Antropologia filozoficzna WSR-NR-1-AFx
Celem niniejszego przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami antropologii filozoficznej (katolickiej. Wszystko to dla łatwiejszego poznawania i rozumowego wyjaśniania świata i człowieka: tj. społeczeństwa wielokulturowego, w którym absolwent nauk o rodzinie będzie musiał umieć odnaleźć się, egzystować, działać itp.
Znaczy to, że zajęcia polegać będą na analizie złożoności istniejących poglądów filozoficznych, odnoszących się do genezy człowieka, mających wpływ na uprzednie i obecne relacje społeczności, a co za tym idzie - na kształtowanie się różnych nowych postaw etycznych, moralnych i w ogóle - światopoglądów. Chodzi o poznanie ich genezy (tj. ich najważniejszych reprezentantów), mechanizmów działania, ale i konsekwencji w perspektywie możności budowania pokojowych relacji międzyludzkich.
Poruszane będą takie kwestie jak: człowiek jako byt osobowy, człowiek a wartości i uczucia, człowiek i jego egzystencja (śmierć) a wiara w Boga, itp. Wszystko to powinno nadto sprawić, że student będzie miał możność poznania określonego zasobu pojęciowego z antropologii, ułatwiającą jemu przejście poprzez studia o kierunku nauki o rodzinie.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
NRL_W02 Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym znaczenie pojęć z zakresu nauk o rodzinie oraz dyscyplin pokrewnych z zakresie małżeństwa i życia rodzinnego, szczególnie rodzicielstwa i wychowania oraz form wsparcia rodziny.
NRL_U03 Student potrafi w stopniu zaawansowanym krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej oraz nauk o rodzinie, przedstawiać zróżnicowane poznawczo stanowiska i krytycznie je porównywać.
NRL_U07 Student potrafi w stopniu zaawansowanym planować własne uczenie się i rozwój zawodowy.
NRL_K02. Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, poszukiwania, pogłębiania i aktualizowania własnej wiedzy z zakresu nauk o rodzinie, zasięgania opinii ekspertów w przypadku konieczności rozszerzonego poznania rzeczywistości życia rodzinnego koniecznego dla rozwiazywania problemów rodzinnych.
NRL_K08 Student jest w stopniu zaawansowanym gotów do wypełniania roli zawodowej zgodnie z etyką zawodową.
Kryteria oceniania
Metody formalne:
1. Dialog, dyskusja dydaktyczna.
2. Informacja zwrotna.
3. Lektura esejów.
4. Kolokwium ustne.
Kryteria merytoryczne stopniowania oceny:
Ocena 3: Student ma zaliczone obecności. Wykazał się konieczną wiedzą na końcowym kolokwium ustnym (chodzi o umiejętność streszczenia treści przedstawionych przez prof., czy to na wykładzie, czy to (analogicznie) w postaci plików multimedialnych na MOODLE. Student - prezentuje adekwatnie do uzyskanych treści umiejętności i kompetencje, na bazie podejmowanych, pytań, dyskusji, jak i np. napisanych esejów.
Ocena 4: Jak powyżej, z tym że chodzi już o wyższy poziom wiedzy, kompetencji i umiejętności.
Ocena 5: Jak powyżej, a wykazany przez studenta poziom, jest bardzo dobry.
Kryteria procentowe oceny końcowej:
Do 30% - aktywna obecność na wykładzie.
Do 30% - opublikowanie esejów na MOODLE (poprawność merytoryczna i formalna, jeden obowiązkowy)
Do 40% - wykazanie się posiadaniem wiedzy z zakresu omawianych zagadnień z antropologii filozoficznej (kolokwium ustne).
Zaliczenie dokonuje się po uzyskaniu > niż 65%.
Procentowanie:
65% - dostateczny
66-70% dostateczny plus
71-80% - dobry
81-90 % - dobry plus
90%> - brdzo dobry
Literatura
OBOWIĄZKOWA:
1. Ł. Kwiatek, Ludzie tacy jak my, "Tygodnik Powszechny" 13.01.2020, .https://www.tygodnikpowszechny.pl/ludzie-tacy-jak-my-161682.
2. D. Graeber - D. Wengrow, Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, Poznań 2023.
3. W. Skoczny, Miłość stworzenia, w: _Wybrane zagadnienia w edukacji ekologicznej,. Refleksje wokół encykliki Laudato si, Kraków 2016, s. 5-24
4. S. Biały, Odpowiedzialność w zakresie wychowania do wartości. Analiza w relacji do kanonu 226 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku, "Teka Komisji Prawniczej. PAN Oddział w Lublinie" 1 (2020), s. 21-32.
5. 5.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998.
6. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 2002.
7.. W. Szewczyk, Kim jest człowiek?, Tarnów 2009.
8. G. Allen, Ufologia. Kompletny przewodnik po sprawach pozaziemskich, Bielsko Biała 2016.
UZUPEŁNIAJĄCA:
1. R. Stupnicki, Antropologia. Krótki konspekt zajęć, https://www.wskfit.pl/PDF/artykuly/antropologia1.pdf (dostęp: 29.12.2023),
2. C. Lambroso, Tatuaż przestępcy, Gdańsk 2020.
3. V.N. Harari, Homo Deus (język angielski), Wyd. Vintage 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: