Gry decyzyjne WSE-ZP-GD
Celem przedmiotu jest doskonalenie umiejętności Studenta w zakresie prowadzenia negocjacji, definiowania celów negocjacyjnych, antycypowania w celach drugiej strony i skutecznego poszukiwania porozumienia. Student uczy się planować i organizować pracę samodzielną i zespołową oraz wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów mogących pojawić się w przyszłości w pracy zawodowej.
W zakresie kompetencji Student przygotowuje się do komunikatywnego i aktywnego uczestnictwa w pracy w grupie, podejmowania różnych ról i wykonywania zadań w organizacjach i instytucjach publicznych, prywatnych oraz typu non-profit. W trakcie zajęć zdobywa kompetencje do bycia samodzielnym w podejmowaniu decyzji, wykazywania się inicjatywą w rozwiązywaniu problemów i kreowaniu nowych rozwiązań, a także krytycznej oceny działań własnych i zespołu, którym będzie kierował czy
organizacji, w której będzie uczestniczył, przyjmując odpowiedzialność za skutki tych działań. Ponadto Student powinien nabyć przekonanie o konieczności bycia sumiennym i pracowitym, a także zaangażowanym w pracę organizacji.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Nakład pracy Studenta i punkty ECTS:
uczestnictwo w zajęciach -15 h
wyszukiwanie informacji - 15 h
lektura zadanych tekstów - 15 h
aktywne uczestnictwo w zajęciach i w pracach indywidualnych oraz grupowych, w tym przygotowanie wystąpień - 15 h
60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h) | W cyklu 2024/25_Z: Nakład pracy Studenta i punkty ECTS:
Uczestnictwo w zajęciach -15 h
Wyszukiwanie informacji - 15 h
Lektura zadanych tekstów - 15 h
Aktywne uczestnictwo w zajęciach i w pracach indywidualnych oraz Grupowych, w tym przygotowanie wystąpień - 15 h
60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h) | W cyklu 2023/24_L: Nakład pracy Studenta i punkty ECTS:
uczestnictwo w zajęciach -15 h
wyszukiwanie informacji - 15 h
lektura zadanych tekstów - 15 h
aktywne uczestnictwo w zajęciach i w pracach indywidualnych oraz grupowych, w tym przygotowanie wystąpień - 15 h
60 h = 2 ECTS (1 ECTS = 30 h) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku zaliczenia całego przedmiotu Student nabywa następującą wiedzę i kompetencje oraz umiejętności społeczne:
1.zdolności w zakresie definiowania i negocjowania celów indywidualnych i zbiorowych, potrafi zastosować teorię racjonalnego wyboru w tym zakresie, ale także umie i rozumie rangę gier kooperacyjnych w procesie antycypacji zdywersyfikowanych celów i konieczności poszukiwania porozumieniem (ZP1_U06).
2.Wykorzystując różne strategie decyzyjne potrafi racjonalnie planować i organizować pracę samodzielną i zespołową (ZP1_U08).
3. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w zakresie różnych gier decyzyjnych do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej (ZP1_U16).
4. Zna i stosuje w praktyce różnego rodzaju gry decyzyjne (kooperacyjne, niekooperacyjne, mieszane), które umożliwiają mu komunikatywne i aktywne uczestnictwo w pracy w grupie, wspomagają przyjmowanie różnych ról i wykonywanie zadań w organizacjach i instytucjach publicznych, prywatnych oraz typu non-profit (ZP1_K03).
5. Zna i stosuje w praktyce m.in. takie gry jak gry jak "LIder", czy "Bohater" po to, by samodzielnie podejmować decyzje, wykazywać się inicjatywą w rozwiązywaniu problemów i kreowaniu nowych rozwiązań, a
także podejmować krytyczną ocenę działań własnych i zespołu, którym kieruje czy organizacji, w której uczestniczy, przyjmując odpowiedzialność za skutki tych działań, których wyniki jest w stanie, na podstawie znanych mu gier, przewidzieć (ZP1_K04).
6. Wykorzystując wiedzę o grach typu "Bohater", "Polowanie na Jelenia" czy "Dylemat Więźnia" ma świadomość wartości postępowania w sposób odpowiedzialny, uczciwy i profesjonalny oraz zgodny z etyką zawodową (ZP1_K05).
Kryteria oceniania
W zakresie następujących efektów uczenia się ZP1_U06, ZP1_U08, ZP1_U16,
ZP1_K03, ZP1_K04, ZP1_K05 Student potrafi:
a) na ocenę bardzo dobrą samodzielnie zdefiniować takie pojęcia jak: decydowanie racjonalne, teoria gier, modele decyzyjne, gry decyzyjne, założenia teorii gier, hierarchie preferencji, strategie decyzyjne, wypłaty i wyniki gier decyzyjnych.
b) na ocenę dobrą student definiuje większość omówionych na zajęciach pojęć oraz objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu teorii gier, m.in.: decydowanie racjonalne, teoria gier, modele decyzyjne, gry decyzyjne, założenia teorii gier, hierarchie preferencji, strategie decyzyjne, wypłaty i wyniki gier decyzyjnych.
c) na ocenę dostateczną - student definiuje, z pomocą i podpowiedzią nauczyciela, niektóre pojęcia np. decydowanie racjonalne, teoria gier, modele decyzyjne, gry decyzyjne, założenia teorii gier, hierarchie preferencji, strategie decyzyjne, wypłaty i wyniki gier decyzyjnych.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Z. J. Pietraś, Decydowanie polityczne, Warszawa-Kraków 2000.
2. P. Pawełczyk, Socjotechniczne aspekty gry politycznej, Poznań 2003.
3. J. Haman, Gry wokół nas. Socjolog i teoria gier, Warszawa 2014.
4. R. P. Kostecki, Wprowadzenie do teorii gier, ttp://www.fuw.edu.pl/~kostecki/teoria_gier.pdf.
5. M. Malawski, A. Wieczorek, H. Sosnowska, Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Warszawa 1997.
6. A. K. Dixit, B. J. Nalebuff, Sztuka strategii. Warszawa 2020.
Literatura uzupełniająca:
1. T. Bodio, A. Chodubski, O prognostyce w politologii, tekst dostępny na: http://biblioteka.oapuw.pl/wp-content/uploads/2013/03/bodio-chodubski-o-prognostyce-w-politologii.pdf.
2. F. R. Barton, Wprowadzenie do symulacji i gier, Warszawa 1974.
3. P. D. Straffin, Teoria gier, Scholar 2004.
4. Ewentualna literatura dodatkowa będzie udostępniana na platformie Moodle.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i stanowi podstawowy warunek podejścia do testu końcowego. |
W cyklu 2023/24_L:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i stanowi podstawowy warunek podejścia do testu końcowego. |
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa i stanowi warunek dopuszczenia do zaliczenia końcowego. Będzie sprawdzana lista obecności. Dopuszcza się dwie nieobecności w semestrze. Na zajęciach preferowane będą metody dydaktyczne stymulujące pracę neurobiologiczną Studentów. W związku z tym narzędzia nowoczesnych technologii (komputer, telefon komórkowy itd.) będą wykorzystywane tylko i wyłącznie w określonych sytuacjach i do określonych projektów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: