Demokracja i społeczeństwo obywatelskie WSE-ZP-DSO
Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej refleksji na temat tytułowych kategorii „demokracja” oraz „społeczeństwo obywatelskie”, oraz zachodzącej między nimi relacji. Konwersatorium składa się z dwu części: teoretycznej i praktycznej (warsztatowej).
W pierwszej części konwersatorium koncentruje się na pogłębieniu wiedzy jego uczestników na temat fenomenu współczesnej demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego. W tym celu na konwersatorium omawiane są wybrane fragmenty tekstów podejmujących kwestię definicji oraz form współczesnej demokracji, procesu demokratyzacji współczesnego świata, a także wyzwań współczesnych systemów demokratycznych. W podobny sposób, poprzez analizę fragmentów wybranych tekstów, omawiana jest także definicja i różne formy funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, fenomen tak zwanego „powrotu społeczeństwa obywatelskiego” w końcu XX w. oraz różne teoretyczne i ideowe ujęcia społeczeństwa obywatelskiego.
W części drugiej konwersatorium jego uczestnicy prezentują przygotowane w grupach analizy dotyczące wybranych form funkcjonowania współczesnej demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego.
W cyklu 2021/22_L:
Konwersatorium poświęcone jest pogłębionej refleksji na temat tytułowych kategorii „demokracja” oraz „społeczeństwo obywatelskie”, oraz zachodzącej między nimi relacji. konwersatorium składa się z dwu części: teoretycznej i praktycznej (warsztatowej). W pierwszej części konwersatorium koncentruje się na pogłębieniu wiedzy jego uczestników na temat fenomenu współczesnej demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego. W tym celu na konwersatorium omawiane są wybrane fragmenty tekstów podejmujących kwestię definicji oraz form współczesnej demokracji, procesu demokratyzacji współczesnego świata, a także wyzwań współczesnych systemów demokratycznych. W podobny sposób, poprzez analizę fragmentów wybranych tekstów, omawiana jest także definicja i różne formy funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, fenomen tak zwanego „powrotu społeczeństwa obywatelskiego” w końcu XX w. oraz różne teoretyczne i ideowe ujęcia społeczeństwa obywatelskiego. W części drugiej konwersatorium jego uczestnicy prezentują przygotowane w grupach analizy dotyczące wybranych form funkcjonowania współczesnej demokracji oraz społeczeństwa obywatelskiego. |
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przewidziane w trakcie konserwatorium przedmiotowe efekty uczenia się to:
- Nabycie oraz ugruntowanie wiedzy na temat fenomenu współczesnych demokracji, oraz związanych z nimi wyzwań i dylematów.
- Nabycie oraz ugruntowanie wiedzy na temat fenomenu współczesnego społeczeństwa obywatelskiego.
Kryteria oceniania
1.Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
a.Obecność na zajęciach (co najmniej wszystkie minus 2).
b. Zaliczenie kartkówek (otwierających zajęcia) i testu końcowego w części konwersatoryjnej (test ma charakter pytań otwartych i odpowiedzi opisowych).
c. Wystąpienie w grupie zadaniowej.
2. Ocena
Ocena jest pochodną:
a. Oceny wystąpienia grupy – proponuję prowadzący (50%)
b. Wyniku testu końcowego ze znajomości tekstów (50%).
Osoby, które zdają w 1. terminie wszystkie kartkówki mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dostateczną + .
Osoby, które zdają w terminie wszystkie kartkówki (-1) mogą być zwolnione z testu i otrzymują z niego ocenę dostateczną .
Obie składowe oceny muszą być pozytywne .
-------------------------------------------------------------------------
Kryteria ocen efektów uczenia się:
Ad. Nabycie oraz ugruntowanie wiedzy na temat fenomenu współczesnych demokracji, oraz związanych z nimi wyzwań i dylematów.
- Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnych demokracji, oraz związanych z nimi wyzwań i dylematów w stopniu podstawowym - ocena dostateczna.
- Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnych demokracji, oraz związanych z nimi wyzwań i dylematów w stopniu zaawansowanym - ocena dobra.
- Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnych demokracji, oraz związanych z nimi wyzwań i dylematów w stopniu bardzo dobrym - ocena bardzo dobra.
Ad. Nabycie oraz ugruntowanie wiedzy na temat fenomenu współczesnego społeczeństwa obywatelskiego.
- Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnego społeczeństwa obywatelskiego w stopniu podstawowym - ocena dostateczna.
- Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnego społeczeństwa obywatelskiego w stopniu zaawansowanym - ocena dobra.
- Nabycie, ugruntowanie oraz umiejętność prezentowania wiedzy na temat fenomenu współczesnego społeczeństwa obywatelskiego w stopniu bardzo dobrym - ocena bardzo dobra.
Literatura
M. Grabowska, T. Szawiel, (red.), Budowanie demokracji, Warszawa 2003.
S. Huntington, Trzecia fala demokratyzacji, Warszawa 1993.
J. H. Hallowel. Moralne podstawy demokracji, Warszawa 1993.
E.W. Boeckenforde, Wolność - państwo – Kościół, Kraków 1994.
J. Szacki, (red.), Demokracja w obliczu populizmu, Warszawa 2007.
F. Zakaria, Przyszłość wolności. Nieliberalna demokracja w Stanach
Zjednoczonych i na świecie, Warszawa 2018.
P. Obacz, Podział „Polska solidarna”- „Polska liberalna”, Kraków 2018.
J. Szacki, Powrót idei społeczeństwa obywatelskiego, w: tenże (red.), Ani
książe, ani kupiec. Obywatel, Kraków, 1997.
S. Sowiński, Boskie, cesarskie, publiczne,. Debata o legitymizacji Kościoła katolickiego w Polsce, sferze publicznej, w latach 1989 – 2010, Warszawa 2012.
W cyklu 2023/24_L:
M. Grabowska, T. Szawiel, (red.), Budowanie demokracji, Warszawa 2003. S. Huntington, Trzecia fala demokratyzacji, Warszawa 1993. J. H. Hallowel. Moralne podstawy demokracji, Warszawa 1993. E.W. Boeckenforde, Wolność - państwo – Kościół, Kraków 1994. J. Szacki, (red.), Demokracja w obliczu populizmu, Warszawa 2007. S. Sowiński, Ramy, topos i logika sfery publicznej, w: tenże, Boskie, cesarskie, publiczne,. Debata o legitymizacji Kościoła katolickiego w Polsce, sferze publicznej, w latach 1989 – 2010, Warszawa 2012, s. 21 – 48. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: