Ekonomia WSE-ZP-E
1. Wprowadzenie do ekonomii /mikro- ; makro -/ jako nauki - zarys jej stanu i rozwoju / 2 godz. wykł./
2. Gospodarka narodowa jako obszar działalności gospodarczej na poziomie mikro i makro / 2 godz.wykł./.
3. Teoria i praktyka mikroekonomii gospodarki rynkowej – zarys podstawowych problemów / 2 godz. wykł./
4. Rynek, popyt, podaż i cena /2 godz.wykł./
5. Teoria wyboru konsumenta – klasyczna i alternatywna /2 godz. wykł./
6. Teorie decyzji producenta – teoria produkcji /2 godz.wykł./
7. Teoria decyzji produkcji - funkcjonowanie przedsiębiorstwa / 2godz. wykład./
8. Teoria i praktyka makroekonomii. Zarys podstawowych problemów /2 godz. wykł./
9. Teoria, istota, rodzaje i charakter reprodukcji gospodarczej. Aktywność makroekonomiczna / 2 godz. wykł./
10. Rynek pracy w wymiarze makroekonomicznym. Zatrudnienie i bezrobocie / 2 godz.wykł./.
11. Inflacja jako problem makroekonomiczny /2 godz.wykł./
12. Międzynarodowe stosunki ekonomiczne jako problem makroekonomiczny / 2 godz. wykł./
13. Globalny rynek – istota i zakres /2 godz. wykł./
14. Rachunki rynkowe w gospodarce rynkowej /2 godz.wykł./
15. Równowaga ekonomiczna /mikro-, makro-/– istota, rodzaje i warunki jej kształtowania /2 godz.wykł./
|
W cyklu 2023/24_Z:
Założenie ogólne: Uzyskanie przez studentów umiejętności rozumienia istoty ekonomii, jej głównych zadań zarówno w sferze teorii jak i praktyki oraz zdolności, na podstawie uzyskanej wiedzy, do rozumienia istoty i uwarunkowań podstawowych zjawisk gospodarczych w skali mikro- i makroekonomicznej |
W cyklu 2024/25_Z:
Założenie ogólne: Uzyskanie przez studentów umiejętności rozumienia istoty ekonomii, jej głównych zadań zarówno w sferze teorii jak i praktyki oraz zdolności, na podstawie uzyskanej wiedzy, do rozumienia istoty i uwarunkowań podstawowych zjawisk gospodarczych w skali mikro- i makroekonomicznej |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 30 godzin - praca na zajęciach
30 godzin - praca własna związana z przygotowaniem do zajęć
30 godzin - praca własna związana z poznawanie w stopniu rozszerzonym wybranych zagadnień z obszaru kursu | W cyklu 2024/25_Z: 30 godzin - praca na zajęciach
30 godzin - praca własna związana z przygotowaniem do zajęć
30 godzin - praca własna związana z poznawanie w stopniu rozszerzonym wybranych zagadnień z obszaru kursu | W cyklu 2025/26_Z: ECTS - 2,5 z czego
1 ECTS (30 godzina) oznacza pracę w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie zajęć
1,5 ECTS (45 godzin) oznacza pracę własną studenta związaną z przygotowaniem do zajęć, samokształcenie, poszukiwanie, gromadzenie, analizowanie i syntezowanie informacji poruszających kwestie z zakresu nauk ekonomicznych
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
ZP1_W02, ZP1_W04, ZP1_W09
Opis ECTS:
- udział w wykładzie 30godz.
- konsultacje 5 godz.
- przygotowanie do zaliczenia na ocenę 40 godz.
Suma godzin- 75 godz.
Liczba EC: 2,5
Kryteria oceniania
Na ocenę niedostateczną: nie zna podstawowych problemów ekonomicznych i nie potrafi wyrazić swojej opinii o nich.
Na ocenę dostateczną: zna tylko niektóre problemy ekonomiczne omawiane na wykładzie i potrafi je analizować.
Na ocenę dobrą: zna wszystkie problemy ekonomiczne na wykładzie i potrafi je analizować.
Na ocenę bardzo dobrą: zna wszystkie problemy ekonomiczne omawiane na wykładzie i potrafi je samodzielnie analizować, interpretować oraz oceniać.
Kryteria oceny przyjęte na egzaminie
1.Poszczególne problemy oceniane są w skali od 0 do 1 pkt. Łączna suma punktów możliwa do uzyskania wynosi 10 pkt.
2. Ocena egzaminacyjna w zależności od osiągniętej ogólnej ilości punktów kształtować będzie się na poziomie:
niedostatecznej (2) - do 5,5 pkt.;
dostatecznej (3) - przy 6 pkt.;
dostatecznej plus (3,5) - przy 7 pkt.;
dobrej (4) - przy 8 pkt.;
dobrej plus (4,5) - przy 9 pkt.;
bardzo dobrej (5) - przy 10 pkt.
Literatura
1. Ekonomia. Zarys wykładu. Pod redakcją Mariana żukowskiego, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007
2. Kosztowniak A., Sobol M., Współczesna polityka ekonomiczna, CeDeWu, Warszawa 2020
3. Krugman P., R.Wells, Makroekonomia, PWN, Warszawa 2012
4. Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy współczesności, Redakcja naukowa Stefan Marciniak, PWN, Warszawa 2013
5. Piketty T., Ekonomia nierówności, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015
6. Podstawy ekonomii, Redakcja naukowa R.Milewski, E.Kwiatkowski, PWN, Warszawa 2012
7.Samuelson P.A., Nordhaus W.D., Ekonomia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2019
8. Stankiewicz W., Ekonomia instytucjonalna, AON, Warszawa 2014
9. Stachowiak Z., Stachowiak B., Ekonomia gospodarki rynkowej. Ujęcie instytucjonalne, t.1.Wprowadzenie, t.2. Mikroekonomia t 3 - Makroekonomia, AON, Warszawa 2015
10. . Styglitz J.E., Ekonomia sektora publicznego, PWN, Warszawa 2021
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: