Dydaktyka szczegółowa - wychowanie do życia w rodzinie WSR-NR-1-DS
PLAN ZAJĘĆ
1. Wprowadzenie. Pojęcia ogólne przedmiotu -dydaktyka
2. Wprowadzenie. Pojęcia ogólne przedmiotu – pedagogika
3. Programy wychowawcze małżeństwa i rodziny.
4. Badanie stanu faktycznego rodzin polskich przy pomocy ankiet. (Ankieta dla rodzin, Ankieta dla małżeństw, Ankieta dla narzeczonych. (do pobrania na stronie internetowej Instytutu Papieża Jana Pawła II
5. Nauczanie papieskie (Kościoła) na temat małżeństwa i rodziny.
6. Ustawy i normy prawne Państwa na temat małżeństwa i rodziny.
7. Podobieństwa i różnice w Prawie państwowym (Kodeks Rodzinny i opiekuńczy, a Prawie Kanonicznym Kościoła katolickiego.
8. Programy wychowawcze na poziomie szkoły podstawowej, średniej i uniwersytetu.
9. Wartości podstawowe w małżeństwie i rodzinie według nauczania Jana Pawła II.
10. Współczesne wychowawcze zagrożenia dla małżeństw.
11. Współczesne zagrożenia wychowawcze dla rodzin.
12. Rola środków przekazu w wychowaniu do małżeństwa i rodziny.
13. Zderzenie tradycji z nowoczesnością w zakresie dydaktyki, wychowania i tradycji rodzin polskich.
14. Prognozowanie rozwoju moralnego i społecznego rodzin polskich.
15. Zalecenia dla edukacji młodzieży dorosłej w procesie przygotowania do życia w małżeństwie i rodzinie.
W cyklu 2021/22_L:
Pełny opis: |
W cyklu 2022/23_L:
Pełny opis: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
NRL_W01: zna elementarną terminologię używaną w naukach o rodzinie i rozumie jej źródła.
NRL_W02:ma podstawową wiedzę o miejscu nauk o rodzinie w systemie nauk oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach w szczególności z pedagogiką.
NRL_W04:ma podstawową wiedzę na temat małżeństwa i rodziny w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych a w szczególności na uwarunkowania pedagogiczne i psychologiczne
NRL_W06: ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych podstaw rozwoju człowieka w cyklu życia, w aspekcie psychosomatycznym, społecznym.
UMIEJĘTNOŚCI
NRL_U11: posiada umiejętność analizy struktury i funkcji rodziny; rozpoznawania kryzysów w rodzinie, wspierania rodziny w sytuacjach trudnych i konfliktowych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
NRL_K09: jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego/ specjalisty pracy z rodziną/ pracownika poradni małżeńskich i rodzinnych/ kuratora społecznego/ pracownika w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych.
ECTS:
Liczba ECTS: 3
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie zadań zaliczeniowych: 25 godz.
lektura literatury przedmiotu: 15 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
konsultacje: 15 godz.
SUMA GODZIN 105
LICZBA ECTS 105 godz./30 (25) godz. = 3
[1 ECTS = 30 (25) godz.]
Kryteria oceniania
Sposób weryfikacji efektów kształcenia: ocenianie ciągłe.
Na ocenę końcową składają się:
- obecność na zajęciach: lista obecności będzie sprawdzana na każdych zajęciach; dopuszczalne są 2 nieobecności; każda kolejna nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o 0,5 stopnia,
- aktywność na zajęciach,
- wykonanie zadanych ćwiczeń i przesłanie ich w wyznaczonym terminie na platformę moodle lub w inny uzgodniony ze studentami sposób; zadania przesłane po terminie będą miały ocen obniżoną o 0,5 stopnia.
Literatura
LITERATURA
-obowiązkowa
1. Kupisiewicz Cz.: Dydaktyka ogólna, Oficyna Wydawnicza Graf Punkt, Warszawa 2000.
2. Okoń W.: Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1984.
3. Sarmirnto, A., Małżeństwo chrześcijańskie. Podręcznik teologii małżeństwa i rodziny, Kraków 2002.
4. Struzik Z., Narzeczeństwo, małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd. IPJPI, Warszawa 2019.[dostęp: https://ipjp2.pl/pliki/Narzeczeństwo-małżeńśtwo-i-rodzina-w-nauczaniu-papieskim_repozytorium.pdf].
5. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołujący się do „Początku”. Chrystus odwołujący się do zmartwychwstania. Chrystus odwołujący się do „Serca”. Sakrament. O Janie Pawle II teologii ciała, Lublin 2001.
-uzupełniająca
1. Półturzycki J.: Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe NOVUM, Płock 2002.
2. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999.
3. Struzik Z., Znaczenie przesłania encykliki Jana Pawła II „Evangelium vitae” (25.03.1995) we współczesnej teologii życia. 20-lecie encykliki, Warszawa 2015.
4. Góralski W., Kościelne prawo małżeńskie, Warszawa 2006.
5. Struzik Z., Wartość i godność rodziny w nauczaniu Jana Pawła II, wyd. IPJPII, Warszaw 2017. [dostęp: https://ipjp2.pl/pliki/ipjp2-zeszyt-o-opatrznosci-05.pdf].
6. Struzik Z., Teologia ciała w nauczaniu Jana Pawła II, wyd. IPJPII, Warszawa 2018. [dostęp: https://ipjp2.pl/pliki/ipjp2-zeszyt-o-opatrznosci-10.pdf].
W cyklu 2021/22_L:
LITERATURA |
W cyklu 2022/23_L:
LITERATURA |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
1. Student zna podstawowe programy ( Word, Excel) do zapisu elektronicznego określonego tekstu. ćwiczenia. |
W cyklu 2022/23_L:
1. Student zna podstawowe programy ( Word, Excel) do zapisu elektronicznego określonego tekstu. ćwiczenia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: