Wartości i rytuały w młodzieżowym świecie WSE-SO-WiRwMŚ
Przedmiot 30-godzinny jest wykładem monograficznym do wyboru przez studentów, którzy ukończyli pierwszy rok studiów, na kierunkach: socjologia, praca socjalna, ekonomia.
Przy współudziale studentów, na kolejnych zajęciach podejmowane są następujące problemy:
1.W jaki sposób socjologowie opisują młodzież? - 2 godz.
2.Jaki jest(są) świat(światy) wartości młodzieży? - 4 godz.
3.Jakie są młodzieżowe „świętości”? - 2 godz.
4. W jaki sposób młodzież postrzega rytuały? - 4 godz.
5.Jaka jest religijność i duchowość młodzieży? - 2 godz.
6.Jak młodzież ujmuje kategorie dobra i zła? W jaki sposób chroni dobro? (np. świętowanie w rodzinie, w gronie przyjacielskim i koleżeńskim) - 2 godz.
7. Jakie znaczenie ma dla młodych edukacja (praca) i związane z nimi rytuały? - 4 godz.
8. Na czym polega obecność młodzieży w sferze publicznej? (rytuały polityczne, rytuały patriotyczne, rytuały obywatelskie) - 4 godz.
9. W jaki sposób młodzież uczestniczy w kulturze (eventy, czas wolny, przestrzeń Internetu)? - 2 godz.
10. Czy współczesne subkultury można umieścić między etosem a ekspresją? - 2 godz.
11. Czy w przyszłości rytuały będą miały znaczenie w życiu młodzieży? - 2 godz.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
3 punkty ECTS= 75 godzin
SO1_W05; SO1_W10 - Pogłębienie wiedzy w kontekście szczegółowych subdyscyplin socjologicznych, związanych z tematyką wykładu monograficznego (zwłaszcza socjologii młodzieży, socjologii rytuału, socjologii religii i rodziny) - udział w wykładzie (30 godz.) plus praca własna (15 godz).
SO1_K04 - Poszerzenie kompetencji w zakresie aktywności zespołowej, związanej z przygotowaniem wspólnego wystąpienia (15 godz.)
SO1_U03; SO1_U04; SO_U10 - Poszerzenie zasobu umiejętności, związanych z prezentowaniem istotnych zjawisk społecznych, ich specyfiki, uwarunkowań oraz konsekwencji jednostkowych i społecznych (15 godz.)
Kryteria oceniania
Egzamin ustny on-line (dopuszczalna jest forma indywidualna lub zespołowa - do 3 osób)
Student powinien:
-na ocenę bardzo dobrą - przygotować i zaprezentować w kontekście socjologicznym wybrane zjawisko, związane z problematyką rytuałów, które budzi zainteresowanie młodzieży; brać udział w dyskusjach w ramach zajęć; systematycznie uczestniczyć w zajęciach;
- na ocenę dobrą - przygotować i zaprezentować w kontekście socjologicznym wybrane zjawisko, związane z problematyką rytuałów, które budzi zainteresowanie młodzieży; systematycznie uczestniczyć w zajęciach;
- na ocenę dostateczną - przygotować i zaprezentować wybrane zjawisko, uczestniczyć w zajęciach;
- możliwe są także oceny połówkowe (dobry plus, dost. plus)
Literatura
Literatura podstawowa:
Griese H.M.(1996), Socjologiczne teorie młodzieży: wprowadzenie, Kraków.
Fatyga B.(1999), Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Warszawa.
Fleischer M. (2019), O młodzieży, czyli o tym, że jej (już) nie ma, Kraków (pdf)
ead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa.
Pęczak M. (1992), Starzy etosowcy i młodzi pragmatycy, „Więź” nr 6, s. 57-64.
Sroczyńska M.(2013), Młodzież w świecie rytuałów. Studium socjologiczne, Kraków (pdf)
Szafraniec K. red. (2019), Młodzi 2018. Cywilizacyjne wyzwania, edukacyjne konieczności, Warszawa.
Literatura uzupełniająca:
Sroczyńska M. (2019), O kulturze religijnej współczesnej młodzieży, „Studia Salvatoriana Polonica” 2019, t.13, s.43-53 (pdf)
Świda-Ziemba H. (2000), Obraz świata i bycia w świecie (z badań młodzieży licealnej), Warszawa.
Szlendak T., Olechnicki K. (2017), Nowe praktyki kulturowe Polaków. Megaceremoniały i subświaty, Warszawa.
Wielecki K. (1990), Społeczne czynniki tożsamości pokoleniowej młodzieży, „Studia Socjologiczne” nr 1-2, s. 61-82.
Wrzesień W. (2000), Relacje międzypokoleniowe a rodzina, „Roczniki Socjologii Rodziny” t.XII, s.55-70.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: