Bezpieczeństwo grup pierwotnych WSR-NR-1-BGP
Przedmiot skupia się na zagadnieniach bezpieczeństwa grup pierwotnych.
Podkreśla wagę procesu socjalizacji i więzi społecznych w grupach pierwotnych. Omawia procesy i relacje w grupach pierwotnych oraz zagrożenia dla tych grup. Wskazuje sposoby przeciwdziałania zagrożeniom grup pierwotnych. Szczegółowe treści dotyczą poniższych zagadnień.
1. Małe grupy społeczne (pojęcie grupy społecznej, klasyfikacja grup społecznych, struktura grupy społecznej).
2. Teorie grup pierwotnych (twórcy, typologie, funkcje). Teoria grupy odniesienia (definicja, rodzaje).
3. Procesy grupowe (więź społeczna, integracja społeczna, wspólne wartości).
4. Socjalizacja jednostki (pojęcie procesu socjalizacji, socjalizacja a stereotypy społeczne) i resocjalizacja.
5. Relacje w grupach pierwotnych (jaźń i tożsamość, osobowość społeczna, postawy społeczne).
6. Rodzina jako grupa pierwotna.
7. Grupa rówieśnicza jako grupa pierwotna.
8. Społeczność lokalna jako grupa pierwotna.
9. Zagrożenia grup pierwotnych.
10. Działania prewencyjne.
11. Polski system prewencyjny.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2022/23_L: nie dotyczy | W cyklu 2020/21_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2019/20_Z: nie dotyczy | W cyklu 2021/22_L: nie dotyczy | W cyklu 2023/24_L: nie dotyczy | W cyklu 2019/20_L: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: obowiązkowy | W cyklu 2020/21_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2019/20_Z: obowiązkowy | W cyklu 2021/22_L: fakultatywny dowolnego wyboru | W cyklu 2023/24_L: obowiązkowy | W cyklu 2019/20_L: obowiązkowy |
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
NRL_W01 - student ma podstawową wiedzę na temat grup pierwotnych (a więc rodzinie, grupie rówieśniczej, społeczności lokalnej) w kontekście innych nauk społecznych i humanistycznych.
NRL_W02 - student zna podstawowe teorie dotyczące zachowania w grupach pierwotnych, a także ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach zachodzących w grupach pierwotnych.
NRL_U01 - student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych i o rodzinie w celu rozpoznawania problemów w grupach pierwotnych związanych z wychowaniem i opieką, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w grupach pierwotnych.
NRL_U02 - student potrafi - pod kierunkiem opiekuna - po rozpoznaniu sytuacji zagrożenia grup pierwotnych zaproponować działania prewencyjne oraz pomocowe w przeciwdziałaniu zagrożeniom grup pierwotnych.
NRL_U03 - student potrafi wybrać i zastosować metody, procedury i dobre praktyki do realizacji zadań związanych z działaniami prewencyjnymi przeciwdziałającymi zagrożeniom grup pierwotnych.
NRL_U04 - student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych oraz potrafi analizować sytuacje wynikające z zagrożeń związanych z grupami pierwotnymi.
NRL_K01 - student docenia znaczenie nauk o rodzinie dla tworzenia i rozwoju funkcjonalnej rodziny jako grupy pierwotnej, odnosząc zdobytą wiedzę do projektowania zadań osobistych i zawodowych.
NRL_K02 - student docenia rolę współpracy międzyinstytucjonalnej w celu profesjonalizacji działań związanych ze służbą grupom pierwotnym, a także jest przygotowany do uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania prewencyjne i wykazuje zdolności do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie.
NRL_K03 - student jest przygotowany do pełnienia roli asystenta rodzinnego, specjalisty pracy z rodziną, kuratora społecznego, pracownika instytucji oraz członka organizacji społecznej realizującej zadania związane z przeciwdziałaniem zagrożeniom grup pierwotnych.
Opis ECTS: 3
Godziny kontaktowe: konwersatorium 30 godz.
Przygotowanie się do zajęć, lektura literatury przedmiotu: 25 godz.
Przygotowanie do testu zaliczeniowego: 25 godz.
Liczba godzin: 80 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach.
Aktywność na zajęciach.
Jakość opracowanych materiałów, prezentacji.
Jakość przedstawianych treści.
Egzamin ustny.
Bardzo dobrze - 5; dobrze - 4, dostatecznie - 3.
1. Definiowanie podstawowych grup pierwotnych. Posiadanie wiedzy o rodzinie, grupie rówieśniczej, społeczności lokalnej.
2. Znajomość teorii o zachowaniach w grupach pierwotnych i różnych środowiskach wychowawczych oraz procesów w nich zachodzących.
3. Umiejętność rozpoznawania problemów występujących w grupach pierwotnych związanych z wychowaniem i sprawowaniem opieki oraz wzorów zachowań jednostki w grupie.
4. Umiejętność rozpoznawania zagrożeń i doboru działań prewencyjnych i pomocowych.
5. Umiejętność wyboru i zastosowania metod i procedur stosowanych w działaniach prewencyjnych.
6. Umiejętność obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk o charakterze zagrożeń.
7. Osiągnięcie świadomości na temat roli nauk o rodzinie dla rozwoju grup pierwotnych.
8. Osiągnięcie świadomości na temat roli współpracy międzynarodowej i profesjonalizacji działań na rzecz systemu działań instytucjonalnych.
9. Poziom przygotowania do realizacji zadań na rzecz wsparcia rodziny w różnego rodzaju instytucjach społecznych.
Praktyki zawodowe
Zgodnie z wymogami WSR.
Literatura
Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 2008,
Buller L., Influencja, Stalowa Wola 2008,
Buller L., Uspołecznianie działań policji w Polsce, Warszawa 2019,
Frankowski M.T., Socjologia. Mikrostruktury społeczne. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2004,
Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 1997,
Marshal G.(red.), Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2005,
Mikołajczyk Z., Koncepcja Ruchomych Przestrzeni. Problemy teorii i praktyki. Warszawa 2018.
Szacka B. Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
UZUPEŁNIAJĄCA:
Z. Mikołajczyk, Żle zagospodarowana wolność - zjawiska patologiczne wśród młodzieży. [w:] Młodzież w przestrzeni wolności. W poszukiwaniu odpowiedzi na zmiany ustrojowe po 1989 r. R.F. Sadowski (red.). Warszawa 2014.
B. Hołyst, Bezpieczeństwo. Ogólne problemy badawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN.. Warszawa 2014;
B. Hołyst, Zagrożenia ładu społecznego. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2013;
B. Hołyst, Kryminologia, Lexis-Nexis, Warszawa 2009;
J. Koral, Kulturowe aspekty polskiego bezrobocia. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Warszawa 2009;
Z. Mikołajczyk, Koncepcja Ruchomych Przestrzeni. „Zeszyt Naukowy Międzynarodowego Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego”, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. R: 2014., nr 2, s. 240-246;
Z. Mikołajczyk, Przestępczość jako konsekwencja braku pieniądza. W: Być człowiekiem stąd, red. A. Wysocki, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Warszawa 2014, s. 259-273;
Z. Mikołajczyk, Zapobieganie patologii i przestępczości wśród nieletnich w oparciu o założenia Koncepcji Ruchomych Przestrzeni. Zeszyt Naukowy Międzynarodowego Centrum Dialogu Międzykulturowego i Międzyreligijnego”, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. R: 2015., nr 3, s. 133-142;
K. Sienkiewicz-Małyjurek, Z. Niczyporuk. Bezpieczeństwo publiczne zarys problematyki. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. Gliwice 2011.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
W przypadku potrzeby prowadzenia zajęć w formie on-line link do zespołu na platformie MsTimes: Prowadzący: dr hab. Zbigniew Mikołajczyk |
W cyklu 2023/24_L:
W przypadku potrzeby prowadzenia zajęć w formie on-line link do zespołu na platformie MsTimes: Prowadzący: dr hab. Zbigniew Mikołajczyk |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: