Polityka równościowa WSE-ZP-PR
Podejmowane tematy:
1) Rodzaje równości i dyskryminacji
2) Kryterium przynależności państwowej, płci, pochodzenia rasowego lub etnicznego, religii lub przekonań, wieku, niepełnosprawności, orientacji seksualnej
3) Dyskryminacja na rynku pracy i w zatrudnieniu
4) Dyskryminacja w zabezpieczeniu społecznym
5) Dyskryminacja w dostępie do dóbr i usług
6) Środki wyrównawcze (działania pozytywne)
7) Mainstreaming
8) Godzenie życia zawodowego i rodzinnego
9) Procedury sądowe
10) Przejrzystość wynagrodzeń
11) Racjonalne usprawnienia (dostosowania) i deklaracja dostępności
12) Strategie równościowe firm. Raportowanie ESG (Environmental, Social, Governance)
13) Zarządzanie różnorodnością w organizacji
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ZP1_U10
Student potrafi identyfikować problemy nierównego traktowania i dyskryminacji w różnych obszarach życia społecznego (rynek pracy, zatrudnienie, zabezpieczenia społeczne, dostęp do dóbr i usług, edukacja), a także potrafi poszukiwać i znajdować adekwatne odpowiedzi i rozwiązania tych problemów.
ZP1_U12
Student potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny działań instytucji Unii Europejskiej, polskiego państwa, polskich przedsiębiorstw i organizacji społecznych w kontekście skutecznej i efektywnej realizacji zasady równego traktowania i niedyskryminacji.
ZP1_K03
Student potrafi komunikatywnie i aktywnie uczestniczyć w pracy w grupie, w tym podejmować różne role i wykonywać zadania związane z działaniami na rzecz równości i niedyskryminacji w organizacjach i instytucjach publicznych, prywatnych oraz typu non-profit.
Kryteria oceniania
ZP1_U10
1) na ocenę bardzo dobrą: student potrafi identyfikować wszystkie wyzwania i problemy w zakresie nierównego traktowania i dyskryminacji, także te złożone i nietypowe, w każdej dziedzinie życia społecznego, a także samodzielnie poszukiwać i znajdować adekwatne rozwiązania każdego z tych problemów;
2) na ocenę dobrą: student potrafi identyfikować większość wyzwań i problemów w zakresie nierównego traktowania i dyskryminacji, także tych złożonych i nietypowych, niemal w każdej dziedzinie życia społecznego, a także samodzielnie poszukiwać i znajdować adekwatne rozwiązania dla większości z tych problemów;
3) na ocenę dostateczną: student potrafi identyfikować niektóre wyzwania i problemy w zakresie nierównego traktowania i dyskryminacji, w niektórych dziedzinach życia społecznego, a także samodzielnie poszukiwać i znajdować adekwatne rozwiązania niektórych z tych problemów.
ZP1_U12
1) na ocenę bardzo dobrą: student potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny wszystkich działań każdej z instytucji Unii Europejskiej, polskiego państwa, polskich przedsiębiorstw i organizacji społecznych w kontekście efektywnej i skutecznej realizacji zasady równego traktowania i niedyskryminacji;
2) na ocenę dobrą: student potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny niemalże każdego działania każdej z instytucji Unii Europejskiej, polskiego państwa, polskich przedsiębiorstw i organizacji społecznych w kontekście efektywnej i skutecznej realizacji zasady równego traktowania i niedyskryminacji;
3) na ocenę dostateczną: student potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny jedynie niektórych działań instytucji Unii Europejskiej, polskiego państwa, polskich przedsiębiorstw i organizacji społecznych w kontekście efektywnej i skutecznej realizacji zasady równego traktowania i niedyskryminacji.
ZP1_K03
1) na ocenę bardzo dobrą: student potrafi komunikatywnie i aktywnie uczestniczyć w pracy w grupie, w tym podejmować różne role i wykonywać zadania związane z działaniami na rzecz równości i niedyskryminacji w organizacjach i instytucjach publicznych, prywatnych oraz typu non-profit;
2) na ocenę dobrą: student potrafi w miarę komunikatywnie i w miarę aktywnie uczestniczyć w pracy w grupie, w tym do podejmować różne role i wykonywać zadania związane z działaniami na rzecz równości i niedyskryminacji w organizacjach i instytucjach publicznych, prywatnych oraz typu non-profit;
3) na ocenę dostateczną: student w niezbyt znacznym stopniu potrafi komunikatywnie i aktywnie uczestniczyć w pracy w grupie, w tym podejmować różne role i wykonywać zadania związane z działaniami na rzecz równości i niedyskryminacji w organizacjach i instytucjach publicznych, prywatnych oraz typu non-profit.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1) Kantola J., Polityka równości płci w Unii Europejskiej, Warszawa 2012
2) Zawidzka-Łojek A., Szczerba A. (red.), Prawo antydyskryminacyjne Unii Europejskiej, Wydanie 2, Warszawa 2021
3) Kędziora K., Śmiszek K., Dyskryminacja i mobbing w zatrudnieniu, Warszawa 2010
4) Leoński W., Pluta A., Wieczorek-Szymańska A., Zarządzanie różnorodnością w organizacji, Warszawa 2022
5) Lesińska-Staszczuk M., Wasil J. (red.), Dyskryminacja - przyczyny, przejawy, sposoby zapobiegania, Lublin 2016
6) Marciniak J., Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce, Wydanie III, Warszawa 2020
7) Tlatik J., Zakaz dyskryminacji na etapie nawiązywania stosunku pracy, Warszawa 2022
Literatura uzupełniająca:
1) Burgoński P., Europeizacja polskiej polityki równościowej i antydyskryminacyjnej, „Przegląd Europejski” 2(25) 2012, s. 145-167.
2) Burgoński P., Sposób nadzorowania przez Komisję Europejską implementacji równościowego i antydyskryminacyjnego prawa Unii Europejskiej w latach 2002-2015, „Rocznik Integracji Europejskiej” 2016, nr 10, s. 243-254.
3) Burgoński P., Konflikt między równością a wolnością religijną w prawie pracy Unii Europejskiej, „Przegląd Europejski” 2018 nr 2, s. 53-70.
4) Kirton G., Greene A.-M., The Dynamics of Mamaging Diversity. A critical Approach, Third Edition, Abingdon, Oxon - New York 2011.
5) Lankamer A., Potocka-Szamoń P., Dyskryminacja w miejscu pracy, Gdańsk 2006.
6) Kupny J., Dylus A., Biedrzycki T., Dyskryminacja jako nowa kwestia społeczna, Katowice 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: