Antropologia filozoficzna WSR-NR-1-AFx
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej. Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp.
Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich.
Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp. Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia o kierunku nauki o rodzinie.
|
W cyklu 2025/26_Z:
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej. Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25_Z: 1. p. ECTS - aktywne uczestnictwo w wykładach, które są wyznaczone planem zajęć (30 GODZ.).
1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego, i zaliczenie go na ocenę co najmniej dost. (25 GODZ.)
1. p. ECTS - opublikowanie eseju na MOODLE, zaliczonego przez prof. na ocenę najmniej dostateczną (25 GODZ.) | W cyklu 2023/24_L: 1. p. ECTS - aktywne uczestnictwo w wykładach, które są wyznaczone planem zajęć (30 GODZ.).
1. p. ECTS - przygotowanie się do kolokwium ustnego, końcowego, i zaliczenie go na ocenę co najmniej dost. (25 GODZ.)
1. p. ECTS - opublikowanie eseju na MOODLE, zaliczonego przez prof. na ocenę najmniej dostateczną (25 GODZ.) | W cyklu 2025/26_Z: 1. ECTS - 30 godzin czynnego uczestnistwa w zajęciach
1 ECTS - 25 godz do przygotowania eseju lub prezentacji multimedialnej
1 ECTS - 25 przygotowanie się do odpowiedzi (dwa pytania podczas zajęć lub na kolokwium ustnym - końcowym).
razem 80 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRL_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny.
NRL_U03 Student potrafi w stopniu zaawansowanym krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej oraz nauk o rodzinie, przedstawiać zróżnicowane poznawczo stanowiska i krytycznie je porównywać.
NRL_U07 Student potrafi w stopniu zaawansowanym planować własne uczenie się i rozwój zawodowy.
NRL_K02. Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych.
NRL_K08 Student jest gotów do wypełniania roli zawodowej zgodnie z etyką zawodową.
Kryteria oceniania
Metody formalne:
1. Dialog, dyskusja dydaktyczna.
2. Informacja zwrotna.
3. Lektura esejów.
4. Kolokwium ustne.
Kryteria merytoryczne stopniowania oceny:
Ocena 3: Student ma zaliczone obecności. Wykazał się konieczną wiedzą na końcowym kolokwium ustnym (chodzi o umiejętność streszczenia treści przedstawionych przez prof., czy to na wykładzie, czy to (analogicznie) w postaci plików multimedialnych na MOODLE. Student - prezentuje adekwatnie do uzyskanych treści umiejętności i kompetencje, na bazie podejmowanych, pytań, dyskusji, jak i np. napisanych esejów.
Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry.
Kryteria procentowe oceny końcowej:
Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.
Do 30% - opublikowanie esejów na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna, jeden obowiązkowy)
Do 40% - wykazanie się posiadaniem wiedzy z zakresu omawianych zagadnień z antropologii filozoficznej (kolokwium ustne).
Zaliczenie dokonuje się po uzyskaniu > niż 65%.
Procentowanie:
65% - dostateczny
> 80% - dobry
> 85 - dobry plus
> 90%> - brdzo dobry
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
1. Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba - najnowsze odkrycia (01.06.2023), https://teleskop.pl/pl/blog/kosmiczny-teleskop-jamesa-webba-najnowsze-odkrycia-1685610382.html?srsltid=AfmBOopkp0K0T1PXZWCjuLRdizYsA-7ZtqUEbw2KQF0oDnv3bbqPZbbQ (dostęp: 12.09.2025).
2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023.
3. W. Skoczny, Miłość stworzenia, w: _Wybrane zagadnienia w edukacji ekologicznej,. Refleksje wokół encykliki Laudato si, Kraków 2016, s. 5-24
4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. PAN Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32.
5. 5.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998.
6. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002.
UZUPEŁNIAJĄCA:
1. W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009.
2. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016.
3. R. Stupnicki, Antropologia. Krótki konspekt zajęć, https://www.wskfit.pl/PDF/artykuly/antropologia1.pdf (dostęp: 29.12.2023),
4. C. Lambroso, Tatuaż przestępcy, Gdańsk 2020.
5. V.N. Harari, Homo Deus (język angielski), Wyd. Vintage 2023.
|
W cyklu 2023/24_L:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: |
W cyklu 2024/25_Z:
OBOWIĄZKOWA: UZUPEŁNIAJĄCA: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: