI
EK 3 - Student potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych.
EK 4 - Student posiada pogłębioną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
EK 5 - Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej.
EK 6 – Student jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne, jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych, kuratora społecznego, pracownika w instytucjach opiekuńczo-rehabilitacyjnych, nauczyciela wychowania do życia w rodzinie, doradcy życia rodzinnego.
PUNKTY ECTS:
udział w wykładzie: 15 godzin
przygotowanie prezentacji na konwersatorium: 10 godzin
Razem: 25 godzin / 25 = 1 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Przedmiot prowadzony jest jako konserwatorium.
Pierwsza część obejmuje wykład kursoryczny, prezentowany przez wykładowcę.
W drugiej części studenci wybierają jeden ze wskazanych tematów szczegółowych, przygotowują prezentację w oparciu o odpowiednią literaturę, a następnie przedstawiają go w umówionym terminie podczas konwersatorium.
Można mieć maksymalnie 3 nieobecności w semestrze. Obecność weryfikowana jest na zajęciach.
Prezentacja - ocena:
Ocena ndst (2) - student nie przygotował w terminie prezentacji.
Ocena dst (3) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dostateczny.
Ocena db (4) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób dobry, logiczny.
Ocena bdb (5) - student przygotował prezentację i przedstawił ją w sposób wyczerpujący, logiczny, interesujący, zaktualizowany do problemów współczesnych.
WIEDZA
Ocena niedostateczna (2): student ma więcej niż trzy nieobecności na wykładach; nie posiada elementarnej wiedzy na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, nie posiada ugruntowanej wiedzy na temat wybranych koncepcji człowieka; nie rozumie, czym są wartości, akt ludzki, nie potrafi wykazać się wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego.
Ocena dostateczna (3): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, posiada elementarną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się pobieżną wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego.
Ocena dobra (4): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; ma dobrą wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, posiada ugruntowaną wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się biegłą wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego.
Ocena bardzo dobra (5): student ma mniej niż trzy nieobecności na wykładach; ma bardzo dobrą wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych, zwłaszcza etyki zawodowej, posiada ugruntowaną, biegłą wiedzę na temat wybranych koncepcji człowieka; rozumie, czym są wartości, akt ludzki, potrafi wykazać się doskonałą, logiczną i merytoryczną wiedzą na temat etyki zawodowej doradcy i asystenta rodzinnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
Ocena niedostateczna (2): student nie potrafi posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; nie posiada pogłębionej umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.
Ocena dostateczna (3): student potrafi dostatecznie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; posiada elementarną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.
Ocena dobra (4): student potrafi dobrze i logicznie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; posiada ugruntowaną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.
Ocena bardzo dobra (5): student potrafi bardzo dobrze i logicznie posługiwać się ogólnymi zasadami i normami etycznymi w poszukiwaniu rozwiązań konkretnych problemów małżeńskich i rodzinnych; posiada biegłą i płynną umiejętność rozpoznawania problemów etycznych, społecznych i duchowych członków rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem osób z dysfunkcjami, niepełnosprawnością, chorych i ich rodzin.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Ocena niedostateczna (2): student nie rozumie potrzeby ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, nie docenia wartości etyki w pracy zawodowej; nie jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów.
Ocena dostateczna (3): student rozumie na poziomie podstawowym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej; jest w sposób elementarny przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów.
Ocena dobra (4): student rozumie na poziomie zaawansowanym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej; jest w sposób należyty i kompetentny przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów.
Ocena bardzo dobra (5): student rozumie na poziomie bardzo zaawansowanym potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego w sferze etycznej, docenia wartość etyki w pracy zawodowej; jest w sposób należyty, kompetentny i biegły przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prorodzinne oraz wykonywania związanych z nimi zawodów.
Literatura
Krasiejko I., Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowej profesji społecznej, Toruń 2013, s. 120-215.
Kućko W., „Poszukiwanie wskazań dla profesji asystenta rodziny w świetle adhortacji Amoris laetitia papieża Franciszka”, Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio 43 (2020) 3, s. 88-101. DOI: https://doi.org/10.34766/fetr.v43i3.337.
Łangowska K., Asystent rodzinny jako jako nowa metoda pracy w pomocy społecznej w Polsce, w: Szponar M., Asystentura - nowa metoda w pomocy społecznej w Polsce, Gdynia 2010, s. 9-30.
Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Żukiewicz A., red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 37-49.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.
Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz. U. 2011 Nr 149 poz. 887.
Żukiewicz A., Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Tenże, red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, Kraków 2011, s. 9-26.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: