Aksjologia wychowania wg Jana Pawła II WSR-NR-1-AWJP
Przedmiot obejmuje tematykę, które wartości są najważniejsze? Co chcielibyśmy przekazać dzieciom, by wyrosły na szczęśliwych, „dobrych i porządnych” ludzi? System wartości człowieka budowany jest przez rodziców, rodzinę, nauczycieli, kolegów czy środowisko. Możemy wyróżnić wartości moralne, ekonomiczne, estetyczne, poznawcze, prawne, religijne itp. Głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie, rozumiane jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości w warunkach konkretnej rzeczywistości społecznej. Dla wychowania katolickiego, w tym wszystkim ważne jest aktualne nauczanie Kościoła, a w szczególe - autorytet moralno-religijny, jakim jest dla bardzo wielu wiernych - papież Jan Paweł II. Na jego osobie, jak i Magisterium, skupia się bowiem tradycyjne, czyli sprawdzone od wieków urzeczywistnienie się wychowawczego (pastoralnego) celu, jakim jest osiągnięcie i zrealizowanie w życiu zobiektywizowanego szczęścia, a także tego nadprzyrodzonego (Bożego) w przyszłości.
Przedmiot obejmuje treści, istotne w wychowaniu do wartości katolickich.
1. Potrzeba wychowania i aksjologii (podstawowe trudności z aksjologią w wychowaniu i w pedagogice).
2. Normatywne ujęcie potrzeby wychowania katolickiego (Kodeks Prawa Kanonicznego z 1983 r.)
3. Metody chrześcijańskiego wychowania.
4. Formacja ludzka - miłość i dojrzałość jako podstawa relacji międzyosobowych (w małżeństwie, rodzinie itp.).
5. Wychowanie do czystości.
6. Wychowanie do katolickiej etyki małżeńskiej i rodzinnej.
7. Kryzys aksjologii katolickiego małżeństwa i rodziny.
8. Wychowanie do cnoty sprawiedliwości.
9. Wychowanie do cnoty wiary katolickiej.
10. Wychowanie do nadziei.
11. Wychowanie do pobożności (miłość Boga)
12. Wychowanie do kapłaństwa.
13. Wychowanie do dzietności.
14. Wychowanie do cnoty wstydliwości (absorbcja wstydu przez miłość). Występki bezwstydu.
15. Reasumpcja tematów. (kolokwium ustne - końcowe).
W cyklu 2022/23_L:
Przedmiot obejmuje tematykę, które wartości są najważniejsze? Co chcielibyśmy przekazać dzieciom, by wyrosły na szczęśliwych, „dobrych i porządnych” ludzi? System wartości człowieka budowany jest przez rodziców, rodzinę, nauczycieli, kolegów czy środowisko. Możemy wyróżnić wartości moralne, ekonomiczne, estetyczne, poznawcze, prawne, religijne itp. Głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie, rozumiane jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości w warunkach konkretnej rzeczywistości społecznej. Dla wychowania katolickiego, w tym wszystkim ważne jest aktualne nauczanie Kościoła, a w szczególe - autorytet moralno-religijny, jakim jest dla bardzo wielu wiernych - papież Jan Paweł II. Na jego osobie, jak i Magisterium, skupia się bowiem tradycyjne, czyli sprawdzone od wieków urzeczywistnienie się wychowawczego (pastoralnego) celu, jakim jest osiągnięcie i zrealizowanie w życiu zobiektywizowanego szczęścia, a także tego nadprzyrodzonego (Bożego) w przyszłości. Przedmiot obejmuje treści, istotne w wychowaniu do wartości katolickich. |
W cyklu 2023/24_Z:
Przedmiot obejmuje tematykę, które wartości są najważniejsze? Co chcielibyśmy przekazać dzieciom, by wyrosły na szczęśliwych, „dobrych i porządnych” ludzi? System wartości człowieka budowany jest przez rodziców, rodzinę, nauczycieli, kolegów czy środowisko. Możemy wyróżnić wartości moralne, ekonomiczne, estetyczne, poznawcze, prawne, religijne itp. Głównym przekaźnikiem wartości jest wychowanie, rozumiane jako przygotowanie człowieka do życia i kształtowanie jego osobowości w warunkach konkretnej rzeczywistości społecznej. Dla wychowania katolickiego, w tym wszystkim ważne jest aktualne nauczanie Kościoła, a w szczególe - autorytet moralno-religijny, jakim jest dla bardzo wielu wiernych - papież Jan Paweł II. Na jego osobie, jak i Magisterium, skupia się bowiem tradycyjne, czyli sprawdzone od wieków urzeczywistnienie się wychowawczego (pastoralnego) celu, jakim jest osiągnięcie i zrealizowanie w życiu zobiektywizowanego szczęścia, a także tego nadprzyrodzonego (Bożego) w przyszłości. Przedmiot obejmuje treści, istotne w wychowaniu do wartości katolickich. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 1 ECTS - 30 GODZ. - aktywne uczestnictwo w zajęciach.
1/2 ECTS - 15 GODZ. - przygotowanie pracy cząstkowej - esej.
1/2 ECTS- 15 GODZ. - przygotowanie się na kolokwium ustne - końcowe. | W cyklu 2023/24_Z: 1. p. ECTS - 30 godz. uczestnictwa w zajęciach w sposób aktywny
1. p. ECTS - 30 godzin,
- w tym połowa (1/2) to przygotowanie do kolokwium ustnego końcowego,
- i połowa (1/2)to opublikowanie na MOODLE eseju, ocenionego przez prof. na ocenę przynajmniej dostateczną. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2021/22_L: |
Efekty kształcenia
NRL_W01,
Student zna elementarną terminologię używaną w aksjologii i naukach o rodzinie i rozumie jej źródła
NRL_W12,
Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania do wartości , ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących
NRL_U04,
Student posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych, psychologicznych i socjologicznych mną temat wychowania do wartości; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT)
NRL_K05,
Student ma świadomość roli pracy zespołowej w instytucjach zajmujących się służbą rodzinie; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania; wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań na rzecz małżeństwa i rodziny
NRL_K08
Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
Opis ECTS:
Udział w konwersatorium - 30 godzin - 1ECTS.
Opracowanie zagadnienia (ESEJ) - 10 godzin - 1/2 ECTS.
Przygotowanie się do zajęć, zapoznanie z lekturami i in. - 15 godzin - 1/2 ECTS.
Suma godzin: 55 = 2 ECTS
Kryteria oceniania
KRYTERIA MERYTORYCZNE:
Wiedza:
Ocena 3 (dst) - student chodził na zajęcia, opublikował esej na MOODLE, jednak zna tylko w ograniczonym stopniu podstawową terminologię, jak i zagadnienia z aksjologii w ujęciu Jana Pawła II.
Ocena 4 (db) - student chodził na zajęcia, opublikował poprawny merytorycznie esej na MOODLE, dysponuje w stopniu zadowalającym repertuarem pojęć z aksjologii; ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii w ujęciu Jana Pawła II
Ocena 5 (bdb) - student chodził na zajęcia, opublikował (poprawny - formalnie i merytorycznie esej) na MOODLE, potrafi stosować adekwatną terminologię z aksjologii; posiada dobrze uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących aksjologii w ujęciu Jana Pawła II. Potrafi podjąć dyskusję.
Umiejętności:
Ocena 3 (dst) - student tylko w ograniczonym stopniu potrafi analizować, streszczać i przedstawiać zagadnień z zakresu aksjologii wychowania. Potrafi zredagować esej.
Ocena 4 (db) - student potrafi trafnie analizować, streszczać i przedstawiać zagadnienia z zakresu aksjologii. Potrafi poprawnie zredagować i sformatować esej.
Ocena 5 (bdb) - student potrafi trafnie streszczać, przedstawiać oraz krytycznie analizować zagadnienia z zakresu aksjologii wychowania. Potrafi poprawnie sformatować esej. Potrafi pojąć dyskusję w zakresie aksjologii w pedagogice.
Kompetencje:
.
Ocena 3 (dst.) - student potrafi, jedynie w ograniczonym stopniu, podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki.
Ocena 4 (db.) - student potrafi zaplanować i podjąć pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii i pedagogiki, jest zdolny, aby brać głos w dyskusjach prowadzonych na zajęciach.
Ocena 5 (bdb.) - student potrafi właściwie planować oraz podejmować pracę nad samokształceniem w dziedzinie aksjologii, często bierze udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach - poziom b. dobry.
CZĄSTKOWE KRYTERIA PROCENTOWE
Procentowe zaliczenie przedmiotu:
30% - AKTYWNE UCZESTNICTWO NA ZAJĘCIACH. (obecność obowiązkowa, usprawiedliwienia standardowo: choroba, przypadki losowe, itp.).
30% - POPRAWNE OPUBLIKOWANIE ESEJU NA MOODLE.
40% - ZALICZENIE KOLOKWIUM USTNEGO Z PRZEKAZANEJ WIEDZY NA KONIEC ZAJĘĆ.
PUNKATACJA KOŃCOWA:
91 – 100 % - (5)
81 -90 % - (4,5)
71 -80 % - (4)
66 – 70 % - (3,5)
60 – 65 % - (3)
< 60% - (2)
WRYFIKACJA EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:
Wiedza; ocenianie - informacja zwrotna (dyskusja, zadawanie pytań itp.), ocenianie na podstawie kolokwium ustnego, ocenianie z lektury eseju.
Umiejętności: ocenianie na podstawie zaangażowania się, jak i poprawności wykonania esejów, podejmowania dyskusji, i bycia adekwatnie (poprawnie) asertywnym w zakresie aksjologii chrześcijańskiej.
Kompetencje: ocenianie, w jaki sposób student potrafi zaprezentować aksjologiczną wiedzę, w jaki sposób potrafi spersonalizować esej (w kwestii afirmacji wartości społecznych). W jaki sposób wypowiada się w kwestii potrzeby zespołowej pracy społecznej, etyki, poszanowania godności ludzkiej itp.
Literatura
Literatura podstawowa
1. Struzik Z., Narzeczeństwo, małżeństwo i rodzina w nauczaniu papieskim, wyd. IPJPII, Warszawa 2019.
2. Rubik A., Dorastanie w miłości, bezpieczeństwie i zrozumieniu. Przewodnik dla rodziców, Warszawa 2022.
3. Żuk, G. Edukacja aksjologiczna. Zarys problematyki, Lublin 2016.
4. Biały S., Problematyka definicji aborcji w literaturze polskiej
oraz recepcja nauczania Kościoła w tym zakresie, "Fides et Ratio" 1/49 (2022), s. 1-9.
5. Remiszewska Z., Aksjologiczne aspekty wychowania, "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 1/35 (2016), s. 85-97.
6. Struzik Z. Wprowadzenie do programu wychowawczego opartego na wartościach według nauczania Jana Pawła II, wyd. IPJPII, Warszawa 2017.
7. Biały S., FIXED ELEMENTS IN THE PROMOTION OF SACRAMENTAL MARRIAGE AND CATHOLIC FAMILY. ANALYSIS IN THE LIGHT OF THE 1983 CODE OF CANON LAW, "Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie" 16 (2023), s. 5-19.
Literatura uzupełniająca:
1. S. Biały, Troska o depozyt wiary katolickiej a normy dotyczące osób duchownych i zakonnych występujących w środkach społecznego komunikowania, "Seminare. Poszukiwania naukowe", 2021, vol. 42, nr 3, s.21-34. DOI:10.21852/sem.2021.3.02.
2. Marianski J., Godność ludzka jako wartość społeczno-moralna: mit czy rzeczywistość? Studium interdyscyplinarne. Toruń 2016.
3. Mazur P., Podstawy pedagogiki otwartej, Kraków 2011.
4. Słownik małżeństwa i rodziny, red. E. Ozorowski, Warszawa-Łomianki 1999.
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24_Z:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=39591 link do MOODLE |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: