Etyka biznesu WSE-ZP-EB
Kurs oferuje kompleksowe badanie etyki biznesu, przyjmując wielopoziomową perspektywę, która analizuje aspekty mikro, mezo i makro tej dziedziny. Studenci zdobędą zrozumienie wzajemnych powiązań między tymi poziomami i zrozumieją, że przedsiębiorstwa działają w szerszym kontekście kulturowym, instytucjonalnym i politycznym.
Kurs uwzględnia społeczne i kulturowe zakorzenienie gospodarki, kładąc nacisk na wpływ globalnych wyzwań i zagadnień zrównoważonego rozwoju. Przyjęta zostaje perspektywa dobra wspólnego, skupiająca się na opracowywaniu zasad i norm etycznych, które promują sprawiedliwość i dobro grup i społeczności.
Dla zapewnienia globalnej perspektywy, kurs korzysta z przykładów z różnych kultur i języków, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej.
Badane są kluczowe pojęcia etyczne, takie jak wartości, cnoty, normy i sumienie, wraz z różnymi tradycjami filozoficznymi w etyce biznesu i ich praktycznym zastosowaniem w problemach ekonomicznych. Kurs obejmuje zagadnienia takie jak konsekwencjalizm, deontologia, etyka wartości, etyka cnót, etyka integracyjna i etyka zarządzania.
Omawiane są wyzwania etyczne, którym różne grupy, rodzaje przedsiębiorstw i branże stają w obliczu na poziomie mikro, mezo i makro. Ponadto, kurs zagłębia się w globalne i rządowe wyzwania etyczne, takie jak zmiany klimatyczne, odpowiedzialność środowiskowa, współczesne niewolnictwo, rozwój w krajach o niskich dochodach, redystrybucja i równość. Studenci będą analizować implikacje tych wyzwań dla przedsiębiorstw.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma wiedzę ogólno humanistyczną o charakterze interdyscyplinarnym, poszerzającą i pogłębiającą rozumienie problemów politycznych,
ekonomicznych, kulturowych i filozoficzno-etycznych współczesności
Posiada wiedzę w zakresie złożonych uwarunkowań społecznych, etycznych i psychologicznych funkcjonowania gospodarki bądź działalności podmiotów
gospodarczych
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Ma umiejętność trafnej identyfikacji, analizy i interpretacji wybranych zjawisk politycznych i ekonomicznych (gospodarczo-społecznych) z uwzględnieniem ich złożonych uwarunkowań oraz skutków dla rzeczywistości krajowej i europejskiej
Potrafi myśleć w sposób przedsiębiorczy, przy świadomości konsekwencji społecznych i etycznych decyzji gospodarczych
Kryteria oceniania
„Mieszany sposób oceny: pisemne przygotowanie do dyskusji i debaty (35% oceny); uczestnictwo w dyskusji i debacie oksfordzkiej (35% oceny), udział w krótkich testach sprawdzających wiedzę (30% oceny). W przypadku niewystarczającej ilości punktów (mniej niż 50% uzyskanych punktów) – egzamin ustny”.
Literatura
1. Shaw, W. H. (2020). Business Ethics: A Textbook with Cases (8th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.
2. DesJardins, J. (2020). Business Ethics: A Managerial Approach (6th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.
3. Schmidt, D. P. (2020). Business Ethics: A Global and Managerial Perspective (4th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.
4. Boatright, J. R. (2020). Business Ethics: A Contemporary Approach (4th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.
5. Crane, A., & Matten, D. (2020). Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization (5th Edition). Oxford, UK: Oxford University Press.
6. Ferrell, O. C., Fraedrich, J., & Ferrell, L. (2020). Business Ethics: Ethical Decision Making and Cases (13th Edition). Boston, MA: Cengage Learning.
7. Trevino, L. K., & Nelson, K. A. (2021). Managing Business Ethics: Straight Talk About How to Do It Right (7th Edition). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: