Diagnoza i terapia pedagogiczna WSR-NR-1-DTP
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do udzielenia pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Student poznaje przepisy prawne pozwalające na tworzenie różnych form zajęć korekcyjno – kompensacyjnych w przedszkolu, w szkole. Poznaje metody diagnozowania trudności w uczeniu się czytania i pisania, funcjonowania społecznego, kryteria rozpoznawania wybranych trudności. Studenci poznają skuteczność zastosowania różnych metod profilaktycznych i terapeutycznych wykorzystywanych w pracy korekcyjno - kompensacyjnej. Dodatkowo zapoznają się z katalogiem sytuacji trudnych, mogących dotykać dziecko i/lub rodzinę oraz sposobami udzielania pomocy/wsparcia. Uczą się jak planować swoją pracę z dzieckiem, jak współpracować z rodzicami, jak motywować dziecko do wspólnej pracy.
W cyklu 2023/24_Z:
Przedmiot ma na celu dwustronne przygotowanie studentów do udzielania pomocy związanych z różnorodnymi trudnościami w uczeniu się. Poznają różnorodne metody profilaktyczne i terapeutyczne oraz na bieżąco analizują ich skuteczność i prowadzą ewentualną korektę. Analizujemy także sytuacje patośrodowisowe i ich wpływ na wyniki w nauce. |
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Po zrealizowaniu kursu student:
EK1. posiada ogólną wiedzę dotyczącą diagnozy pedagogicznej, zna terminologię dotyczącą omawianych obszarów diagnozy pedagogicznej oraz potrafi omówić wybrane narzędzia diagnostyczne
EK2. rozumie uwarunkowania trudności i zaburzeń w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska oraz potrafi zastosować podstawowe pojęcia z zakresu diagnozy pedagogicznej
EK3. posiada umiejętność rozpoznawania symptomów zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu dziecka i jego środowiska
EK4. potrafi dokonywać analizy i syntezy przyczyn i skutków powstałych zaburzeń i nieprawidłowości w funkcjonowaniu jednostki jak też jej środowiska
EK5. ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności diagnostycznych oraz odpowiedzialności i konsekwencji wiążących się z niewłaściwym zdiagnozowaniem
Uzasadnienie ECTS:
godziny kontaktowe- 30
przygotowanie do zajęć:- 35
zapoznanie się z literaturą przedmiotu: -30
przygotowanie prezentacji: - 10
Łączna liczba godzin: 95 (=4 ECTS)
Kryteria oceniania
na ocenę 2 (ndst.): nie umie wykorzystywać podstawowych informacji
- na ocenę 3 (dst.): poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka informacji;
- na ocenę 4 (db.): poprawnie wykorzystuje informacje oraz potrafi je porównać;
- na ocenę 5 (bdb.): potrafi poprawnie wykorzystać zaproponowane w trakcie zajęć procedury, potrafi porównać ich efektywność a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązywania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: